فیلم‌های تازه‌ای به سبد اکران اضافه می‌شوند تا پرده سینما در روزهای قبل از جشنواره همچنان شلوغ و آشفته باشد، با این حال استقبال مخاطب و فروش سینما به شکلی پیش می‌رود، که بعید است عمده آنان بتوانند حتی هزینه ساختشان را نیز درآورند.

پایگاه خبری تئاتر:  از هفته جاری قرار است چند فیلم تازه در برنامه پخش سینماها قرار گیرند. «سونامی» و «زیر نظر» از این جمله‌اند و البته فیلم‌های دیگری هم به‌زودی و پشت سر هم تا زمان باقی‌مانده به جشنواره فیلم فجر اکران خواهند شد. بر این اساس پرده اکران سینما همچنان در اسم و ظاهر، رنگارنگ‌تر می‌شود و باید دید این فیلم‌های جدید نیز به صرف اکران قرار است روی پرده بروند یا می‌توانند سودی از گیشه هم به دست آورند. عمده فیلم‌هایی که پرده فعلی سینما با هجوم آنها مواجه شده کمدی هستند و در این بین از فیلم دفاع مقدسی «۲۳ نفر» گرفته تا فیلم کمدی «چشم و گوش بسته» و نیز انیمیشن «آخرین داستان» و یا فیلم‌های خاص‌تری مثل «آشفتگی» و «معکوس» و غیره را هم می‌توان دید. شاید بتوان گفت حداقل فایده این تنوع و رنگارنگی سبد اکران بالارفتن قدرت انتخاب برای مخاطب باشد. 

«مطرب» چند هفته‌ای است بی‌آنکه سراغی از جشنواره فجر امسال بگیرد، روانه اکران شده و کم‌کم به پرفروش‌ترین فیلم سال  نیز نزدیک می‌شود، آن هم با فروشی بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان. البته این فیلم مصطفی کیایی همچنان هم به این فروش ادامه خواهد داد. حال و اوضاع دیگر فیلم‌هایی که روی پرده هستند هم چندان مساعد نیست. نباید به رقم‌های فروش میلیاردی این آثار که نهایت حول سه یا چهار میلیارد هستند، متمرکز شد؛ چرا که عمدتاً با سرمایه‌ای میانگین یعنی دو یا سه میلیارد ساخته شده‌اند و با این  میزان فروش، خرج ساخت خود را هم برنمی‌گردانند چه برسد به سود احتمالی. نگاهی به آمار فروش فیلم‌های سینمایی که طی روزهای فعلی، توانسته‌اند بسته متنوعی از فیلم‌ها را با سلایق مختلف و صدالبته کیفیت‌های خوب تا بد روی پرده ببرد، نشان می‌دهد خیلی هم وضعیت مساعدی را در فروش به خود نمی‌بیند. همچنان‌که به‌طور مثال «سمفونی نهم» با هزینه پنج میلیاردی یا «تورنادو» با سه میلیارد هزینه، هنوز به فروش یک میلیارد تومان هم نرسیده‌اند، آن هم در شرایطی که ۴۵ روز از اکران‌شان را پشت سر می‌گذارند. عمده فیلم‌های دیگر نیز در گیشه قطعاً شکست خورده‌اند. تنها اقبال متوسط متوجه فیلم‌های کمدی است بلکه بتوانند هزینه ساخت یا نهایتاً سود حداقلی را از آن خود کنند. این در شرایطی است که از میان ۳۰ فیلمی که در جشنواره سال گذشته رونمایی شده‌اند، هنوز ۱۲ فیلم رنگ پرده عمومی سینما را به خود ندیده‌اند. چه بسا خیلی دیگر از فیلم‌ها نیز هستند که در جشنواره نبوده و نیستند و سودای اکران دارند. بنابراین پرده به ظاهر رنگارنگ سالن‌های کشور در آبان و دی‌ماه، خصوصاً در ایام قبل از جشنواره فجر که طی روزهای آینده هم شلوغ‌تر می‌شود، چندان گیشه مناسبی برای سینمای ایران ندارد. هرچند که این حال و روز متوجه عمده روزهای سال است؛ یعنی سینماهایی که کم‌اند و عمدتاً نیز در تهران متمرکز شده‌اند و در تقسیم سئانس‌ها نیز برنامه خاصی برای فیلم‌ها وجود نداشته و ندارد!