دادسرای فرهنگ و رسانه به حکم دادگاه کارکنان دولت درباره دو نفر از هنرمندان تئاتر و دو نفر از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر برائت آنها از اتهام فراهم کردن موجبات فساد و فحشاء، اعتراض کرد.

پایگاه خبری تئاتر: ابوذر نصرالهی که در این پرونده وکالت سعید اسدی مدیر تئاتر شهر و شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده دارد، روز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: بنا بر موازین حقوق اداری، در رابطه با روند صدور مجوز برای امکان نمایش، مجموعه مقررات مشخصی وجود دارد که بر این اساس هر نمایش پس از تأیید شورای ارزشیابی و نظارت، متشکل از کارشناسان متخصص که بر تمام بخش‌های نمایش اعم از نمایشنامه و حتی در مرحله اجرای زنده آن نظارت دارد، جواز دریافت می‌کند.

این وکیل دادگستری افزود: مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، تکلیف قانونیِ نظارت بر صحت طی روال امر را داشته و در صورت تأیید مراجع ذی‌ربط، تکلیف قانونی تأیید مساله را دارد. مدیر تئاتر شهر نیز تکلیف مطالبه مجوزهای صادره را داشته و در صورت صدور آنها اساساً هرگونه ایجاد مانع از ناحیه وی برخلاف مقررات بوده و حتی شخص دارای مجوز حق طرح شکایت و مطالبه خسارت را دارد.

وی توضیح داد: تابستان سال ۹۷ به علت پخش یک تیزر تبلیغاتی مرتبط با نمایش «رویای نیمه شب تابستان» به کارگردانی مریم کاظمی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی در فضای مجازی که اساساً متفاوت با اصل نمایش بوده و سازنده آن نیز شخص دیگری است، موجب تسری مساله به کلیت نمایش شد و با وجود توضیحات و ارائه مستندات توسط موکلین که به عنوان مطلع به مرجع قضائی دعوت شده بودند، دادسرا اقدام به تفهیم اتهام و صدور قرار تامین و بازداشت کرد در حالی که طبق صراحت قانون، در این حالت باید به اطلاع فرد در احضاریه برسد که ممکن است مواجه با تفهیم اتهام و صدور قرار تامین شود تا از قبل آمادگی معرفی کفیل یا ارائه وثیقه را فراهم کند اما این مهم متاسفانه رعایت نشد و منجر به جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه هنر و ایجاد بحران در جامعه شد.

پیام درفشان هم که در این پرونده، وکالت مریم کاظمی کارگردان نمایش رویای نیمه شب تابستان و امیرحسین شفیعی تهیه‌کننده آن را بر عهده دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: پس از صدور کیفرخواست از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه، در جلسه دادرسی که در شعبه ۱۰۵۸ مجتمع قضائی کارکنان دولت تشکیل شد، قاضی شعبه با مطالعه و اشراف کامل بر اوراق پرونده به صورت مفصل، اظهارات متهمین پرونده و دفاعیات وکلا را استماع و پس از استعلام از مراجع ذی‌ربط، متهمان را از عنوان اتهامی مطروحه در کیفرخواست دادستانی تبرئه کرد.

این وکیل دادگستری افزود: دادستانی در حالی به این حکم اعتراض کرده و در متن اعتراض خود نوشته دادگاه بدون هیچ‌گونه دلیلی متهمان را تبرئه کرده است که دادستان یا نماینده وی بر خلاف ضوابط اصلاً در جلسه دادرسی شرکت نکردند زیرا اگر در جلسه دادگاه شرکت و دقت دادگاه را در بررسی پرونده مشاهده می‌کردند، شاهد دادرسی مفصلی که انجام پذیرفت، می‌بودند و در این صورت انتظار نمی‌رفت در متن اعتراض به حکم بیان شود دادگاه بدون هیچگونه دلیل موجهی نامبردگان را تبرئه کرده است.

درفشان اضافه کرد: رسیدگی مستقل و منطبق بر موازین قانونی، اخلاقی و شرعی دادگاه موجب شد موکلین که از بی‌اعتنایی به سخنان‌شان در مرحله دادسرا گلایه داشتند، از قاضی دادگاه به دلیل استماع دقیق اظهارات و بررسی موشکافانه پرونده تشکر کنند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در حالی در این پرونده عنوان اتهامی فراهم کردن موجبات فساد و فحشاء به موکلین تفهیم شده که هیچ‌گونه انطباق منطقی با پخش یک تیزر تبلیغاتی که از خود سازنده آن در دادسرا حتی تحقیق و دعوت نشده اما اصرار به تسری آن به اصل نمایش شده است، وجود ندارد. ضمن اینکه فحشاء و تشویق به فحشاء هم در لغت، هم در عرف و هم در تعریف حقوقی دارای معنی مشخصی است که به کار بردن چنین عناوینی در مورد هنرمندان باسابقه و فرهیخته تئاتر و مدیران ارشد حوزه هنری اساساً اهانت به آنهاست.

به گفته درفشان، با اعتراض دادسرای فرهنگ و رسانه به حکم شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کارکنان دولت مبنی بر برائت موکلین، پرونده برای رسیدگی در مرحله تجدیدنظرخواهی، به شعبه ۵۷ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال شده است.