عباس غفاری با بیان اینکه دولت در این شرایط اقتصادی، نه تنها به هنرمند سوبسید نمی‌دهد بلکه مالیات هم می‌گیرد و این تعجب‌آور است، درباره حذف معافیت مالیاتی گفت: دیگر هیچ حسی از همدلی در هنرمندان با دولت و مشکلاتش وجود ندارد.

پایگاه خبری تئاتر: مدتی است گروه‌های تئاتری مکلف به پرداخت ۹ درصد از کل مبلغ فروش گیشه نمایش‌ها تحت عنوان «مالیات بر ارزش افزوده»اند؛ مالیاتی که در چند ماه اخیر بار سنگینی روی دوش عوامل اجرایی گذاشته و هزینه‌های تولید تئاتر را هم افزایش داده است. معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل خانه تئاتر از رایزنی با کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گویند تا این مالیات به‌جای تولیدکننده اثر هنری، از مصرف‌کننده یا همان تماشاگر کسر شود؛ این تصمیم در حالی‌ست که تاکنون، طبق بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیاتی کشور، فعالیت‌های فرهنگی و هنری از پرداخت مالیت معاف شده بودند.

هرچند اواخر مهر امسال «متن پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی» منتشر شد که بند ۷۹ آن خبری بسیار ناگوار برای خانواده فرهنگ و هنر داشت و از حذف بندهای (الف)، ( ب)، (ز) و (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیاتی می‌گفت؛ مجموع بند «ل» و تبصره یک «ماده ۱۳۹» که مشوقی برای فعالیت‌های فرهنگی و سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر محسوب می‌شد در پیش‌نویس جدید دولت، با تغییر اساسی مواجه خواهد شد. با حذف این بند، دیگر تولید و اجرای آثار هنری مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شوند؛ تصمیمی که در صورت تصویب، درصد قابل توجهی از درآمد آثار هنری را کاهش می‌دهد. این تصمیم‌های چکشی، در شرایطی است که در طی سال‌های اخیر بودجه‌های حمایتی دولت از فرهنگ و هنر و به ویژه تئاتر به شکل چشم‌گیری کاهش یافته است.

عباس غفاری (نویسنده و کارگردان تئاتر) با اشاره به فشاری که «مالیات» در قوانین جدید دولت و مجلس بر فرهنگ و هنر وارد می‌کند، گفت: همین الان هم ۵ درصد از فروش گیشه را به سایت فروش بلیت و ۲۰ درصد به انجمن هنرهای نمایشی می‌دهیم که با اضافه شدن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از امسال، نزدیک به یک‌سوم از فروش گیشه از دسترس گروه نمایشی خارج می‌شود.

غفاری با اشاره به اینکه شاید بتوان از ۵ و ۲۰ درصد سهم سایت بلیت‌فروشی و انجمن هنرهای نمایشی چشم‌پوشی کرد، اما اعمال ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای کار فرهنگی واقعا مشکوک است، گفت: من قضیه مالیات را می‌فهمم و می‌دانم که در تمام دنیا از تمام فعالیت‌ها مالیات می‌گیرند اما یادمان باشد در بسیاری از کشورها، در مقابل اخذ این مالیات، برای کار فرهنگی سوبسیدهایی هم قائل می‌شوند و به این شکل مالیات نمی‌گیرند.

او با تاکید بر اینکه «مشخص نیست ما این مالیات بر ارزش افزوده را بابت چه چیزی پرداخت می‌کنیم؟» گفت: متاسفانه در این مدت کسی از سوی دولت توضیحی به ما نداده و چیزی نگفته تا دست‌کم سعی کنند قانع‌مان کنند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر، با اشاره به اینکه اساس مالیات بر ارزش افزوده با ماهیت یک اثر هنری منافات دارد، گفت: ما کار فرهنگی می‌کنیم و با آن به کشور ارزش می‌افزاییم. حالا دولت نه تنها به ما سوبسید نمی‌دهد بلکه مالیات هم می‌گیرد! آن هم در این موقعیت اقتصادی که همه می‌دانند کار فرهنگی چقدر پر دردسر است و چقدر ضرر و زیان به همراه دارد.

غفاری با تاکید بر اینکه «وقتی وارد کار فرهنگی می‌شویم می‌دانیم ضرر مالی می‌دهیم، اما با جان و دل اثری هنری تولید می‌کنیم» گفت: حالا با این شرایط، اینکه هنرمند را مجبور به پرداخت مالیات هم می‌کنند واقعا جای تعجب است.

او ادامه داد: من نمی‌دانم چه کسانی و کجا این تصمیم را گرفته‌اند اما هرکه این تصمیم را گرفته، طبیعتا سررشته‌ای از کار هنری نداشته و با فرهنگ میانه‌ای ندارند. چون اگر کمی از آن اطلاع داشتند می‌دانستند نباید این تصمیم را دست‌کم برای کالاهای فرهنگی بگیرند. یا دست‌کم برای تئاترهایی که تراکنش مالی‌شان بسیار ناچیز است و در حالت عادی هم ضرر می‌دهند.

کارگردان نمایش «سگدو» که این روزها در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است، تصریح کرد: کسی که این تصمیم را برای اعمال مالیات بر آثار هنری گرفته باید بداند با این تصمیمش با نشر فرهنگ، هنر و اصلا با هنرمند مخالفت می‌کند.

غفاری با بیان اینکه نمی‌دانیم باید شکایت‌مان را از این بی‌تدبیری به کجا ببریم که بشنوند و مدنظر قرار دهند؟ گفت: بارها با اعضای کمیسیون فرهنگی و سایر نمایندگان مجلس صحبت کرده‌ایم و گفته‌اند با اینگونه طرح‌ها مخالف‌اند و علنا می‌گویند مخالف اعمال مالیات بر فرهنگ و هنر هستند و دولت باید برای هنر سوبسید قائل شود. اما اتفاقا تنها جایی که حاضر نیست در این باره صحبت کند و پاسخگو باشد، خود نمایندگان دولت هستند؛ نه در وزارت امور اقتصاد و دارایی، نه سازمان برنامه‌ریزی و نه اداره مالیات، نه وزارت ارشاد کسی پاسخگوی هنرمند نیست و این خیلی بد است.

او یادآور شد: دست‌کم سخنگوی دولت می‌توانست بیاید و برای قانع کردن‌مان اظهارنظری کند. اما در نهایت کسی که سکوت کرده و چیزی نمی‌گوید، همان دولت است و این جامعه هنرمندان را آزار می‌دهد. و دقیقا به همین دلیل، دیگر هیچ حسی از هم‌دلی در هنرمندان با دولت و مشکلاتش وجود ندارد.

غفاری به قطعی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در این حدود دو هفته اشاره کرد و گفت: تئاتر، موسیقی و سینما از این واقعه ضررهای سنگینی دید، اما کسی از سوی دولت نیامد حتی اظهار هم‌دردی کند و بگوید در این اتفاق‌ها ما کنار شماییم و تسهیلات و امکاناتی برای کمک به کاهش مشکلات‌تان قائل می‌شویم و این بی‌اعتنایی، بسیار زجرآور و دردآور است.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: خوشحال می‌شوم آقای روحانی یادش بیاید در دوره انتخابات چه کسانی آمدند و پشت او ایستادند؟ می‌خواهم به ایشان بگویم ای کاش اهالی فرهنگ و هنر را دست‌کم در این روزهای سخت فراموش نمی‌کرد و در حد یک جمله با آنها هم‌دلی می‌کرد؛ اما از همین هم دریغ کرد و این برای دولتی که ادعای نگاه فرهنگی داشت، اصلا خوب نیست.

غفاری با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیران و مسئولان باید فکری عاجل کنند چون تئاتر، سینما و موسیقی بیش از همیشه متضرر شده‌اند و این تصمیم‌ها در حوزه مالیات ضربه‌هایی کاری و نهایی بر بدنه هنر خواهد بود، گفت: امیدوارم اتفاقی بیافتد چون با این روندی که پیش می‌رود، هم سالن‌های خصوصی از پا می‌افتند و هم هنرمندان مستقل دیگر رغبت، توان و سرمایه‌ای برای فعالیت هنری در این کشور نخواهند داشت.