برنامه‌های سومین همایش "رادی شناسی" با حضور مدیران و برگزارکنند‌گان بنیاد اکبر رادی تشریح شد.

پایگاه خبری تئاتر: بهزاد صدیقی نمایشنامه‌نویس و مدیر اجرایی سومین همایش اکبر رادی‌، درباره برنامه‌های این همایش توضیح داد: بنیاد رادی فعالیت خود را از پنج سال پیش به صورت جدی وحرفه‌ای آغاز کرده است و در راستای فعالیت‌های پژوهشی تاکنون سه دوره‌ی مسابقه رادی شناسی را برگزار کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، فعالیت‌های نمایشنامه خوانی و نقد و بررسی آثار رادی طی این دو دوره برگزار شده و همچنین برگزای مراسم سالروز تولد استاد رادی در تئاتر شهر و خانه هنرمندان گرامی داشته شده است.

این نمایشنامه‌نویس درباره فعالیت‌های عمده این بنیاد گفت: بخشی از عمده‌ترین فعالیت‌های بنیاد رادی در حوزه ادبیات نمایشی بوده است. در این نوع فعالیت‌ها بنیاد طی برنامه‌ریزی‌های مفصلی که به صورت منظم برگزار شده است، هیات مدیره بنیاد برنامه‌ریزی دقیقی داشته است.

این عضو هیات مدیره بنیاد رادی درباره هدف اصلی این بنیاد اظهار کرد: این همایش با هدف بررسی نمایشنامه‌های استاد رادی با رویکردی تازه و معرفی پژوهش‌گران جوانی که در این عرصه فعالیت دارند، برپا شده است.

صدیقی یادآور شد: در طی این فعالیت‌ها در دو سال گذشته یک جلد از کتاب رادی شناسی به چاپ رسیده است‌ و در حال حاضر هم به دنبال انتشار جلد دوم این کتاب که شامل مقالات پژوهش‌های سال گذشته است، هستیم. همچنین بعد از برگزاری سومین همایش، کلیه مقالات این دوره در جلد سوم رادی شناسی منتشر خواهد شد.

ریس کانون نمایشنامه نویسان افزود: جدا از فعالیت‌های پژوهشی بنیاد، بخش بین‌الملل را با فعالیت هیات مدیره دنبال کرده ایم که بتوانیم آثار رادی به زبان‌های انگلیسی و عربی ترجمه کنیم و تاکنون چندین نمایشنامه از آثار استاد رادی از جمله نمایشنامه‌های «از پشت شیشه‌ها» و «کاکتوس» به زبان عربی ترجمه شده است.

فریندخت زاهدی مدرس تئاتر و دبیر علمی سومین همایش رادی شناسی در توضیحاتی درباره این دوره از همایش «رادی شناسی» گفت: ما برای تحقق بخشیدن و به ثبت رسیدن بنیاد رادی چندین سال است که در حال فعالیت هستیم. این حرکت مهم‌ترین حرکتی است که می‌تواند در حوزه فرهنگ در یک جامعه پیگیری شود و سنگ‌بنای فعالیت‌هایی که مربوط به یک حوزه می‌شود را بنا بگذارد.

او ادامه داد: ما نیاز داریم تا افرادی را که در سابقه فعالیت تئاتری ایران نقش موثری داشتند و همه تجربیات و دانش‌شان را در حوزه‌ی ادبیات نمایشی به کار گرفته‌اند را ارزش گذاری کنیم تا از این طریق آیندگانی را تربیت کنیم که بتوانند افتخار فرهنگی ما باشند. ما برای این هدف می‌بایست برای گذشته این حوزه احترام قائل باشیم و با ایجاد مراکز و نهادیی که این ارزش‌ها را نگهداری می‌کنند، به هدف متعالی دست پیدا کنیم.

زاهدی همچنین با انتقاد از جدی نگرفتن ادبیات نمایشی در ایران گفت: در بنیادی رادی باید سعی کنیم که آن را به عنوان یک نهاد فرهنگی استقرار بخشیم. ما می‌خواهیم ادبیات نمایشی که بیش از صد سال در جامعه ما فعال بوده معرفی کنیم. اتفاقی که در صد و چند سال گذشته رخ نداده است. در بیشتر مقالاتی که درباره ادبیات معاصر ما وجود دارد تقریبا هیچ پرداختی به ادبیات نمایشی وجود ندارد، ما هرگز سعی نکردیم فعالیت‌های ادبی مربوط به حوزه تئاتر را به شکل جدی دنبال کنیم.

وی تاکید کرد:ما می‌خواهیم برای جبران گذشته‌مان تلاش کنیم. ما با اعتبار بخشیدن به یک چنین میراث فرهنگی که در واقع نماینده هویت ملی ما است می‌خواهیم آن را به طور جدی در عرصه فرهنگ و هنر معرفی کنیم. ما درباره شعر، ادبیات داستانی‌، سینما و نقاشی زیاد صحبت می‌کنیم اما جایگاه هنرنمایش کجاست؟

این کارگردان افزود: از آنجایی که ما نتوانستیم ادبیات نمایشی را به عنوان یک قالب نمایشی فرهنگساز در جامعه معرفی کنیم برای همین فقط آن را به صحنه واگذار کرده‌ایم و صحنه‌هایمان متوجه این اعتبار فرهنگی نبوده‌اند. اما با بحث‌های تئوریک و نظریه پردازی مربوط به ادبیات نمایشی می‌توانیم اعتبار این هنر را به جامعه معرفی کنیم تا از این طریق کسانی که در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنند متوجه‌ وظیفه خطیر آن بکنیم.

این مدرس تئاتر درباره هدف اصلی بنیاد رادی تصریح کرد:در بنیاد رادی هدف ما ایجاد مرکزی است برای تربیت پژوهشگرانی که در حوزه آثار رادی نظریه پردازی می‌کنند و رویکردهای تازه‌ای را در ارتباط با آثار این نویسنده ارائه می‌کنند و با این کار رادی را از زوایای مختلف و نگرش‌های مختلف به صحنه می‌برند.

او افزود: این در واقع قدمی است که از طریق بنیاد رادی در ارتباط وسیع‌تری با حوزه ادبیات نمایشی ما قرار می‌گیرد و از این طریق می‌توانیم اعتبار ادبی این قالب را گوشزد کنیم.

 

زاهدی درباره رویکرد سومین دوره همایش رادی شناسی توضیح داد: در همایشی که اول تیرماه برگزار می‌شود، از سه استاد هنرهای نمایشی دعوت شده است که مقالات خود را در ارتباط با آثار رادی ارائه کنند و بعد از آن دانش آموختگان تئاتر که در مقطع فوق لیسانس مدرک دریافت کرده‌اند و غالبا پروژه‌های تحصیلی‌شان را درباره آثار رادی انجام داده‌اند مقالاتشان را ارائه می‌کنند. ما سعی می‌کنیم آثار رادی را با رویکردهای آکادمیک و با نگاهی تازه در این همایش دنبال کنیم.

همچنین عطاء الله کوپال مدیرعامل بنیاد اکبر رادی و عضو هیات علمی سومین همایش رادی شناسی گفت: بنیاد رادی جمعی متشکل از خانواده آن استاد ، هنرمندان ،‌استادان و شاگردان استاد رادی است.

وی یادآور شد: این بنیاد در سال 86 تشکیل شد این تنها بنیادی است که به اسم نویسنده‌ای تشکیل شده و توانسته به کار خود ادامه دهد و تاکنون کارنامه نسبتا درخوری در حوزه فعالیت‌های پژوهشی به جای گذاشته است.

کوپال درباره اهمیت آثار رادی تصریح کرد: در نمایشنامه نویسی معاصر ما آثار اکبر رادی اهمیت زیادی دارد چون به زندگی ایرانی‌ها در چند دهه گذشته پرداخته است. اگر کسی بخواهد درباره زندگی ایرانی‌ها طی دهه‌های گذشته پژوهشی انجام دهد، بدون خواندن نمایشنامه‌های اکبر رادی هر اظهار نظری ناممکن خواهد بود. کارهای رادی نگاه عمیق به زندگی ایرانیان دارد.

این مدرس تئاتر اضافه کرد: از این رو بنیاد رادی مرتبا فعالیت‌هایی در حوزه پژوهشی انجام داده است و پیش از این هم دو همایش با عنوان رادی شناسی برگزار کرده است که قرار است روز یکشنبه اول تیرماه سومین همایش رادی شناسی با رویکرد علمی و پژوهشی برگزار شود.

وی با بیان اینکه غالب ادبیات نمایشی در ادبیات ما مغفول مانده است گفت: ما ساعت‌ها در مورد همه چیز بحث می‌کنیم یک بازیکن فوتبال ممکن است بیش از 16 ساعت معرفی شود اما هیچ خبری از یک نمایشنامه نویس دیده نمی‌شود. باید صفحه‌ی ویژه‌ای برای تئاتر نمایشنامه نویسی در همه رسانه‌ها وجود داشته باشد چرا که تئاتر جزو ضرورت‌های فرهنگی جامعه است زمانی که پاریس در جنگ جهانی دوم اشغال شده بود نانوانی‌ها باز بودند سالن‌های تئاتر هم باز بودند چون تئاتر خوراک فرهنگی جامعه است.

او در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت:بنیاد رادی از همه پژوهشگران و نویسندگانی که درباره آثار رادی به پژوهش می‌پردازند دعوت می‌کند که آثار خود را به دبیرخانه بنیاد رادی بفرستند چون امکان چاپ‌شان در سومین جلد رادی‌شناسی وجود دارد.

 سومین همایش بنیاد رادی اول تیر ماه ساعت 16 تا 20 در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.