تهیه کننده فیلم سینمایی لیلاج معتقد است این روزها سینماداران علاقه‌ای به اکران فیلم‌های جدی ندارند و به دنبال اکران فیلم‌هایی به گفته او سبک و لوده هستند.

پایگاه خبری تئاتر: علیرضا ابوالقاسمی‌نژاد تهیه‌کننده فیلم سینمایی"لیلاج" به کارگردانی داریوش یاری که این روزها بر پرده سینماهاست، درباره وضعیت فروش این فیلم گفت: سرگروهی ما تمام شده است و نمی‌دانم با این وضعیت ادامه اکران فیلم ما چطور خواهد بود. چرا که اوضاع اکران بسیار بد است و همه به دنبال حمایت از فیلم کمدی هستند و فیلم‌های جدی را حمایت نمی‌کنند. اگر قرار است این‌طور پیش برود بهتر است سینماها را تعطیل کنند. ما هم دیگر فیلم نسازیم. دادن تک سئانس و یا حذف همین سئانس‌های محدود چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

او ادامه داد: سینماداران علاقه‌ای به اکران فیلم‌های جدی ندارند و به دنبال اکران فیلم‌های سبک و لوده هستند. در حالی ‌که هر ژانری خاصیت و مخاطب خودش را دارد وقتی یک فیلم حمایت می‌شود و باقی آثار از بین می‌روند بعد از مدتی مخاطب نیز دل‌زده می‌شود و دیگر به سینما نمی‌آید.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که آیا فروش فیلم توانسته بخشی از هزینه‌های تولید آن را جبران کند، توضیح داد: به هیچ عنوان نتوانسته است، فیلمی که ساخته شده است، فروش 85 میلیون تومان برایش شوخی است و پول پوسترش هم نمی‌شود. فیلم‌های اجتماعی معمولاً سخت هستند و فیلم ما هم به خاطر تلخ بودنش گزنده است، اما شرایط اکران به‌گونه‌ای است که فیلم‌ها را نابود می‌کند. در حال حاضر ما سینمایی نداریم که فیلم ما را کامل نشان دهد. سئانس بندی به فیلم ما آسیب رساند و اشکالی که در پخش فیلم وجود دارد باعث این اتفاقات می‌شود، در حال حاضر این سینماداران هستند که بر فیلم‌ها حکومت دارند.

ابوالقاسمی‌نژاد با اشاره به این که روند اقبال فیلم‌های کمدی قطعاً ادامه پیدا نمی‌کند و از جایی به بعد مخاطب دل‌زده می‌شود، تأکید کرد: داروی تلخ و عسل هرکدام جایگاه خود را دارند. زمانی در سینما به ژانر اکشن بسیار بها دادند و بعد از مدتی مخاطب دیگر به تماشای این فیلم‌ها نرفت. باید از همه نوع ژانری در سینما فیلم داشته باشیم، در حالی که تصمیمات غلط برخی مدیران باعث شکل‌گیری چنین اتفاقاتی شده است و تنها یک ژانر امروز مخاطب بیشتری دارد.

او همچنین درباره تبلیغات فیلم در بستر فضای مجازی و اهمیت آن در جذب مخاطب گفت: زمان اکران بسیار تأثیرگذار است و فیلم ما زمانی اکران شد که نتوانستیم از تبلیغات فضای مجازی به‌درستی بهره بگیریم. امروز فضای مجازی حرف اول را در بحث تبلیغات می‌زند و ما به دلیل قطعی اینترنت از این امر مهم محروم ماندیم و بخشی از مخاطب خود را از دست دادیم. ما بدون سرگروه یک هفته شروع کردیم و هیچ‌چیز نداشتیم تا تبلیغ کنیم و تک سئانس پیش رفتیم. تبلیغات باید پیش از اکران فیلم آغاز شود. امروز بیلبوردها خیلی پوشش ندارند و تبلیغات تلویزیونی نیز خیلی پررنگ نیست. بنابراین بیشترین سهم تبلیغات امروز در فضای مجازی و تبلیغات دهان‌به‌دهان است. ضمن این که فیلم ما در جشنواره فیلم فجر هم حضور نداشت و فیلم دیده نشد.

این تهیه‌کننده در خاتمه به فعالیت‌های خود اشاره کرد و افزود: پروانه ساخت یک فیلم اجتماعی دیگر را دارم، اما به دلیل شرایط بسیار سخت تولید فیلم دست نگه داشته‌ام. این روزها در مقام مجری طرح و مدیر تولید در کنار کمال تبریزی فیلم "دست‌انداز" را کار می‌کنم که حدود 90 درصد فیلمبرداری کار به انجام رسیده و در حال تدوین هم‌زمان هستیم تا برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شود.