خسرو دهقان با اشاره به اینکه فیلمسازان پیشکسوت میل و رغبت کمتری برای حضور در جشنواره‌ها دارند، جشنواره فیلم فجر را برای حضور جوانان سینماگر مناسب‌تر دانست.

پایگاه خبری تئاتر: خسرو دهقان، منتقد سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: فیلمسازان پیشکسوت و پا به سن گذاشته مثل داریوش مهرجویی که قله‌ها را درنوردیده‌اند و حال رغبتی برای جنجال‌آفرینی ندارند قطعاً بیش از هر چیز به آرامش در فیلمسازی فکر می‌کنند. یک فرد 70 ساله به طور قطع چابکی جوانی 20 ساله را ندارد.

دهقان خاطرنشان کرد: کارگردانی که سال‌ها فیلم ساخته به اندازه کافی جایزه گرفتن، مورد بحث بودن، تشویق شدن، مورد انتقاد قرار گرفتن و... را تجربه کرده و دیگر این مباحث برایش جذابیت ندارند. 50 سال از ساخت «گاو» مهرجویی می‌گذرد و او در آن زمان به اشکال مختلف تحسین شد به طوری که حتی امام خمینی (ره) نیز این فیلم را مورد تحسین قرار داد، با این اوصاف مهرجویی دیگر نیازی به تشویق‌ جشنواره‌ها ندارد.

او افزود: ممکن است آنچه که برای جوانان جذاب است برای افراد سالخورده و پیشکسوت جذابیتی نداشته باشد. این موضوع در مسائل مختلف زندگی وجود دارد، قطعاً شما نمی‌توانی با آرزوی برگزاری جشن عروسی برای فردی سالخورده، او را خوشحال کنی، او احتمالاً چنین آرزویی را مناسب سن و سال و تجربه خود نمی‌داند. اعتقاد من نیز همین است و فکر می‌کنم جشنواره‌های سینمایی بیش از هر چیز باید به نسل جوان توجه داشته باشند.

این منتقد در ادامه گفت: جامعه هم دیگر به دنبال فیلم‌های قدیمی نیست. امروز نباید مدام با رجوع به گذشته کاری کنیم که جامعه به جوانانمان کمتر توجه کند، البته این اتفاق رخ نمی‌دهد و می‌بینیم که توجه مردم نیز بیش از هر چیز به نسل امروز است. ما نباید مدام درباره بهروز وثوقی و ناصر ملک‌مطیعی و... ابراز نگرانی کنیم، بهتر است به طور ویژه به نسل امروز توجه کنیم و نگران این نسل باشیم، به نظر من نوید محمدزاده از بهروز وثوقی و ناصر ملک‌مطیعی بازیگر بهتری است و او است که می‌تواند امروز حرفی برای گفتن داشته باشد.

دهقان تصریح کرد: من همانطور که اشاره کردم جشنواره را برای جوانان مناسب‌تر می‌دانم و این موضوع که مدام هر سال بگوییم چرا فلان کارگردان پیشکسوت نیست و ابراز نگرانی کنیم به نظر من کار درستی نیست.

او افزود: جشنواره فیلم فجر دکترین ندارد و این تنها ایراد این جشنواره است. جشنواره فیلم فجر ایده و خط فکری خاصی ندارد، مشخص نیست که در سیاست‌هایش فکر نو اهمیت دارد یا به ارزش‌های سینمایی اهمیت می‌دهد یا حتی ارزش‌های انقلاب را دنبال می‌کند. جشنواره در هر حال سیاست جدیدی دارد و این یک معضل و آسیب بزرگ به حساب می‌آید در حالیکه جشنواره‌های معتبر دنیا مثل برلین، کن و... سیاست‌ها و نگاه ویژه‌ای دارند. به عنوان مثال می‌توان جشنواره برلین را یک فستیوال سیاسی دانست یا جشن اسکار یک رویداد سینمایی است که به فیلم‌های ملودرام نگاه ویژه‌ای دارد اما نگاه جشنواره فیلم فجر پس از 38 سال هنوز مشخص نشده است.

دهقان در پایان تأکید کرد: بدون تردید جذاب‌ترین نکته درباره جشنواره فیلم فجر حضور جوانان است و امسال نیز همینطور خواهد بود. اگر به 30 سال قبل هم برگردیم می‌بینیم که ابراهیم حاتمی‌کیا، مجید مجیدی و... در دوره جوانی‌شان بهترین آثار خود را خلق کرده‌اند. جوان‌ها همیشه حرف‌های تازه داشته و امیدوارکننده ظاهر شده‌اند. با همه احترامی که برای سینماگران پیشکسوت قائل هستم به نظر من باید تمرکز ما بر جوانان باشد و در جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم فجر با حمایت از آن‌ها در جای درستی سرمایه‌گذاری کنیم.