شهرام کرمی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی گفت که این مرکز چند طرح برای ایجاد سامانه بایگانی نمایش‌نامه‌ها آماده کرده است.

پایگاه خبری تئاتر: بیش از یک قرن از ورود تئاتر مدرن و رواج نمایشنامه‌نویسی در ایران می‌گذرد. در این یک قرن، بسیاری از نمایشنامه‌های شاخص که در مقاطع گوناگون اجرا شده و ماندگار شده‌اند، به‌صورت مکتوب در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. با این حال بخش عمده‌ای از نمایش‌های اجرا‌شده و یا نمایشنامه‌هایی که به هر دلیلی روی صحنه نرفتند، هیچگاه رنگ انتشار ندیده‌اند. این خلاء نه‌تنها درباره دهه‌های دورتر، که حتی درباره نمایشنامه‌هایی که در چهاردهه اخیر به نگارش در آمده یا روی صحنه رفته‌اند نیز صدق می‌کند.برای مثال اگر پژوهشگر یا فرد علاقه‌مندی به دنبال نمایشنامه‌ای است که بیست سال پیش روی صحنه رفته و چاپ هم نشده، به سختی می‌تواند به هدف خود برسد، حتی اگر آن نمایش در یکی از سالن‌های پایتخت و با یک گروه حرفه‌ای و معروف هم روی صحنه رفته باشد.

این موضوع بیش از هرچیز به فقدان یک سامانه منظم و جامع بایگانی برای نمایشنامه‌ها باز می‌گردد. شهرام کرمی گفت: متأسفانه یکی از مشکلات ما فقدان موزه و محلی برای نگهداری و بایگانی اشیاء، اسناد، متون نمایشی و لوازم تئاترهایی است که در گذشته روی صحنه رفته‌اند.از سوی دیگر منابع مکتوب تئاتری ما به ویژه آن دسته از آثاری که خصلتی غیررسمی‌تر داشته‌اند نیز در معرض خطر است. وی اظهار کرد: یک‌سری از متون نمایشی چه اجرا شوند و چه به مرحله اجرا نرسند، چاپ می‌شوند و یک‌سری آثار هم به هر دلیلی امکان چاپ ندارند یا این که سال‌ها پیش چاپ شده‌اند و اکنون دیگر دسترسی به آنها سخت شده است؛ بعضی از آنها حتی بخشی از آثار تاریخی به حساب می‌آیند؛ مثلاً من اخیراً به صورت اتفاقی نسخه چاپ سنگی نمایش‌نامه طبیب اجباری «مولیر» را که از اولین نمایش‌نامه‌های ترجمه‌شده به زبان فارسی است پیدا کردم؛ با خودم فکر کردم که چقدر خوب است ما مرکزی برای نگهداری این گونه آثار داشته باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: سال‌ها پیش طرح موزه تئاتر ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.با انعقاد یک تفاهم‌نامه مقرر شد شهرداری تهران تئاتر نصر را به موزه تبدیل کند. متأسفانه کار ساخت و ساز آنجا هنوز به نتیجه نرسیده است.امیدوارم این کار به سرانجام برسد و ما مثل موزه سینما یک موزه تئاتر هم داشته باشیم. کرمی با اشاره به این مرکز هنرهای نمایشی می‌تواند متولی ایجاد سامانه‌ای برای بایگانی نمایشنامه‌های گذشته باشد عنوان کرد: ضرورت این موضوع واقعاً احساس می‌شود.چند طرح برای ایجاد سامانه بایگانی نمایش‌نامه‌ها ارائه کرده‌ایم.در حال بررسی هستیم تا ببینیم بهترین راه برای این کار چیست.می‌خواستیم در یکی از زیرمجموعه‌های سایت ایران تئاتر این کار را بکنیم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. وی بیان کرد:اداره برنامه‌های تئاتر این پشنهاد را داده است و اگر از جهت فنی به جمع‌بندی برسیم، این کار را انجام خواهیم داد و بعد از آن باید برای فراخوان جمع‌آوری آثار برنامه‌ریزی کنیم.