نایب رییس انجمن کارکنان لابراتوآر فیلم ایران تاکید کرد هنوز موفق به ثبت در وزارت کار نشده و بعد از ثبت، اعضای لابراتوآرهای دیجیتال را می‌پذیرند.

پایگاه خبری تئاتر: جهانگیر رجبی‌خواه نایب رییس انجمن «کارکنان لابراتوآر فیلم ایران»درباره فعالیت‌های صنفی این انجمن گفت: یک دگرگونی طی یک دهه گذشته در سینمای ایران رخ داده که طی آن سیستم‌ها به سرعت از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده‌اند. البته این کار نباید با این سرعت انجام می‌شد و باید فرصت لازم برای رودرویی با این تغییرات داده می‌شد که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.

وی بیان کرد: در حال حاضر به دلیل مشکلات عدیده‌ای که در سینما وجود دارد، هنوز برنامه‌ای را برای صنف ارائه نکرده‌ایم. در واقع اکثر اعضای انجمن ما کارکنان، متخصصان و پیشکسوتان عرصه آنالوگ هستند و تنها تعداد کمی از نیروهای دیجیتال را به عضویت گرفته‌ایم.

نایب رییس انجمن کارکنان لابراتوآر فیلم ایران تاکید کرد: در واقع این را باید بگویم که انجمن کارکنان لابراتوآر فیلم ایران، هنوز به ثبت وزارت کار نرسیده و به تبع کد شناسه ملی نیز ندارد، به همین دلیل تصمیم داریم. بعد از ثبت در وزارت کار اعضای لابراتوآرهای دیجیتال راهم به عضویت صنف در آوریم.

وی توضیح داد: در حال حاضر به دلیل شرایط موجود، دوستان دیجیتال یا مجبور هستند یک صنف جدید تشکیل دهند که این امر از سوی هیات مدیره خانه سینما مورد قبول قرار نمی‌گیرد و یا مجبور هستند که با انجمن ما ادغام شوند.

رجبی خواه گفت: در تلاش هستیم که دانش آنالوگ را به بچه‌های دیجیتال و برعکس منتقل کنیم که این امر بعد از ثبت در وزارت کار انجام می‌شود. البته کارگاه‌های آموزشی نیز در این زمینه گذاشته شده تا روش آنالوگ فراموش نشود. اما در نهایت باید گفت که دیجیتال نمی‌تواند جای آنالوگ را در سینمای ایران بگیرد.

وی تاکید کرد: اعضای انجمن کارکنان لابراتوآر پیش از این ۲۲۰ نفر بودند که ۹۰ نفر از اعضا حذف شدند، به این دلیل که ۲ استودیو بخش خصوصی با نام‌های مرکز خدمات صنایع فیلم ایران (استدیو بدیع) و استدیو شرکت فیلمساز بسته شدند که هر ۲ لابراتوآر کارکنان زیادی داشتند.

نایب رییس انجمن کارکنان لابراتوآر فیلم ایران توضیح داد: البته این را باید بگویم که ۴ لابراتوآرآنالوگ در کشور وجود داشت که از آن تعداد ۲ استدیو بخش خصوصی بسته شد و ۲ استدیو بخش دولتی همچنان در حال خدمات رساندن هستند که شامل لابراتوآر وزارت ارشاد و لابراتوآر صدا و سیما است.

وی ادامه داد: با تعطیلی لابراتوآرهای بخش خصوصی تعداد زیاد پرسنل که در این لابراتوآرها فعالیت می‌کردند بیکار شدند. کسانی که بازنشست شده بودند توانستند براساس قانون عضو انجمن باقی بمانند، اما کسانی که ۱۰ سال یا ۱۵ سال کار کرده بودند نمی‌توانستند دیگر عضو صنف باشند مگر اینکه توسط لابراتوآرهای باقی مانده جذب شده تا ادامه عضویت آنها در صنف برقرار باشد.

این هنرمند توضیح داد: در چنین شرایطی اعضای صنف از ۲۲۰ نفر به ۱۳۰ نفر رسیده است که از این تعداد ۱۱۰ نفر از متخصصان آنالوگ هستند و ۲۰ نفر در حوزه دیجیتال کار می‌کنند. البته این را هم باید بگویم که اکثر اعضای این صنف بازنشسته‌ها هستند و در حال حاضر بیش ۴۰ نفر در صدا و سیما مشغول به کار هستند و ۲۰ نفر هم در وزارت ارشاد، مشغول به فعالیت هستند.

 رجبی خواه در پایان تاکید کرد: بعد از به ثبت رسیدن انجمن کارکنان لابراتوآر در زمینه پذیرش عضویت فعالان این عرصه در حوزه دیجیتال اقدام می‌کنیم.


منبع: خبرگزاری مهر