تهیه‌کننده فیلم‌های مستند با اشاره به سختی و مخاطرات ساخت مستند بحران، گفت: تهیه‌کنندگی این نوع مستندها به دلیل پیش‌بینی‌ناپذیری در بحران‌ها، سختی هایی را می طلبد که خیلی‌ها سراغ آن نمی روند چراکه متن و سناریویی وجود ندارد و هیچ چیز قابل پیش بینی نیست بنابراین برای رسیدن به بطن ماجرا فقط باید راهی منطقه شد.

پایگاه خبری تئاتر: احمد شفیعی پیرامون روند تولید فیلم‌هایش در جشنواره سینما حقیقت، گفت: معمولا در انتخاب فیلم های مستند به عنوان تهیه کننده، کارهایی را انتخاب می کنم که به زمینه های فکری و فعالیت های قبلی من نزدیک تر و البته این مستندها بتوانند مطلبی را انتقال داده و مفید باشند. 
او ادامه داد: از آنجا که اینگونه فضاهای مرتبط به امور هوا فضا خاص هستند و نمی توان تصاویر متنوعی از آن جا تهیه کرد یا قصه جذابی برایش نگاشت، در ابتدا با چالش هایی مواجه بودیم. بعد که بحث های تخصصی در علوم الکترونیک و مخابرات به میان آمد با انتخاب چند کارگردان به موقعیت مورد نظر رفتیم و تازه آنجا پی به سوژه های متعدد و تلاش های سخت‌کوشانه کارکنان هوافضا بردیم. 
شفیعی افزود: از این رو تصمیم گرفتیم باتوجه به افتخارات نیروهای نظامی در حوزه کشف و پدافندی؛ از جمله هدف قرار دادن پهپاد هرمس اسرائیلی در سمت نطنز یا نشاندن پهپاد RQ۱۷۰ و در آخر هدف قرار دادن پهپاد گلوبال هاک، قصه هایی را از زبان افتخارآفرینان این موفقیت ها بشنویم و به روایت تاریخی و علمی برسیم تا به واسطه آن مخاطب را با روند توسعه محصولات نظامی و نقش جوانانی که با اتکا به خود توانسته اند به قله های فناوری دست یابند، آشنا کنیم.
تهیه کننده مستند ماهر ادامه داد: با توجه به خط مشی انتخاب شده هریک ازکارگردان ها طرحی ارائه کردند که در نهایت طرح وحید فرجی تایید شد. تحقیقات بیشتری راجع به این مستند انجام شد، اطلاعات تکمیلی بیشتری جمع آوری کردیم و به مرحله انتخاب کاراکترها رسیدیم.  
وی با اشاره به نشان دادن چهره های کارشناسان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقابل دوربین گفت: این امر شاید برای اولین بار اتفاق افتاد. پیش از آن در فیلم های مربوط به بخش های  نظامی و علمی معمولا چهره افراد قابل تشخیص نبودند؛ ولی ما در این فیلم کارشناسان را بدون تغییری در صدا و چهره نشان دادیم که به باورپذیری مخاطب کمک می کند. 

مستندی در مورد سیل و آق‌قلا 
این مستند ساز در ادامه پیرامون تولید مستند ماهر هم گفت: با توجه به اینکه در حوادث طبیعی معمولا کلی نگری به ماجرا وجود دارد و بیشتر آمار و ارقام و میزان خرابی ها در رسانه مطرح و با نشان دادن چند گزارش مردمی مشکلات عمده مردم بازگو می شود؛ به همین جهت در بحث سیل منطقه آق قلا تصمیم گرفتیم با شخصیتی به نام ماهر همراه شویم و مشکلات ناشی از سیل را با همراهی او با ارائه جزئیات، مطرح کنیم.
وی با توجه به مشکلاتی که معمولا در مناطق بحران برای تصویر برداری وجود دارد، توضیح داد: مستندسازی در بحران سختی هایی را می طلبد که خیلی ها سراغ آن نمی روند. نه متنی هست و نه سناریویی، هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. باید راهی منطقه شد تا در بطن ماجرا به جاهایی رسید.

او اضافه کرد: نبودن برنامه ریزی و پیش بینی منطقی، تهیه کننده را نیز در تامین مالی دچار اشکال می کند و چون برآورد مالی وجود ندارد ریسک  بالا و زحمات مضاعفی را در بردارد.
تهیه کننده مستند از دلیل حضور خود در منطقه قبل از شروع تصویربرداری گفته و عنوان کرد: ما با گروه مستند بعد از وقوع سیل راهی آق قلا شدیم و با کمی گشت و گذار می خواستیم با کم و کاستی ها آشنا شویم. ازآن جا که مردم منطقه بدون کمک دولت توانسته بودند در جاهایی جلوی پیشرفت آب را بگیرند درنتیجه باسوژه دیوارچینی جلو می رفتیم. تا اینکه متوجه در رفتن سیل بند در منطقه ای شدیم و با کمک خواستن از دیگران توانستیم با کمک اهالی آن راه آب را ببندیم و به نوعی درگیر کار جهادی شده بودیم. 
 شفیعی افزود: با پیشنهاد مسعود دهنوی، کارگردان این اثر، برای سوژه ماهر، حس کردم سوژه جذابی است و فیلم خوبی می توان ساخت، در نتیجه به جمع بندی رسیدم و بخش های اصلی را در ایام سیل و بقیه را طی چندین ماه بعد از سیل تصویر برداری کردیم.
او با تاکید بر رضایت خود از مستند ماهر اذعان کرد: در مستند بحران به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد گروه مجبور است با حداقل امکانات کار کند و مثل سیل زده ها زندگی کند. گاه دوربینش نم می کشد، گاه به دلیل نبود برق، باطری دوربینش محدود می شود، یا هم گروهی اش از قایق به آب می افتد ولی با همه این سختی ها دم گروه مستند ماهر گرم که کاملا جهادی کار کردند و در دل همه این اتفاقات یک مستند قابل قبول ارائه دادند.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی‌مقدم در پردیس سینمایی چارسو به عنوان محل اصلی جشنواره و موزه سینما ۱۸ تا ۲۵ آذر برگزار شد. این جشنواره در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم بود. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص داشتند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده گرفتند.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی پذیرفته شدند. زلاتینکا روسوا، کارول پیشاروک و مهرداد اسکویی داوران این بخش بودند. در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند که منگ شیه، رائد فریدزاده و وتون نورکلاری داور بخش کوتاه و نیمه‌بلند بودند. همچنین نمایش‌های ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می شود. 

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور بود.