کتاب کارگاه پیشرفته‌ فیلمسازی با فیلمسازان بزرگ با ترجمه‌ صوفیا نصرالهی شامل گفت‌وگوی لوران تیرار فیلمنامه‌نویس و کارگردان فرانسوی با 21 فیلمساز بزرگ است.

پایگاه خبری تئاتر: کتاب "کارگاه پیشرفته‌ فیلمسازی با فیلمسازان بزرگ" نوشته‌ لوران تیراژ با ترجمه‌ صوفیا نصرالهی توسط انتشارات چتر فیروزه منتشر شد و به بازار آمد.

لوران تیرار فیلمنامه‌نویس و کارگردان فرانسوی است که در دانشگاه نیویورک درس خوانده است. پیش از آن که وارد عرصه‌ فیلمسازی شود برای مدت شش سال به‌عنوان روزنامه‌نگار با نشریه‌ سینمایی فرانسوی استودیو همکاری می‌کرد و کتاب "کارگاه پیشرفته‌ فیلمسازی" حاصل آن دوران است.

تیرار در این کتاب سراغ 21 فیلمساز بزرگ رفته و آن‌ها در دسته‌های مختلفی به شرح زیر قرار دارد: پیشگامان: جان بورمن، سیدنی پولاک، کلود سوته، فیلمسازهای تجدیدنظرکننده: وودی آلن، برناردو برتولوچی، مارتین اسکورسیزی، ویم وندرس، رؤیاباف‌ها: پدرو آلمودوار، تیم برتون، دیوید کراننبرگ، ژان-پیر ژونه، دیوید لینچ، تفنگ‌های بزرگ: الیور استون، جان وو، خون تازه: جوئل و ایتن کوئن، تاکشی کیتانو، امیر کوستوریتسا، لارس فون ‌تریه، وونگ کار-وای، و در نهایت: در طبقه‌بندی مخصوص به خودش: ژان-لوک گدار.

فیلمسازان در گفت‌وگو با تیرار که به شکل کارگاه درآمده است از شیوه‌های مواجهه‌شان با بازیگران سر صحنه، نگاهشان به نوشتن فیلمنامه و این که چقدر از کارشان غریزی است و چقدر از پیش تعیین‌شده صحبت می‌کنند.

در حقیقت این کتابی است که نه‌فقط برای حرفه‌ای‌های سینما که برای همه‌ علاقه‌مندان به فیلم‌بینی می‌تواند جذاب باشد و دریچه‌ جدیدی برای نگاه کردن به سینما جلوی چشمتان باز کند.

منتقدان مختلفی این کتاب را تحسین کرده‌اند و درباره‌اش گفته‌اند: "خواندن گفت‌وگوهایی تا این حد مستقیم درباره فیلمسازی با اساتید این فن چه لذتی داشت. هر گفت‌وگو با بصیرت و البته صداقت پیراسته شده است"، "همه فیلمسازان با سؤال‌های مشابهی مواجه می‌شوند و هر کدام روش خودش را برای پاسخ دادن به سؤالات دارد. همین باعث می‌شود که این "کارگاه‌های پیشرفته فیلمسازی" تا این حد ارزشمند باشند."، "فیلمسازان مثل آشپزها هستند و این کتاب دستورالعمل‌های سری و محرمانه هر کدام از آن‌ها است."

مترجم کتاب صوفیا نصرالهی بیش از یک دهه است که به‌عنوان منتقد، نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار سینمایی با نشریات مختلف تخصصی از ماهنامه‌ فیلم و دنیای تصویر گرفته تا ۲۴ و فیلم‌نگار و نشریات عمومی همکاری داشته و این اولین کتاب سینمایی اوست که به بازار آمده است. پیش از این نصرالهی کتاب "چرا شکست می‌خورید؟" را در حوزه‌ی اقتصاد و کسب و کار ترجمه کرده بود.

کتاب "کارگاه پیشرفته فیلمسازی با فیلمسازان بزرگ" را می‌توانید به قیمت ۵۶ هزار تومان از کتاب‌فروشی‌ها یا سایت انتشارات جیحون خریداری کنید.