مصطفی شوقی کارگردان «شورش علیه سازندگی» فایل صوتی از بخش حذف شده این مستند انتقادی را منتشر کرد و درباره دلایل حذف آن توضیح داد.

پایگاه خبری تئاتر: مصطفی شوقی کارگردان مستند «شورش علیه سازندگی» که به موضوع اعتراضات مردم شهرهای مشهد و اسلامشهر علیه جراحی اقتصادی بزرگ دولت سازندگی در دهه ۷۰ می‌پردازد با انتشار یک فایل صوتی توضیح داد: «سخنان سعید امامی درباره شورش نهم خرداد ۱۳۷۱ مشهد. این صدا را که شاید کمتر شنیده‌ شده است به دلایلی محفوظ در مستند «شورش علیه سازندگی» نیاوردم. 

 در این فایل صوتی صحبت‌هایی از طرف سعید امامی در خصوص ریشه اعتراضات اجتماعی مردم مشهد در دهه ۷۰ برای اولین بار منتشر شده و امامی در خصوص ریشه اعتراضات اجتماعی مردم مشهد در دهه ۷۰ می‌گوید: «در جریانات مشهد که پیش آمده بود، شهرداری مشهد رفته یکسری زمین هایی را که مردم دنبالشان بودند و با زحمات زیادی این زمین‌ها را با فروش زندگی خود خریده بود و آنجا کلبه کوچکی ساخته بودند درگیری ایجاد کرده بود و در این جریان هم یک وزیری افتاده بود و کشته شده بود و این شروع ماجرا بود. حضرت آیت‌الله جوادی آملی حرف خیلی قشنگی را به من فرمودند که: «دفاع از مسکن و محیط زیست حتی در حیوانات هم وجود دارد. یک کسی آمده و پولی داده و یک قطعه زمینی را خریده و در آن ساخت و ساز کرده و حالا آمده‌اند آن را خراب کرده‌‌اند، مطمئنا آن فرد اعتراض می‌کند. یعنی بعضی از اعتراض‌ها وقتی شما نگاه می‌کنید اعتراض به حقی است».

شوقی در خصوص دلیل واقعی حذف این بخش از «شورش علیه سازندگی» گفت: در مورد اتفاقی صحبت می‌کنیم که هرکدام از بخش‌های حاکمیت یک تحلیلی درباره آن داشتند. چپ‌های اسلامی در روزنامه سلام که مخالف آقای هاشمی بودند ولی صدایشان به خاطر فضای سیاسی ـ‌ اجتماعی آن دوران بلند نبود.

وی افزود: آنها معترض این سیاست‌ها بودند و تحلیل‌شان این بود که تعدیل اقتصادی دولت آقای هاشمی و سیاست‌های تعدیلی باعث این وقایع شده است و در کنارش نیروهای امنیتی هم درواقع سفیدتر و واضح‌تر با موضوع بحث داشتند و من می‌دانم گزارش و تحلیل‌های زیادی از این وقایع در مورد اسلامشهر یا در مورد مشهد حداقل منتشر شده است که در همان سیستم‌ها مانده و به عنوان یک نگاه امنیتی ـ‌ اجتماعی به آن توجه می‌شود. اما آقای سعید امامی در یک سخنرانی معروفی که شاید تنها سخنرانی عمومی او در دانشگاه همدان باشد، حرف‌های زیادی گفت، در مورد یک موضوعی در آنجا بحث می‌کند به عنوان حق اعتراض که ما باید این حق اعتراض را به نوعی محترم بشماریم. من این حرف‌های آقای سعید امامی را در فیلم نیاوردم به خاطر اینکه من احساس کردم اگر این حرفها را بیاورم با امروز یا با وقایع بعدی سعید امامی مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش، مستند «شورش علیه سازندگی» در واقع به دورانی اشاره دارد که دولت سازندگی بر اساس نیاز زمانه، دست به جراحی بزرگ اقتصادی زد؛ مهم ترین مساله آن دوران، موضوع آزادسازی قیمت ها بود که در سال های اولیه، پیامدهای مثبتی برای اقتصاد ایران به همراه داشت اما رفته رفته مساله ای که دولت با عنوان «تعدیل اقتصادی» از آن نام می برد به لایه زیرین جامعه و حاشیه، فشار زیادی وارد کرد و باعث شد در شهرهای مشهد و اسلامشهر در دهه ۷۰ شمسی اعتراضات وسیعی شکل گیرد.


منبع: خبرگزاری فارس