شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز در حالی روز سه شنبه آغاز شد که انتظار می‌رفت با استقبال هنرمندان خارجی، رسانه‌ها و تلویزیون‌های مطرح خارجی و داخلی و علاقمندان به تئاتر همراه شود ولی خبری از ذوق و شوق همیشگی آن نبود.

پایگاه خبری تئاتر: برگزاری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز به دلیل اینکه مسوئلان وعده اتمام ساختمان پلاتوی نمایش را داده بودند به تعویق افتاد و از همان ابتدا برگزاری این جشنواره با مشکلات متعددی روبرو شد، به نوعی که این مشکلات دلسوزان تئاتر را نامید کرد اما بعد از کش و قوس های طولانی جشنواره تامین اعتبار شد و در روز سه شنبه ۱۹ آذرماه با حضور ۹ گروه داخلی و ۲ گروه خارجی آغاز به کار کرد. جشنواره تئاتر کُردی که بهانه‌ای برای گردهمایی بیشتر هنرمندان کرد است تا دغدغه ها، مشکلات، گرفتاری های مردمان کرُد را با شکلی هنری نمایش دهند و سرگذشت کُرد زبانان در طول تاریخ به مخاطبان تئاتر در سراسر جهان ارائه و نمایش دهند. این جشنواره خیلی از هنرمندان که سالها است یکدیگر را ملاقات نکرده بودند را به هم رساند، این تجمع هنری قطعا حاصل شیرینی از آن خلق خواهد شد و توجه ها را نیز در آینده به خود معطوف می‌کند. با برگزاری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی در روز اول، بارش سنگین برف در سقز نیز شروع شد و این رحمت الهی از یک جهت باعث خیر و برکت و از جهت دیگر باعث اختلال و عدم حضور تعدادی از هنرمندان دیگر در این جشنواره به دلیل وضعیت نامناسب جاده‌ها شد به طوریکه نه جاده‌های کردستان آنقدر مساعد و خوب است و نه شهرستان سقز فرودگاهی دارد تا مسافران به راحتی در این جشنواره حضور بهم رسانند.

بلیط فروشی یکی از دلایل کم فروغی جشنواره شانزدهم است

در روز اول جشنواره، دبیر آن با اعلام بلیط فروشی برای اجرای نمایش‌ها، علاقمندان به تئاتر را بهت زده کرد، علیرغم پیش بینی‌ها کسی فکر نمی‌کرد که این دوره بلیط فروشی صورت بگیرد ولی با تدابیر اتخاذ شده از سوی دبیرخانه شانزدهم این اقدام در مدار برگزاری جشنواره قرار گرفت، هرچند نسبت به سال گذشته مخاطبان کمتری از اجراها استقبال کردند ولی الحق و الانصاف علاقمندان به تئاتر با وجود بلیط‌فروشی از تماشای اجراها بی بهره نماندند و هر طوری بود در اجراها حضور می‌یافتند. با توجه به اینکه از بیشتر کارگردانان، نویسندگان، بازیگران، مهمانان ویژه خارجی و داخلی و علاقمندان به تئاتر راجع به بلیط‌فروشی این دوره سوال کردیم، همه آنها بر این نکته هم عقیده بودند و آن را کاری ارزشمند در راستای فرهنگ‌سازی و بها دادن برای تئاتر کُردی برشمردند و ابراز امیدواری کردند این روند در سال های آینده نیز تداوم داشته باشد. سالن‌های اجرا فقط در اجراهای آخر پر می شدند و این به همان بلیط فروشی یا شاید به زمان برگزاری و زمان اجراها برگردد که با وقت اداری یا مدرسه و دانشگاه تداخل داشتو تنها اجراهای ساعت ۲۱ مورد استقبال عموم قرار می گرفت. دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز در خصوص بلیت فروشی این جشنواره اظهار داشت سالن آمفی تئاتر (اصلی) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان گنجایش محدودی دارد و علاقمندان هم بیش از حد از این جشنواره اسقبال می کنند و متاسفانه سال های گذشته بیشتر علاقمندان از دیدن اجراها محروم می شدند. حاج‌محمدی یکی از دلایل بلیط فروشی در جشنواره امسال را ساماندهی و نظم سالن برای احترام به گروه ها و تماشاگران برشمرد و یادآور شد: سال های گذشته جدا از تکمیل ظرفیت سالن بسیاری هم در گوشه و کنار سالن برای دیدن اجراها می ایستادند و این باعث شلوغی و نامنظمی در اجراها می شد. وی تاکید کرد: بر اساس همه استانداردها در جشنواره های ملی و بین المللی بلیط فروشی کاری حرفه ای در راستای احترام به مخاطب و اجرای با آرامش گروه های شرکت کننده است بنابراین این دوره با آرامش و نظم خاصی برگزار خواهد شود و به محض تکمیل ظرفیت سالن ها اجازه ورود تماشاگر به سالن داده نمی شود. اما استقبال علاقه‌مندان به نحوی بود که هنوز عشق به تئاتر میان سقزی ها موج می‌زند و این داستان ما را به این می پندارد که انگار تئاتر و سقز تکه از هم جدا نشده است و به هیچ عنوان از هم جدا نمی شوند بلکه روز به روز نقطه عطف آنها بزرگتر و بزرگتر می شود. جشنواره شانزدهم از کم و کاستی بی بدیل نبود و طبق معمول حواشی های هم داشت، عدم برگزاری اجراها در سر وقت تعیین شده و گاهی تاخیرهای یک ساعته، عدم هماهنگی عوامل اجرایی در برگزاری جشنواره، نبود اسباب پذیرایی مطلوب در لابی جشنواره، وجود نویزهای شدید صوتی و کیفیت پایین صدا در هنگام اجراها، حواشی و کم و کاستی های این جشنواره بودند. شاید دلیل این کم و کاستی به مشکلات مالی برگردد و این معضل باعث برگزاری باشکوه جشنواره را به نوعی به خطر انداخت ولی نباید از تلاش و همت عوامل اجرایی این جشنواره گذشت. نبود خبرنگاران، رسانه های مکتوب، صدا وسیما و خارجی مثل ادوار گذشته کاملا به چشم می‌خورد، هر چند تلویزیون های اقلیم کردستان (گه‌لی کوردستان، کوردستان تی وی، کوردستان ۲۴، کردسات، سپیده) در دومین روز حضور داشتند ولی نسبت به ادوار گذشته کم فروغ بودند. دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز در این ارتباط گفت: همه رسانه های خارجی و داخلی را برای پوشش خبری این جشنواره ف اخواندیم و دعوت نامه را برای هر کدام از آنها ارسال کردیم ولی متاسفانه تعداد محدودی از آنها حاضر به شرکت در این جشنواره شدند. علیرضا اسماعیلی افزود: تعدادی از رسانه ها هم خواسته‌های غیر مقبولی برای حضور در این جشنواره داشتند که در واقع برای دبیرخانه جشنواره شانزدهم قابل اجرا نبود و از عهده آن خارج بود. در سومین روز (پنج شنبه ۲۱ آذرماه) برگزاری شانزدهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز، نمایش های ئه رکی نیشتمان داهولیک به کارگردانی جمیل مخافری از سنندج، سورانه به کارگردانی غلامرضا همتیان از بیجار و چناره‌کان به کارگردانی امید مصطفایی از سقز به روی صحنه رفت، همچنین تئاترهای چاوه‌روان به کارگردانی امیر زارع زاده از سقز و ئه رکی نیشتمان داهولیک به کارگردانی جمیل مخافری از سنندج در اجراهای مجدد به روی صحنه رفت. شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوردی سقز روز ۱۹ آذر با نمایش حه‌سار آغاز شد و تا روز جمعه ۲۲ همین ماه ادامه دارد. در این جشنواره ۹  گروه داخلی و ۲ گروه خارجی با هم به رقابت خواهند پرداخت. سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.