پیام فروتن که قرار بود از ۲۳ تا ۲۴ اسفندماه پرفورمنس «ماراتن تاریخ هنر به روایت پیام فروتن» را اجرا کند، از تعویق در اجرای این برنامه خبر داد و درباره دلایل دوری خود از عرصه طراحی صحنه تئاتر نیز سخن گفت.

پایگاه خبری تئاتر: پیام فروتن که قرار بود از ۲۳ تا ۲۴ اسفندماه پرفورمنس «ماراتن تاریخ هنر به روایت پیام فروتن» را اجرا کند، از تعویق در اجرای این برنامه خبر داد و درباره دلایل دوری خود از عرصه طراحی صحنه تئاتر نیز سخن گفت.

این هنرمند که قصد داشت پرفورمنس «ماراتن تاریخ هنر به روایت پیام فروتن» را از ساعت ۱۰ صبح ۲۳ اسفند تا ساعت ۱۰ صبح ۲۴ اسفند در خانه هنر کاج اجرا کند، درباره سرنوشت اجرای این اثر گفت: با شرایطی که در پی گسترش ویروس کرونا ایجاد شده، اجرای این اثر را به بعد از عید موکول خواهم کرد.

او که با تخصص طراحی صحنه در تئاتر فعال بوده است، درباره دوری یکی دوساله‌اش از این حوزه توضیح داد: تئاتر معضلات بسیار زیادی پیدا کرده است؛ از جمله چنداجرایی شدن بسیاری از سالن‌ها  که طرحی صحنه را دچار مشکل می‌کند و نمی‌توانید ایده‌هایتان را اجرا کنید. از سوی دیگر جایی برای دپو کردن دکورهایمان ندارید و به ناچار دکورها پرتابل می‌شود که این موضوع هم برای جان بازیگران و هم مخاطبان خطرآفرین است و ایمنی آنان را به خطر می‌اندازد.

فروتن که طراحی صحنه نمایش‌هایی همچون «خواب در فنجان خالی» و «شکلک» را بر عهده داشته، اضافه کرد: عادت ندارم سر و ته دکور را با چهار تا صندلی سر هم بیاورم . اصولا در این سال‌ها تئاتر ما دچار کم‌فروشی شده و من اصلا این حالت را دوست ندارم.

او با ابراز تاسف از کم‌توجهی کارگردانان و تهیه‌کنندگان نسبت به دکور افزود: علاقه‌ای ندارند برای این بخش هزینه کنند. تصورشان این است که خم رنگرزی است و بالاخره طراح صحنه هر طوری شده، چیزی به نام دکور برایشان دست و پا می‌کند.

فروتن با انتقاد از تعطیلی کارگاه دکور در زمان مدیریت حسین پارسایی یادآوری کرد: ایشان بزرگترین ضربه را به دکور آثار نمایشی زد و مدتی بعد هم با شکل‌گیری تئاتر خصوصی و هزینه‌های بالایی که به دلیل اجرای این نوع از تئاتر به گروه‌های نمایشی تحمیل شد، دکور تئاتر وضعیت بدتری هم پیدا کرد.

این مدرس تئاتر ادامه داد: وفور بی‌سوادی و بی‌احترامی در تئاتر، سبب شد ترجیح بدهم احترام خود را حفظ کنم و فعلا در این زمینه فعالیتی نکنم اما از آنجاکه تئاتر مانند ویروس ایدز آدم را با خودش درگیر می‌کند، دیدم نمی‌توانم از آن جدا شوم و ترجیح دادم با اجرای پرفورمنس آموزشی، هم به وجه معلمی خود بپردازم و هم از تئاتر فاصله نگیرم. در این شیوه کاملا مستقلم و نیازی به تعامل با کارگردان و تهیه‌کننده‌ای ندارم. البته در اجراهای بعدی‌ام بازیگر خواهم داشت و با هنرجویانم در خانه هنر کاج همکاری می‌کنم.  

او در ادامه درباره علاقه‌اش برای اجرای پرفورمنس‌های آموزشی توضیح داد: تصمیم دارم از این پس نوعی پرفورمنس تازه را با طراحی و کارگردانی خودم کار کنم و برای همین سال آینده سه کار در این زمینه خواهم داشت که اولینش همین «پرفورمنس ماراتن تاریخ هنر به روایت پیام فروتن» است.

او ادامه داد: هر اجرا ۲۴ ساعت زمان می‌برد و بنیانش آموزش مسایل گوناگون هنری است. در اجرای پرفورمنس «تاریخ هنر ... » آموزش تاریخ هنر را از سال‌های پیش از میلاد تا قرون وسطی و رنسانس داریم. به این صورت که شامل ۱۲ قطعه ۹۰ دقیقه‌ای است و بعد از هر قطعه، نیم ساعت استراحت داریم که در آن فیلم‌های مربوط به دروس‌مان را پخش می‌کنیم.

فروتن توضیح داد: تماشاگران یک کارت دریافت می‌کنند که با آن می‌توانند در فاصله میان اجراها تردد کنند و از مجموعه خارج شوند و دوباره بازگردند و ... ضمن اینکه جدول دروس را هم منتشر خواهیم کرد تا از برنامه‌ها باخبر باشند.

این هنرمند تئاتر خاطرنشان کرد: در اجرای این اثر همه کارهای ممنوعه تئاتری آزاد است؛ تماشاگر می‌تواند با تلفن همراهش سخن بگوید. خوردن، آشامیدن و حتی دراز کشیدن هیچ مانعی ندارد. به طوری که برخی از تماشاگران گفته‌اند با خودشان کیسه خواب می‌آورند. عکاسی، فیلمبرداری، ضبط صدا و ... هیچ محدودیتی ندارد.

وی اضافه کرد: کل دوره کلاس‌ها تصویری است و تماشاگران هر جا لازم بدانند می‌توانند صحبت‌های مرا قطع کنند و اگر پرسشی دارند، مطرح کنند. در ضمن اگر تماشاگری یک اثر هنری خاص را دوست داشته باشد، می‌تواند آن را انتخاب کند و دوستان ما از آن تماشاگر در فضای بیرون عکاسی می‌کنند و بعد عکس او را در کنار آن اثر هنری مورد علاقه‌اش قرار می‌دهند و به صورت کارت‌پستال برایش می‌فرستند. مجموعه این کارت‌پستال‌ها در قالب کتاب این پرفورمنس برای تماشاگران ارسال می‌شود.

فروتن با ارائه توضیحاتی درباره دیگر پرفورمنس‌هایش ادامه داد: دو کار دیگر دارم؛ «همه آنچه درباره شکسپیر نمی‌دانستید» و «کتاب آشپزی شکسپیر» که دو اثر مستقل هستند، هرچند هر دو به نوعی به شکسپیر می‌پردازند.

او توضیح داد: در پرفرومنس «همه آنچه درباره شکسپیر نمی‌دانستید»  شرح زندگی این هنرمند را از دریچه دیگری بیان می‌کنیم. اثر دیگر هم درباره غذا در آثار شکسپیر است چون او در چند متنش درباره غذا صحبت می‌کند و نوع غذا برایش مهم است. در اجرای این اثر قرار است من و هنرجویانم آشپزی کنیم و مخاطبان می‌توانند در کنار ما آشپزی کنند و غذاها را مزه کنند، یا دستور غذاها را بگیرند و ... .

فروتن در پایان از انتشار کتاب هر اجرا خبر داد و گفت: این کتاب‌ها از سوی انتشارات مختلف به چاپ خواهد رسید و تماشاگران می‌توانند آن را خریداری کنند.   


منبع: خبرگزاری ایسنا