کمتر از سه ماه دیگر به آغاز بزرگ‌ترین رقابت سینمایی کشور زمان باقی مانده است. رقابتی که امسال شاید یکی از جذاب‌ترین و پرحاشیه‌ترین سال‌های برگزاری‌اش را طی ‌کند.

پایگاه خبری تئاتر: در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر قرار است تازه‌ترین آثار نسل‌های مختلف سینما به نمایش دربیاید و کارگردانان مستقل یا وابسته در کنار یکدیگر به رقابت بپردازند. مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا در کنار رضا درمیشیان، نیکی کریمی، محمدحسین مهدویان و کارگردانان جوان دیگری با تجربه اول یا دومشان در جشنواره حاضر خواهند شد. جشنواره سی و هشتم پیشاپیش نوید یک فستیوال پرشور را  می‌دهد؛ فستیوالی که شاید داوری سخت و پر دردسری را برای راضی نگه داشتن نام‌هایی که ذکر شد، پیش‌رو داشته باشد. اما یک کارگردان مهم و معروف هم تمایلی به حضور فیلمش در جشنواره نداشته و فرم شرکت در جشنواره سی و هشتم را تکمیل نکرده است.

«خون شد»

آخرین ساخته مسعود کیمیایی در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر نمایش داده شد. «قاتل اهلی» خیلی مورد توجه داوران جشنواره قرار نگرفت و دست خالی جشنواره را ترک کرد. حالا این کارگردان نامدار سینما «خون شد» را برای جشنواره امسال می‌سازد. اثری که گفته می‌شود مانند سایر آثار کیمیایی  از جوانمردی و معرفت می‌گوید. سعید آقاخانی، سیامک انصاری و لیلا زارع از بازیگران تازه‌ترین اثر کیمیایی هستند. شنیده‌ها حاکی از آن است که این کارگردان فرم حضور در جشنواره فجر را پر کرده است.

«خروج»

در جشنواره سی و ششم بود که با اعلام انتقادها و اعتراض‌هایش خود را کارگردان وابسته نامید. ابراهیم حاتمی‌کیا تازه‌ترین فیلم خود را با بازیگرانی چون فرامرز قریبیان، جهانگیر الماسی، اکبر رحمتی و ... که در این چند سال اخیر جزو بازیگران کم کار این حوزه بوده اند، کلید زده است. این اثر انتقادی، به اعتقاد برخی رسانه‌ها به انفعال و بی‌تحرکی دولت‌ها اشاره دارد. کارگردان «به وقت شام» برای ساخت این اثر باز با سازمان اوج همکاری کرده است.  گفته می‌شود حضور خروج در جشنواره قطعی است و کارگردان فرم جشنواره را پر کرده است.

«خورشید»

با چهار سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر، رکورددار این حوزه است. مجید مجیدی که آخرین بار با «آواز گنجشک‌ها» در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده بود، امسال با جدیدترین اثرش با عنوان «خورشید» در این میدان به رقابت می‌پردازد. گفته می‌شود این کارگردان فرم جشنواره را هم پر کرده است. امیر بنان که تا کنون بیشتر در آثار دفاع مقدسی فعالیت داشته و البته جانشین تهیه‌کننده در فیلم «ایستاده در غبار» هم بوده است، در کنار کارگردان به‌عنوان سرمایه‌گذار و تهیه کننده حضور دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که این اثر، اجتماعی و درباره کودکان کار است و جواد عزتی هم یکی از بازیگران مطرح آن است. 

«درخت گردو»

هر مخاطب سینمایی با دیدن «ایستاده در غبار» متوجه می‌شود که کارگردانی با استعداد و باهوش پا به عرصه سینما گذاشته است. محمدحسین مهدویان راهش را ادامه داد و نگاه نو و بدیعش را در بقیه آثارش هم به نمایش گذاشت. او که سال گذشته با فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» در جشنواره حضور پیدا کرد، در تدارک نمایش فیلم درخت گردو برای جشنواره سی و هشتم است که فرم جشنواره را هم پر کرده است. مهدویان در این اثر سینمایی با تیم جدید بازیگری چون مهران مدیری و پیمان معادی همکاری داشته و دیگر خبری از هادی حجازی‌فر نیست. شنیده‌ها حاکی از آن است که مهدویان دوباره سراغ یک سوژه تاریخ معاصری رفته و بمباران شیمیایی یکی از شهرهای غرب کشور را روایت می‌کند. روزهای گذشته بود که پیمان معادی یکی از بازیگران اصلی این فیلم خبر از پایان فیلمبرداری این اثر داد و از مصطفی احمدی تهیه‌کننده درخت گردو هم به‌عنوان یک تهیه‌کننده مستقل و با شهامت تشکر کرد.

«مجبوریم»

او یکی از کارگردانان جنجالی سینما است؛ آثار رضا درمیشیان همواره یا توقیف شده یا از جشنواره ملی فجر کنار گذاشته شده است. اما امسال علاوه بر تهیه‌کنندگی فیلم لامینور مهرجویی، کارگردانی فیلمی با نام «مجبوریم» را عهده‌دار شده است؛ اثری که تا کنون تنها یک تصویر از او منتشر شده است. مجبوریم از بازیگران مطرحی چون فاطمه معتمد آریا، بهمن فرمان‌آرا، پارسا پیروزفر، همایون ارشادی و ... بهره برده است. گفته می‌شود این کارگردان فرم جشنواره فجر امسال را پر کرده است. باید دید که این کارگردان که همواره خود را مستقل می‌داند، سرنوشت تازه‌ترین اثرش هم مانند فیلم‌های گذشته‌اش می‌شود یا خیر؟

مهرجویی و غیبت «لامینور»

داریوش مهرجویی به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران، بعد از ۶ سال دوری از سینما در حال ساخت تازه‌ترین اثر خود با نام لامینور است. سال گذشته خبر ساخت فیلم «سنتوری ۲» با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد اعلام  شد که البته تنها به حرف و حدیث‌هایی درباره این اثر بسنده شد. مهرجویی و وحیده محمدی‌فر نویسنده این اثر سینمایی هستند که گفته می‌شود زندگی زنی موزیسین را روایت می‌کند که با مخالفت‌های پدرش مواجه می‌شود. اما لامینور از جمله فیلم‌هایی است که حاشیه از همان ابتدا همراهش بود. رضا درمیشیان که تهیه‌کنندگی لامینور را برعهده دارد، در نامه‌ای از پروسه پاسخ‌دهی به درخواست حمایت از فارابی برای فیلم داریوش مهرجویی انتقاد و تأکید کرده که این فیلم بدون هیچ حمایت دولتی و به‌طور مستقل در حال ساخت است. روز پنجشنبه مهلت ثبت‌نام در جشنواره فیلم فجر به پایان رسید و تا کنون خبری از پر کردن فرم جشنواره توسط داریوش مهرجویی نشده است. تا کنون این اثر بزرگ‌ترین غایب جشنواره است. باید دید دلیل عوامل لامینور برای غیبت در جشنواره فیلم فجر چه بوده است؟ یا اینکه ممکن است در روزها یا ماه‌های آینده این اثر با استفاده از تبصره یا موقعیتی در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند یا خیر؟      

انتظار از فیلم‌اولی‌های جشنواره سی و هشتم

اما جشنواره سی و هشتم قرار است شاهد کارگردانانی هم باشد که برای اولین یا دومین بار تجربه ساخت فیلم سینمایی و حضور در جشنواره فیلم فجر را دارند. اولین اثر سینمایی بلند ابراهیم ایرج‌زاد در جشنواره سی و پنج با نامزدی در ۱۳ رشته رکورددار شد. او امسال قرار است فیلم «عنکبوت» با بازی محسن تنابنده و ساره بیات را در جشنواره نمایش دهد. مجید توکلی هم از جمله همین کارگردانان است.  او با «جشنی دو میلیون» برای بار دوم قرار است به سینما بیاید. سعید ملکان با «روز صفر»، امیرعباس ربیعی با «لباس شخصی» با همکاری سازمان اوج و  محمد کارت با «شنای پروانه» از جمله کارگردانان فیلم اولی هستند که انتظار می‌رود آثار قابل توجهی را ارائه دهند.