سازندگان فیلم پر طرفدار «ماتریکس» حدودا بیست سال پس از اکران فیلم اول، خبر تولید چهارمین قسمت از این فرانچایز موفق را اعلام کردند؛ اطلاعاتی را که تا امروز از تولید تازه‌ترین فیلم ماتریکس منتشر شده است در این گزارش می‌خوانید.

پایگاه خبری تئاتر: برای بسیاری از سینمادوستان جوان پایان قرن بیستم تماشای فیلم «ماتریکس» (محصول 1999) تجربه‌ای شگفت و بی‌نظیر از لمس یک واقعیت مجازی بود. تصویری از آینده بشر در دیستوپیای شبیه‌سازی‌شده‌ای به نام «ماتریکس» که در آن انسان‌ها به بردگی ماشین‌ها درآمده اند، زمین به ویرانه‌ای تبدیل شده و هوش مصنوعی مسلط بر دنیا شیره وجود آدمها را از طریق لوله‌هایی که به ستون فقرانشان متصل شده می‌مکد و از آن به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. کاراکتر نئو (با بازی کیانو ریوز) با همراهی ترینیتی (کری آن ماس)، مورفئوس (لارنس فیشبرن) و نیروهای انقلابی شهر «زایون» تلاش می‌کنند بشریت را از بند اسارت در این سیستم رها کنند و نبرد میان انسان و ماشین موضوع فیلم‌های سه‌گانه ماتریکس را تشکیل می‌دهد. برای همه ما لحظه عجیبی بود زمانی که مورفیوس‌ دوشاخه‌ گردن‌ نئو را از باتری ‌بزرگی‌ که‌ منبع‌ تغذیة‌ ماشین‌هاست‌ می‌کِشند و نئو برای‌ نخستین‌‌بار دنیای‌ سرد و تاریک‌ حقیقی‌ را می‌بیند و درمی‌یابد که‌ همه‌ خاطرات‌ زندگی‌اش‌ چیزی‌ جز یک‌ رویای ‌کامپیوتری‌ نبوده‌ است‌! تماشای فیلم دوم و سوم از فرانچایز ماتریکس گرچه به هیجان‌انگیزی فیلم نخست نبود، ولی سه‌گانه ماتریکس ساخته «واچوفسکی‌ها» با ارجاعات فلسفی و عرفانی فراوان و نشانه‌ها و استعارات گوناگون و صدالبته جلوه‌های تصویری فوق پیشرفته به عنوان یکی از درخشان‌ترین آثار تاریخ سینما به ثبت رسید و در ذهن سینمادوستان دنیا جاودانه شد. 

این روزها حدودا بیست سال پس از اکران فیلم اول ماتریکس، سازندگان فیلم خبر تولید چهارمین قسمت از این فرانچایز موفق را اعلام کردند؛ اما همه آنچه از تازه‌ترین فیلم ماتریکس می‌دانیم از این قرار است: «اندی» و «لری» واچوفسکی، که روزگاری به عنوان «برادران واچوفسکی» تولید سه فیلم ماتریکس را در مقام نویسنده فیلمنامه، کارگردان و تهیه‌کننده برعهده داشتند، امروز تبدیل به «خواهران واچوفسکی» شده‌اند و با نام‌های «لی‌لی» و «لانا» همچنان در پروژه های سینمایی همراه هستند، اما کارگردانی «ماتریکس 4» را لانا واچوفسکی به تنهایی برعهده دارد و الکساندر هیمن و دیوید میچل نیز به عنوان نویسنده فیلمنامه در کنار لانا حضور دارند. علاوه بر کیانو ریوز (نئو) و کری آن ماس (ترینیتی) که از بازیگران اصلی فیلم‌های سه‌گانه ماتریکس هستند، تا امروز حضور «نیل پاتریک هریس» بازیگر سریال «چطور با مادرتون آشنا شدم»، جیدا پینکت اسمیت، یادا عبدول متین و جسیکا هنویک، بازیگر سریال «گیم آو ترونز» در فیلم جدید قطعی شده است. تولید «ماتریکس 4» از اوایل سال جدید میلادی (2020) آغاز می‌شود و برای نخستین بار در شهر شیکاگو خاستگاه واچوفسکی‌ها فیلمبرداری خواهد شد. فیلم برای اکران در سال 2022 برنامه‌ریزی شده است. نکته جالب اینجاست که در سال 1999 وقتی فیلم ماتریکس برای نخستین‌بار به پرده سینماها رفت «کیانو ریوز» 35 ساله بود و «کری آن ماس» بازیگر زن مقابل او 32 سال داشت. با آغاز تولید ماتریکس 4 کیانوریوز 55 ساله وکری آن ماس 52 ساله خواهند بود. باید دید نویسندگان فیلمنامه چگونه ترینیتی را از مرگ بازمی‌گردانند و چه کاراکترهایی برای این دو ستاره پا به سن گذاشته تعریف خواهند کرد.