سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در پردیس سینمایی چارسو افتتاح شد.

پایگاه خبری تئاتر: لحظاتی پیش سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با همکاری فیلمخانه ملی ایران در پردیس سینمایی چارسو افتتاح شد.

در این مراسم با حضور منوچهر انور، تصاویر دیده‌نشده‌ای از راش‌ها و پشت‌صحنه فیلم "باد صبا" ساخته آلبر لاموریس به نمایش گذاشته شد.

مراسم افتتاحیه‌ این دوره با حضور بزرگان سینمای مستند ایران نظیر استاد منوچهر طیّاب، محمدرضا اصلانی، کامران شیردل، احمد ضابطی‌ جهرمی، محمد تهامی‌نژاد، حسین ترابی، اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره؛ صاحبان آثار بخش‌های مختلف، مستندسازان، اهالی رسانه و علاقة‌مندان فیلم مستند، در سالن شماره 1 پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، هر روز در شش سانس به مدت یک هفته، از ساعت 10:30 تا 24 میزبان جامعه‌ سینمای مستند و دوستداران این گونه‌ فرهنگی سینما است.

مراسم افتتاحیه سینما حقیقت با اجرای منصور ضابطیان آغاز شد. در این مراسم که با یادی از مرحوم استاد نصرت کریمی همراه بود محمد حمیدی‌مقدم دبیر جایزه سینما حقیقت در ابتدا بیان کرد: ضمن خوش‌آمد و خیرمقدم باید بگویم که تا سال‌های قبل مراسم افتتاحیه مرسوم نبوده است، اما امسال تصمیم گرفتیم مراسم افتتاحیه ساده‌ای برای توضیحاتی درباره دوره جدید سینما حقیقت داشته باشیم. همین‌طور در این مراسم هدیه‌ای که عبارت است از راش‌های دیده نشده مستند قدیمی باد صبا  به علاقه‌مندان سینما مستند تقدیم می‌کنیم. وی در ادامه گفت: با ثبات جدید و مدیریت‌های قبلی جشنواره سینما حقیقت، سینمای مستند ما و این جشنواره به بلوغ رسیده است و حالا نیازمند استانداردسازی است. در سال‌های قبل ازدحام بسیار زیاد در این جشنواره و حضور ازدحام زیاد سینما مستند در این جشنواره باعث مشکلات و گرفتاری‌هایی شده بود اما امسال با تنظیم مقررات جدید برای اصحاب رسانه و علاقه‌مندان سینما مستند تلاش شده است که این مشکلات از بین بروند. همانطور که در نشست خبری سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت گفته شده بود امکان رزرو بلیت برای علاقه‌مندان سینما مستند و اختصاص ظرفیت سینما چارسو به مخاطبین سینما مستند و اضافه شدن سالن‌های موزه سینما برای علاقه‌مندان مستند باعث می‌شود که علاقه‌مندان به سینمای مستند بتوانند فیلم‌ها را با سهولت بیشتری تماشا کنند. دبیر جایزه سینما حقیقت اظهار کرد: امسال سال پیشروی برای سینمای کشور بود. از انتخاب یک مستند برای جشن اسکار تا دریافت سه جایزه جشنواره سینمایی اسکار، ما را در حرکت رو به رشد سینما قرار داده است و باعث شده که تأثیر سینمای مستند ما با فرم سینمایی مخصوص خود در جهان تأثیرگذار باشد. سینمای مستند ما در مقابل هجمه‌های که سینمایی  ما می‌شود بی‌ادعا و کم هزینه است. در ادامه مراسم افتتاحیه چهره‌های پیشکسوت مستند کشور آقایان محمدرضا اصلانی، حسین ترابی، منوچهر طیّاب و احمد ضابطی جهرمی، همراه با حمیدی‌مقدم روی سن حاضر شدند و از استاد منوچهر انور دیگر مستندساز پیشکسوت کشور قدردانی کردند. منوچهر انور در صحبت‌های کوتاهی از خاطرات خود در ساخت مستند باد صبا و نریشن فارسی آن تعریف کرد. در پایان این چهره‌مستندساز کشور سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت را رسما آغاز کرد و بعد از آن قسمت‌هایی از مستند باد صبا برای مخاطبین به نمایش درآمد.