معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در مورد صدور مجوز نمایش فیلم های جشنواره فجر، مست عشق، لامینور و رستاخیز توضیحاتی را داد.

پایگاه خبری تئاتر: سید محمد مهدی طباطبایی نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در مورد الزام فیلم ها به اخذ مجوز نمایش برای حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: ما در هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر دو نفر از اعضای شورای پروانه نمایش حضور دارند که مورد اعتماد این شورا هستند؛ اگر نکته ای در فیلمی وجود داشته باشد که نیاز باشد شورای پروانه نمایش آن فیلم را ببیند، حتما به این شورا ارجاع می شوند.

فجری ها حتما با اخذ پروانه نمایش اکران می شوند

وی افزود: در هر صورت یک تعامل خوبی بین معاونت ارزشیابی و جشنواره وجود دارد که فیلم هایی که در این جشنواره به اکران در می آیند حتما مجوز نمایش را دریافت کنند.

مست عشق پروانه ساخت ندارد و برای پروانه نمایش باید درخواست بدهد

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه آیا فیلم سینمایی مست عشق، جدیدترین اثر حسن فتحی برای اخذ پروانه نمایش در ایران اقدامی کرده است، گفت: تا این لحظه هنوز برای نمایش در خواستی نداشته است و البته این فیلم هنوز پروانه ساخت هم دریافت نکرده است. وی تاکید کرد: گرچه اخیرا درخواست پروانه ساخت کردند که بر اساس قانون امکان صدور این پروانه برای آنها وجود نداشت؛ چرا که در قانون تصریح شده که صدور پروانه ساخت پیش از آغاز تولید آثار امکان پذیر است نه در حین فیلمبرداری. ما به دوستان اعلام کردیم که امکان صدور پروانه ساخت را نداریم و طبیعتا مثل همه فیلم های دیگر که چنین شرایطی را دارند، در صورت تمایل باید در نوبت بررسی پروانه نمایش قرار بگیرند و مسیر قانونی خودش را طی کند. طباطبایی نژاد ضمن بیان اینکه این فیلم یک اثر خارجی محسوب نمی شود گفت: این فیلم یک اثر تولید مشترک است؛ ولی همانطور که اشاره کردم هر اثری که بخواهد در ایران تولید شود، پیش از شروع فیلمبرداری باید از ما پروانه ساخت دریافت کند که این فیلم چنین پروانه ای دریافت نکرده است و در خارج از کشور هم تولید شده است؛ اما در میانه راه درخواست پروانه ساخت داده است که چون درحال تولید بوده ما این درخواست را مورد برسی قرار ندادیم و به این دوستان اعلام کردیم که به دلیل اینکه فیلمبرداری شروع شده است امکان قضاوت ما وجود ندارد. چرا که فرض کنید ما به این درخواست جواب منفی بدهیم، آن وقت آیا این دوستان کار را متوقف می کنند یا کار دیگری خواهند کرد؟ وی افزود: به همین دلیل ما الان در مقام قضاوت این فیلم نیستیم. منتظر می مانیم تا کار تولید این فیلم تمام شود و شورای پروانه نمایش آن را ببیند و اگر شرایط نمایش داشته باشد این شورا در مورد آن تصمیم خواهد گرفت. شرایط فیلم مست عشق کمی متفاوت با سایر آثار است به همین دلیل ما هم ترجیح می دهیم که موقع نیاز به پروانه نمایش در مورد آن قضاوت کنیم.

لامینور پروانه نمایش دریافت کرده است

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در مورد پرونه نمایش فیلم سینمایی لامینور جدیدترین اثر داریوش مهرجویی هم گفت: تولید این فیلم تمام شده و پروانه نمایشش را هم گرفته است.

رستاخیز پروانه نمایش در عرصه وی او دی دارد اما اکران عمومی نه!

سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد در مورد حل مشکل اکران فیلم رستاخیز گفت: این فیلم برای نمایش در عرصه وی او دی ها مشکلی ندارد و پروانه نمایش در آن فضا را گرفته است اما هنوز برای اکران عمومی مجوزی ندارد.