مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، چگونگی رزرو بلیت سانس‌های مختلف جشنواره «سینماحقیقت» را تشریح کرد.

پایگاه خبری تئاتر: محمد حمیدی‌مقدم گفت: ما برای این دوره از جشنواره، مدلی را  طراحی کردیم تا تمام افراد مرتبط با سینمای مستند بتوانند با اخذ کارت شناسایی مشخصی، به سالن‌ها ورود پیدا کنند. وی ادامه داد: خوشبختانه خبرنگاران، عکاسان، منتقدان و هر فردی که حوزه فعالیتش به سینمای مستند مربوط می‌شود، طبق هماهنگی با روابط عمومی جشنواره، موفق به اخذ این کارت شناسایی شده‌اند. مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: همچنین تمام افرادی هم که صاحب فیلم بودند و آثاری را، چه در بخش مسابقه و چه در بخش جنبی جشنواره شرکت داده‌اند، به شکل آنلاین ثبت‌نام کرده و دارای کارت هستند. حمیدی‌مقدم همچنین به بخشی از پیشکسوتان و صاحب‌نامان عرصه مستند اشاره کرد و اظهار داشت: برخی از افراد صاحب‌نام و شاخص در حوزه فرهنگ هم به عنوان مهمان‌های ویژه از کارت ورود برای حضور در فضای جشنواره، جهت تماشای آثار بهره‌مندند.

1500 کارت برای مهمانان بخش‌های جنبی جشنواره و اهالی رسانه صادر شد

وی بیان کرد: با احتساب تمام مهمانان جنبی جشنواره در مجموع نزدیک به 1500 کارت ثبت‌نام و صادر شده است. دبیر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: علاقمندان در «باشگاه مستند» هم جمعیتی نزدیک به 55 نفر بودند که ثبت‌نام کرده و پکیج سالن‌های ما را با صرف هزینه‌ای نزدیک به 250 هزارتومان خریداری کردند. ثبت‌نام کارگاه‌ها و ورک‌شاپ‌های این دوره نیزاز مدت‌ها قبل طبق روال جشنواره صورت گرفت و نزدیک به 110 نفر در این کارگاه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. حمیدی‌مقدم گفت: امسال برای نخستین بار است که ما درگاه رزرو بلیت را روی سایت رسمی جشنواره طراحی کردیم و افراد می توانند از طریق سایت جشنواره به درگاه سایت سینماتیکت متصل شوند. از آن‌جایی که احتمال وجود ترافیک ثبت‌نام برای رزرو بلیت رایگان برای افرادی که کارت دارند، وجود داشت، ما از چند روز قبل خط دیگری را برای تهیه بلیت، با همکاری «سینماتیکت» طراحی کردیم. وی اذعان داشت: در واقع هم لینک جداگانه «سینماتیکت» برای رزرو بلیت‌ و فروش بخشی از سهمیه سالن‌ها وجود دارد و هم افراد می‌توانند از طریق پروفایل‌های خود در سامانه سایت جشنواره، به شکل اتوماتیک وارد سایت سینماتیکت شوند. مدیرعامل مرکز گسترش گفت: ما ساعت 16 روز یکشنبه 17 آذر، فضای رزرو بلیت برای روز دوشنبه 18 آذر را باز خواهیم کرد. طبق وعده‌ای که داده بودیم امکان رزرو بلیت آنلاین، برای روز بعد امکان‌پذیر است. یعنی یک مخاطب نمی‌تواند بلیت همه سانس‌ها تا پایان جشنواره را یکجا رزرو کند. البته این ساعت برای روز نخست جشنواره است و امکان تغییر این ساعت در روزهای دیگر وجود دارد.

روزانه 30 صندلی برای افراد فاقد کارت به فروش می‌رسد

حمیدی‌مقدم عنوان کرد: جدای از بلیت‌های رزرو شده آنلاین توسط افرادی که کارت دارند، درصدی از صندلی‌های هر سالن برای فروش حضوری در سالن چهارسو در نظر گرفته شده است. یعنی از میان 30 صندلی، 10 صندلی به شکل آنلاین و 20 صندلی به شکل حضوری در پردیس چهارسو برای کسانی که فاقد کارت هستند، به فروش می‌رسد و پس از پایان این سهمیه‌ها عملا بلیتی برای فروش وجود ندارد. بلیت سانس بعدازظهر 10 هزارتومان و بلیت سانس صبح 5 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

امکان رزرو 6 سانس در یک روز

وی درباره مزایای ثبت نام افراد در باشگاه فیلم مستند هم توضیح داد: ثبت نام در باشگاه به نفع دوستان است، به این دلیل که امکان رزرو بلیت، در هر روز، برای هر مخاطب، تعداد 6 بلیت است. یعنی هر فرد تنها می‌تواند برای هر سانس یک بلیت تهیه کند، آن هم در صورتی که در زمانبندی تداخل ایجاد نشود. با توجه به هزینه خرید بلیت در 6 سانس در طول هفت روز، یک مخاطب در باشگاه مستند در واقع در هزینه صرفه‌جویی کرده است. حمیدی‌مقدم در ادامه افزود: زمانی که ما ثبت‌نام باشگاه مستند را آغاز کردیم امکانات دیگری هم در نظر گرفتیم، مانند تخفیف ویژه خرید یا امکان ثبت‌نام سالانه در باشگاه که احتمالا بعد از این قیمت بالاتری پیدا خواهد کرد. این دوستان در واقع یک پکیج کامل با امکاناتی بیشتر را دریافت کرده‌اند.

سهمیه‌ای از سالن‌ها برای اعضای باشگاه مستند در نظر گرفته شده

دبیر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: از سویی سهمیه مشخصی برای اعضای باشگاه مستند در سالن‌ها در نظر گرفته شده است و با این تفاسیر فکر می‌کنم بسته مقرون به صرفه و به هرحال ویژه ای است، با توجه به امکاناتی که در طول سال برای این افراد در نظر گرفته شده است. حمیدی‌مقدم با تاکید بر حضور افراد برای دریافت بلیت رزرو شده نیم ساعت پیش از آغاز فیلم اظهار کرد: به شکل معمول تا نیم ساعت قبل از شروع هر سانس مخاطبین باید بلیت‌های آن سانس را که رزرو کرده‌اند، دریافت کرده و در سالن حضور پیدا کنند. چنان‌چه برخی افراد بلیت رزرو کرده و به هر دلیلی از تماشای فیلم منصرف شوند، مسئولان فروش بلیت، به شکل خودکار از عدم حضور آن‌ها مطلع شده و امکان حضور بخشی از مخاطبان که در فضای جشنواره حاضر هستند، فراهم خواهد شد. در واقع تدابیر سیالی برای پر شدن صندلی‌ها در جشنواره در نظر گرفته شده است.

سانس‌های فوق‌العاده برای فیلم‌های پر مخاطب

وی درباره تکرار سانس‌های پر استقبال جشنواره هم گفت: از آن‌جایی که بسیاری از مخاطبین، این نگرانی را داشتند که تعداد زیاد کارت‌های صادر شده، موجب کاهش در تعداد صندلی‌های رزروی و در نتیجه عدم موفقیت مخاطبین در تماشای فیلم‌ها شود ما تصمیم گرفتیم بخش «سینمای ملی» را به شکل گردشی در سانس‌های اضافه اکران کنیم. این سانس‌ها در سالن‌های مختلف چهارسو در نظر گرفته شده است. ما برای شب‌ها و سانس‌های پر مخاطب نیز به دنبال ایجاد ساز و کاری هستیم تا بتوانیم در طول روز سانس فوق‌العاده برگزار کنیم. مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: ما فیلم پر مخاطب هر شب را شناسایی کرده و برای روز بعد سانس ویژه‌ای برای اکران آن در نظر داریم. یعنی یک فیلم متناسب با استقبالی که از آن می‌شود ممکن است به چهار اکران برسد.

فروش نیم بهای بلیت برای سانس صبح

حمیدی‌مقدم درباره اکران‌های صبح در روزهای ‌مختلف جشنواره، اضافه کرد: جدای از اکران فیلم‌های پر مخاطب هر شب جشنواره و اکران آن‌ها در صبح روز بعد، ما تلاش کردیم با اضافه کردن این سانس، امکانی را برای افرادی که تنها در صبح می‌توانند به تماشای فیلم بنشینند فراهم آوریم. لازم به ذکر است فیلم‌های این نوبت با نصف قیمت یعنی 5 هزار تومان به فروش می‌رسد. وی گفت: ما تلاش کردیم تا با نظم مشخصی، امکان تماشای فیلم برای همه علاقمندان وجود داشته باشد. با توجه به امکاناتی که وجود دارد به نظر بهترین شرایط اکران برای افراد صاحب کارت و دیگر مخاطبان فراهم شده است. دبیر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت افزود: درگاه رزرو بلیت‌های سانس صبح جشنواره، در آخرین ساعات هر شب باز می‌شود تا مخاطبان بتوانند بلیت‌ها را خریداری کنند. حمیدی‌مقدم درباره اکران فیلم‌های جشنواره در «موزه سینما» و «دانشکده سینماتئاتر» هم اظهار کرد: فیلم‌های جشنواره در این دو فضای فرهنگی و هنری نیز اکران می‌شوند تا مخاطبانی که امکان حضور در سینمای چارسو را ندارند، بتوانند به تماشای بخشی از فیلم‌های جشنواره در این دو فضا بپردازند. وی در پایان تاکید کرد: ما برای فروش بلیت مسیر جدیدی را آغاز کردیم و امیدوارم مشکلاتی که در این سیستم به وجود می‌آید را در آینده برطرف کنیم. به همین دلیل ما اطلاعیه و یا ساعت‌های مختلف مربوط به فروش بلیت را به شکل روزآمد اطلاع رسانی خواهیم کرد تا علاقمندان بتوانند به شکل راحت‌تری در جشنواره حضور پیدا کنند.

توزیع کارت‌ جشنواره از امروز

دبیر جشنواره پیرامون زمان توزیع کارت‌های جشنواره هم توضیح داد: کارت‌های جشنواره سینماحقیقت از ساعت 16 روز یکشنبه 17 آذر در پردیس سینمایی چارسو توزیع خواهند شد و افرادی که پیامک تحویل کارت جشنواره را دریافت کرده اند می توانند تا ساعت 24 با مراجعه به طبقه ششم این پردیس سینمایی کارت خود را دریافت کنند.