وقتی امثال ساره بیات و امرالله احمدجو بدون هیچ تخصصی در حوزه سینمای کودک داوران جشنواره کودک می شوند دیگر تکلیف همه ما روشن است

پایگاه خبری تئاتر: سیدجواد هاشمی در گفت‌وگویی تازه به روند برگزاری جشنواره فیلم کودک اصفهان اعتراض کرد.

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما در پی هزینه های نجومی بنیاد سینمایی فارابی برای جشنواره فیلم کودک که با انتقاد گسترده سینماگران و اهالی رسانه روبرو شده گفت: صرف بودجه های میلیاردی برای جشنواره ای محبوس در اصفهان باورکردنی نیست. تنها اتفاقی که می تواند منجر به این هزینه هنگفت و نجومی شده باشد دریافت حقوق های بسیار بالا توسط مسئولان و دست اندرکاران این رویداد است چرا که ما به عنوان مهمانان جشنواره جز یک کارت غذای ۹۰ هزار تومانی روزانه که حداقل روزی ۱۵۰ هزار تومان هزینه مان بود و بقیه اش را باید خودمان تقبل می کردیم، هیچ هدیه و هزینه کرد دیگری از سوی مسئولان جشنواره فیلم کودک ندیدیم و حتی برخورد چندان مودبانه ای هم با ما نمی شد.

کارگردان مجموعه ۳ گانه سینمایی «پیشونی سفید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برخلاف آنچه در ظاهر عنوان می شود متأسفانه کسی برای سینمای کودک احترام عملی قائل نیست. اتفاقات تأثربرانگیز در سینمای کودک و نوجوان باعث شده تا من نامه ای گلایه آمیز خطاب به آقای انتظامی بنویسم و از ایشان بخواهم که تدبیری برای اوضاع بحرانی سینمای کودک و نوجوان داشته باشند.

وی ادامه داد: سینمای کودک به اعتقاد من در چاه عمیق مشکلات افتاده و غرق شده و آینده آن هم به واسطه بی تدبیری های مفرط سوخته است. در وزارت ارشاد ظاهراً تلاش هایی صورت می گیرد که به فیلم و سینمای کودک آفرهایی بدهند اما در باطن این اتفاق رخ نمی دهد و بنده یقیناً می گویم که همه کمر همت برای نابودی این گونه مهم سینمایی بسته اند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه صرف این هزینه ها و مبالغ بسیار عجیب و غریب و حیرت آور نه تنها هیچ گلی به سر سینمای کودک نمی زند بلکه باعث تضعیف بیشتر آن می شود اظهار داشت: اگر تدبیری بود باید این پول های نجومی برای توسعه اکران سینمای کودک صرف می شد. سینمای کودک ما امروز بیش از هر زمان دیگری مهجور است به نحوی که تنها گونه سینمایی است که اصلاً در جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور هیچ جایگاهی ندارد. هیچ کس سینمای کودک را اصلاً تحویل نمی گیرد و دغدغه ای برای رشد و اعتلای این ژانر نیست.

هاشمی تصریح کرد: این رفتارها با سینمای کودک بی عدالتی با بیش از ۱۳ میلیون کودک و نوجوان در کشور و بی عدالتی با یکایک فیلمسازان سینه سوخته و دغدغه مند حوزه کودک و نوجوان است. البته معلوم است که وضعیت از این بدتر هم می شود! وقتی دست اندرکاران و برگزارکنندگان و هیأت های انتخاب و داوری جشنواره فیلم کودک هیچ شناختی از این سینما نداشته باشند، فیلم کودک نساخته باشند و حتی کارتون های معمول مانند «مرد عنکبوتی» و «سیندرلا» را ندیده باشند، چه درکی می توانند از سینمای کودک و فیلم کودک داشته باشند؟

کارگردان فیلم سینمایی «تورنادو» تأکید کرد: مسئولان بنیاد سینمایی فارابی که خود را متولی اصلی سینمای کودک می دانند هیچ کار عملی برای رشد این گونه سینمایی انجام نمی دهند. فیلم های کودک و نوجوان همین جشنواره کودک گذشته ماحصل یک دستاورد بسیار ضعیف از سرمایه گذاران بخش خصوصی است که البته با بی تدبیری های شدید مسئولان سینمایی امسال همه شان با خاک یکسان شدند و بنده یقین دارم که دیگر کسی حاضر به سرمایه گذاری برای تولید این آثار نخواهد شد.

این فیلمساز در همین راستا تصریح کرد: شخصاً دیگر در هیچ جشنواره ای با عنوان «کودک» شرکت نخواهم کرد؛ وقتی امثال ساره بیات و امرالله احمدجو بدون هیچ گونه تخصصی در حوزه سینمای کودک داوران جشنواره کودک می شوند دیگر تکلیف همه ما روشن است که با چه سیاست هایی در این حوزه روبرو هستیم!

وی خاطرنشان کرد: وضعیت در سینمای کودک تا بوده همیشه همین بوده! این پول های نجومی همیشه حیف و میل می شود. همین الآن ۵۳ فیلم سینمایی در کشوهای بنیاد سینمایی فارابی به واسطه بی تدبیری مدیران این بنیاد در حال خاک خوردن هستند و نه کسی حاضر است آن را اکران کند و نه تلویزیون آن ها را پخش می کند چرا که بودجه های هنگفت برای ساخت این فیلم های بی ربط به کودک و نوجوان صرف شده است.

هاشمی متذکر شد: من نمی دانم چه درایت و تدبیری برای برخی مخارج در بنیاد سینمایی فارابی وجود دارد، چطور فلان شخص صرفاً برای تحقیقات فیلمنامه اش ۳۰۰ میلیون تومان پول دریافت می کند اما فلان فیلمساز که سال ها دوندگی می کند حتی امکان دریافت یک وام ۱۰۰ میلیون تومانی از این بنیاد را ندارد؟ این مبلغ میلیاردی که برای این جشنواره صرف شده چرا و کجا خرج شده که به من فیلمساز حتی یک آدامس بادکنکی هم نداده اند؟ کدامیک از جوایز این جشنواره ارزنده و با ارقام زیاد بوده؟ واقعاً چرا در خصوص صرف این هزینه های هنگفت کسی شفاف سازی نمی کند. ما که پاک گیج و متحیر شده ایم!

وی در پایان این گفتگو با بیان اینکه سینمای کودک با جشنواره نجات پیدا نمی کند اظهار داشت: سینمای کودک دچار بی عدالتی مفرط است. هیچ چیز در سینمای کودک و جشنواره کودک درست در جای خود قرار ندارد. از فیلم هایی که مورد نیاز کودکان و نوجوانان است هیچ حمایتی نمی شود اما در نقطه مقابل جوایز جشنواره به فیلم هایی اعطا می شود که هیچ ارتباطی به سینمای کودک و نوجوان ندارند، همه این اتفاقات یک فاجعه عظیم است و بس!