مصطفی کیایی، کارگردان سینما و و کارگردان، نویسنده و تهیه کننده فیلم سینمایی "مطرب" مهمان هفتمین قسمت از برنامه اینترنتی" اکران" بود.

پایگاه خبری تئاتر: مصطفی کیایی در برنامه «اکران»  درباره انتقادهایی که در برخی برنامه ها نسبت به فیلم "مطرب" شده بود، گفت : یکی از دوستان گفته بود چرا فلان بازیگر رفته است و مطرب بازی می کند.اسم آقای پرستویی را آورده بود. من به او گفتم شما فیلم را دیده اید. گفت نه ندیدم. گفتم پس چطور قضاوت کردید؟ تنها بر اساس اسمش؟ یک جریان هدایت شده ای بود. من قالب نقدها را نمی گویم. من همین مدت نقدهای خیلی خوبی خواندم. خیلی ها این فیلم را نیاز جامعه و سینمای امروز می دانند. چون تا به امروز چنین فیلمی نبوده است.خیلی ها نقدهای کارشناسی خوب انجام دادند. خیلی ها تلاش کردند با آدرس دادن فیلم را به سمت توقیف شدن ببرند.آنها از ابزار و جریان هایی که داشتند استفاده کردند. مثل برنامه هفت. ما برنامه 7 را می دانیم که هر منتقدی در آن می نشیند از جای دیگر دستور میگیرد و بهاو گفته می شود که این فیلم باید زده شود و نباید بفروشد. اینها تا جایی پیش می روند که به مخطاب توهین می کنند. وقتی می بینند مردم در سالن سینما می ایستند  و دست می زنند و من فقط این ری اکشن را در سکانس ریختن پول ها از روی پل در فیلم خط ویژه  از مردم گرفته بودم.

در برنامه‌ها حق تهمت زنی ندارید

کارگردان فیلم "مطرب" افزود ‌: برخی برنامه ها متاسفانه به سمت فضاهای خاله زنک بازی رفته اند. یک‌جور زردی پر رنگ که به سمت نارنجی می رود.شما فکر کنید سه نفر از منتقدان سینمایی بنشینند و بگویند اینها یک جریان توقیفی را برای خودشان درست کرده اند که فیلم بفروشد. شما که در جریان نیستید حق تهمت زدن ندارید که بگویید جریان توقیف درست کرده ایم. نباید در برنامه زنده دروغ تحویل مردم بدهید. دوستی می‌گوید در سالن دست می زنند. مخاطب این فیلم لمپن است. در حدود 8 دقیقه ای که درباره فیلم صحبت شد هیچ چیزی درباره ساختار فیلم، فیلمنامه و یا کارگردانی من گفته نشد. بعد شما فکرمی کنید چنین برنامه ای هدایت شده هست یا نیست؟ 

من حق دفاع در مقابل توهین دارم 

او در ادامه تاکید کرد : اگر نقد حرفه ای باشد من می پذیرم و سرم را پایین می آورد .اما تصورم درباره چنین برنامه ای این است که یک برنامه هدایت شده است تا جلوی فروش فیلم را بگیرد.چون از طرق دیگر نتوانسته اند به هدفشان برسد. البته خوشبختانه موثر هم نیستند و اینطور برنامه ها کارکرد خودشان را از دست داده اند. حتی مخاطب سینما به اینطور نقدها واکنش منفی نشان می‌دهد و اتفاقا بیشتر می رود و فیلم را می بیند. من به عنوان یک انسان یا شهروند حق دارم از خودم مخاطبم و شان خودم در مقابل هر توهینی که می شود دفاع کنم. اینطور برنامه ها به نظر من برنامه های هدایت شده هستند و فقط قصد تخریب سینما را دارند. 

منتقدان می‌خواهند پرستویی را بزنند

او گفت: درباره پرویز پرستویی و اینکه انتقاد را تاب نمی آورد اشتباه می کنید. شما استناد می کنید به 4 تا منتقد و جریانی که  می خواهد پرویز پرستویی را بزند. این روزها اینقدر حال پرویز پرستویی خوب است که تمام اکران های مردمی را می بیند و از مردم انرژی مثبت می گیرد. او درباره هیچ کدام از فیلم هایش پست نمی گذارد و آنچه شما و باقی منتقدان می گویید درباره او به نظرم درست نیست. چون به شدت در فضای مجازی برخی ها به راحتی فحش می دهند و قضاوت می کنند. اما در سالن مردم داد می زنند آقای پرستویی از این فیلم ها بازی کن. باورتان نمی شود موج مثبتی در سالن وجود دارد. آقای پرستویی خیلی به این فیلم لطف دارد و درباره اش حرف می زد و خیلی ها هم متهمش می کنند به اینکه کاسبی می کند. او تمام لطفش به من است و به من کمک می کند و به مطرب. او عضوی از خانواده مطرب است و دیده است که در چه شرایط سختی این فیلم را ساختیم. من خانه ام را در رهن بانک گذاشتم و این فیلم را ساختم. برای فیلم قبلی ام ماشینم را فروختم. به این جریان سالم فیلمسازی در ایران می خواهد کمک بکند.او مثل یک بردار بزرگ تر هوای ما را دارد. اگر 10 فیلم دیگر بسازم و نقشی داشته باشم که به پرویز پرستویی بخورد با او کار می کنم. چون چیزهایی انسانی در او فرای عرف سینمای ایران وجود دارد. معتقدم جز او هیچ کسی نمی توانست این نقش را بازی کند. من کاملا از او خواستم نقش کامل جدی باشد و به صورت کمدی نرویم. چون تفکر کمدی نذاشتیم. اما حال و هوای فیلم همان چیزی است که در دیگر فیلم هایم وجود دارد یعنی فضایی که ممکن است  موقعیت های جدی را کمدی کند و دیالوگ جدی را خنده دار کند. او بهترین اجرا را برای نقش ابراهیم داشت. 

ما فقط به فکر پول نیستیم

کیایی در پایان گفت :خیلی ذوق زده ام از اتفاق های خوبی که برای فیلم افتاده است. یک توضیحی هم بدهم که برخی مواقع اتفاق هایی می افتد مثل ماجرای بنزین و ما واقعا نمی دانیم ، آیا ما باید به کسب و کارمان ادامه بدهیم. برخی مردم از ما خرده می گرفتند که چرا فیلم کمدی. در حالی که ما قبلا ساخته بودیم. برخی می گفتند آدم های خود فروخته. مردم در گشنگی هستند و شما این فیلم را ساخته اید. می دانید خیلی ها در حال کسب و کار خود هستند و  توقع دارند ما کارمان را تعطیل کنیم. برخی فحش می دهند که در چنین اوضاعی دارد تبلیغ فیلمش را می کند. ما هم برای این فیلم 6 میلیارد هزینه کرده ایم و باید دربیاید. این شغل ماست و کاسبی ما.اینطور نیست که فقط فکر پول باشیم اما به هر حال فیلمی ساخته شده است و باید فروشش را بکند.