«بودن بهتر از نبودن» با اولین نمایش آمریکایی خود در سومین جشنواره سَوتیست رجیونال /Southeast Regional در بخش رقابتی “مستند بلند” با استقبال روبرو شد.

پایگاه خبری تئاتر: مستند «بودن بهتر از نبودن» به کارگردانی ایمان بیات‌فر با اولین نمایش آمریکایی خود در سومین جشنواره سَوتیست رجیونال /Southeast Regional در بخش رقابتی “مستند بلند” با استقبال روبرو شد.

این فستیوال، از معدود جشنواره‌هایی است که علی‌رغم بروز بحران کرونا از ۳۱ اردیبهشت لغایت ۱۰ خرداد (۲۰ مِی الی ۳۰ مِی) با ۱۲ بخش‌ رقابتی در شهر جک اسنویل، ایالت فلوریدا برگزار شد.

مستند «بودن بهتر از نبودن» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی “ایمان بیات‌فر” توانست در این جشنواره کاندیدای بهترین فیلم مستند بلند شود.

ایمان بیات‌فر درباره این مستند توضیح داد:

این فیلم مستند در یک وضعیت ایده‌آل می‌توانست فیلم من نباشد. چون دوست داشتم کارهای داستانی‌ام را بسازم که فیلمنامه‌اش نوشته شده و آماده است. اما مفهوم فیلمسازی مستقل به معنای استقلال در فکر، ایده و کارگردانی در ساخت آن برای من معنا پیدا کرد.

برای ساخت این فیلم می‌خواستم سینما-وریته (حقیقت) کار کنم در نتیجه هیچ جایگذاری در آن نیست و نزدیک‌ترین انطباق را بر مدار واقعیت با خود به همراه دارد. حتی می‌توان گفت واقعیت یک پرده از حقیقت می‌شود، بنابراین برای من روی آوردن به مستند راحت‌تر است.

ضمن اینکه قرار است با ساخت فیلم داستانی در سینمای امروز و با آثاری که در حال ساخت هستند چه چیزی را بیان کنیم؟!

این مستندساز در ادامه درباره بحث نمایش واقعیت و محکوم کردن آن به سیاه نمایی در آثار سینمایی و مستند نیز توضیح داد: یکسری از فیلمسازان سیاه نمایی می‌کنند، اما همه این‌ها دوره دارند و بعد تمام می‌شوند. آنچه واقعیت و حقیقت است و وجود دارد از سیاه نمایی متفاوت است. سینمای ما دولتی است و امیدوارم در این سینما معانی تغییر کنند. وقتی درباره یک معضل صحبت می‌شود نباید آن را محکوم به سیاه نمایی کرد.

من فکر می‌کنم سینما در حال گذار و پوست انداختن است، شاید در آینده نزدیک سینما تغییرات بنیادی را در تمام نقاط جهان تجربه کند، تلویزیون های اینترنتی، شبکه‌های استریم، نرم‌افزارهای فضای مجازی و بازی‌های کامپیوتری بزرگترین بازیگران عرصه نمایش در این دوران هستند پس آیا بهترین گزینه حمایت از جریان مستقل فیلمسازی نیست؟