علی عطشانی کارگردان فیلم «یادم تو را فراموش» از مبلغ ناچیز سازمان سینمایی برای پرداخت هزینه به فیلم‌های «سینمای آنلاین» تعجب کرد.

پایگاه خبری تئاتر: با مطرح شدن طرح فروش فیلم‌های سینمایی به شبکه نمایش خانگی به جای اکران در سینما با عنوان «سینمای آنلاین» برخی از چهره‌های سینمایی از این طرح استقبال و برخی آن را ناکارآمد دانستند.

در میان سینماگران طبیعتاً آن دسته از سینماگران که در حال حاضر فیلم‌های خود را روی پرده دارند و به دلیل شیوع کرونا فیلم‌های آنان متوقف شده است بیشتر مورد این سؤال قرار دارند که حاضرند فیلم‌های خود را از پرده پایین بکشند و به شبکه نمایش خانگی بفروشند یا خیر؟

در این مورد «علی عطشانی» کارگردان فیلم «یادم تو را فراموش» که فیلمش بعد از 4 سال اکران شد گفت: اگر بسترهای این کار به درستی راه اندازی شود، قطعاً حاضرم فیلمم را به شبکه نمایش خانگی ارائه دهم اما آنچیزی که در این مورد سازمان سینمایی مطرح کرده است باعث شده است تا نه تنها من بلکه دیگر همکارانم نیز در این مورد به صورت جدی تردید کنیم.

وی اظهار داشت: آیا می‌توان فیلمی که 3 میلیارد هزینه برداشته است را با دریافت 20 درصد به پتلفرم‌های شبکه نمایش خانگی ارائه داد؟ اینکه نتفلیکس و دیگر رسانه‌های اینترنتی و ماهواره‌ای این کار را کردند همراه با پرداخت بخش قابل توجهی از هزینه‌های تولید فیلم است و فیلم‌هایی که در این شبکه‌ها تولید نشده باشند نیز با دریافت هزینه مقبولی فیلم خود را به شبکه نمایش خانگی ارائه می‌دهند. صرف راه پیدا کردن فیلم به شبکه نمایش خانگی مطلوب نیست.

در حال حاضر از هر 10 فیلم حداقل 3 فیلم متعلق به نتفلیکس است که تمام هزینه تولید آن را بر عهده دارد. 

عطشانی درباره رقمی که معاونت سازمان سینمایی برای ارائه فیلم‌ها به شبکه نمایش خانگی گفته است بیان کرد: این رقمی که سازمان سینمایی اعلام کرده است واقعاً مایه شرمساری و تعجب من شده است و مشخص است که اصلاً کارشناسی روی این کار انجام نشده است. بنابراین فی نفسه این که فیلم‌ها به سمت شبکه نمایش خانگی بیاید درست است اما به شرط کارشناسی دقیق در حوزه زیرساخت‌های آن. به نظر می‌رسد که دوستان ما در این معاونت نمی‌دانند که هزینه ساخت یک فیلم در حال حاضر چقدر است؟!

وی در پایان گفت: آیا فردی که کارش مثلاً خرید و فروش خودرو است حاضر است که ماشین‌های خود را هرکدام با 20 درصد قیمت بفروشد؟ هیچ منطقی این کار را نمی‌پسندد. 

پس در صورتی من حاضرم فیلم خود را بفروشم که کمترین ضرر ممکن را بکنم نه اینکه با بیشترین ضرر فیلم خود را به شبکه نمایش خانگی بدهم. در این صورت منتظر اکران در سینما خواهم ماند.


منبع: خبرگزاری تسنیم