اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل درنامه‌ای از هنرمندان دغدغه‌مند خواست که از حصار امن مالی که برایشان فراهم شده خارج شده و در تلاش برای رفع مشکلات معیشتی مردم مالیات بپردازند.

پایگاه خبری تئاتر: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی نامه‌ای از هنرمندان دغدغه‌مند خواست که از حصار امن مالی که برایشان فراهم شده خارج شده و برای عملی کردن دغدغه‌شان و سعی در رفع مشکلات معیشتی مردم دست به اقدام بزنند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور طی نامه ای خطاب به هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر نوشت: از شما هنرمندان دغدغه‌مند که اکثرا در برهه‌های حساس و مهم ابراز وجود کرده‌اید و با روش‌های مختلفی چون نامه و بیانیه و متن و سخنرانی و توییت و... نسبت به وضع موجود شکایت کرده‌اید درخواست می‌کند که از حصار امن مالی که برایتان فراهم شده خارج شوید و برای عملی کردن دغدغه‌تان و سعی در رفع مشکلات معیشتی مردم دست به اقدام بزنید.

متن این نامه به این شرح است:

« درپی صدور بیانیه‌ای از سمت اهالی هنر و رسانه با عنوان بیانیه‌ صدای ۲۸ آبان که شاید بتوان آن را نشان دهنده‌ دغدغه‌مند و نگرانی شما نسبت به مسائل و مشکلات مردم شریف ایران دانست، ضمن بیان مواردی در رابطه‌ با قانون معافیت مالیاتی هنرمندان بر اساس بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون معافیت مالیات‌های مستقیم کلیه‌ فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، قرانی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خود را ملزم دانستیم که تکانی را خطاب به شما به عنوان یکی از پرطرفدارترین اقشار جامعه‌ی ایرانی مطرح کنیم.

هنرمندان عزیز آیا می‌دانستید که در کشور ما ۵۰۰ هزار میلیارد ریال معافیت مالیاتی وجود دارد که بخش اعظمی از این معافیت به حرفه و هنر شما باز می‌گردد. مبلغی که حتی یک درصد از آن هم می‌توان مقدار زیادی از فشارهای اقتصادی تحمیل شده بر ملت ایران را کاهش دهد.
از این بیانیه که چند روز گذشته از سمت شما صادر شده می‌توان این مفهوم را برداشت کرد که حس همدردی و همراهی نسبت به ملت دارید و نسبت به اوضاع آنان دغدغه‌مند هستید، اما سوالی که مطرح است این است که چرا این دغدغه فقط در سطح حرف باقی مانده است؟ چرا شما بزرگان سینما، تلوزیون، تئاتر و غیره و غیره به صورت داوطلبانه اقدام به پرداخت مالیات‌های خود نمی‌کنید؟

بد نیست بدانید که میانگین دستمزد هر بازیگر ستاره‌ ایرانی بین ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان است و طبق گفته‌ مدیر برنامه‌ یکی از خوانندگان به نسبت شهره، فقط یکی از خوانندگان در پنج ماهه‌ اول سال ۹۶، ۲۸میلیارد تومان درآمد داشته که حتی یک ریال از این درآمد راهم به عنوان مالیات پرداخت نکرده درحالی که متوسط درآمد یک کارمند ایرانی ۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان است و ۱۰ درصد از حقوق او به عنوان مالیات به صورت ماهیانه کسر می‌شود.

در پایان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور از شما هنرمندان دغدغه‌مند که اکثرا در برهه‌های حساس و مهم ابراز وجود کرده‌اید و با روش‌های مختلفی چون نامه و بیانیه و متن و سخنرانی و توییت و... نسبت به وضع موجود شکایت کرده‌اید درخواست می‌کند که از حصار امن مالی که برایتان فراهم شده خارج شوید و برای عملی کردن دغدغه‌تان و سعی در رفع مشکلات معیشتی مردم دست به اقدام بزنید. در ابتدا شفاف سازی داوطلبانه نسبت به حقوق خود انجام دهید و سپس مالیات بپردازید تاهم به رفع کسری بودجه‌ همیشگی دولت منتخب کمک کرده باشید و هم ملت ایران ببینند که ستارگان و سرشناسان هنر و رسانه دوشادوش آنان قرار گرفته‌اند و بخشی از فشار افتصادی را به دوش می‌کشند.

به امید روزی که پشت هر حرفی عملی نیز نهفته باشد.»