کارگردان «ساعت صفر» با بیان اینکه فیلم‌های کوتاه در ایران فرصتی برای دیده شدن ندارند، گفت: این شرایط باعث شده بچه‌های جوان فیلم‌ساز به این فکر کنند که فیلم کوتاه‌شان را نهایتا به جشنواره‌های خارجی بفرستند. در صورتی که من وقتی در ایران فیلم‌سازی می‌کنم باید بتوانم مخاطب داخلی را هم جذب کنم.

پایگاه خبری تئاتر: امید مسعودفر که به تازگی فیلم کوتاه او با عنوان «ساعت صفر» به مرحله پایان فیلم‌برداری رسیده است در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه فیلم‌های کوتاه در ایران فرصتی برای دیده شدن ندارند، گفت: کارگردانی مانند سعید روستایی تنها پس از موفقیت فیلم‌های بلندش بود که سه فیلم کوتاهش را هم اکران کردند. در ایران باید فیلم‌های کوتاه بسازی تا بتوانی فرصت ساخت فیلم بلندت را پیدا کنی و تازه بعد از آن اگر توفیق داشته باشی فیلم‌های کوتاه‌ات هم دیده می‌شوند.

مسعودفر خاطرنشان کرد: فیلم کوتاه در حالت عادی هم در کشور ما با مشکل اکران و بازگشت مالی مواجه بوده و هیچ‌وقت در یک ژانر دسته‌بندی نشده بلکه به آن به‌عنوان تجربه‌ای برای ساخت فیلم بلند نگاه می‌شود، در دوره کرونا هم همه این مشکلات مضاعف و فشار آن بر فیلم‌سازان این حوزه سنگین‌تر شده است.

کارگردان «ساعت صفر» تصریح کرد: این شرایط باعث شده بچه‌های جوان فیلم‌ساز به این فکر کنند که فیلم کوتاه‌شان را نهایتا به جشنواره‌های خارجی بفرستند. در صورتی که من وقتی در ایران فیلم‌سازی می‌کنم باید بتوانم مخاطب داخلی را هم جذب کنم.

مسعودفر ادامه داد: کارگردانی مانند سعید روستایی تنها پس از موفقیت فیلم‌های بلندش بود که سه فیلم کوتاهش را هم اکران کردند. در حالی‌که باید ابتدا فیلم‌های کوتاهی که ساخته بود اکران و دیده می‌شد. اما قضیه برعکس است؛ باید فیلم‌های کوتاه بسازی تا بتوانی فرصت ساخت فیلم بلندت را پیدا کنی و تازه بعد از آن اگر توفیق داشته باشی فیلم‌های کوتاه‌ات هم دیده می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه «فیلم کوتاه تهیه‌کننده و شرایط اکران و در نتیجه بازگشت سرمایه ندارد و همین باعث دلسردی بسیاری از جوانان فیلم‌ساز می‌شود» گفت: درحالیکه در بسیاری از کشورها، فیلم کوتاه سینمایی مستقل است و بسیاری از کارگردان‌ها اصلا به دنبال ساخت فیلم سینمایی بلند نیستند.

این کارگردان جوان یادآور شد: من مدیر نیستم که بدانم چه راهکاری می‌توان برای این مشکل پیدا کرد اما تصورم این است که وقتی فقط دنبال این هستیم که از فیلم کوتاه پول دربیاریم، هیچ‌وقت به آن توجهی نخواهد شد. در نتیجه اصلا در چرخه‌ای قرار نمی‌گیرد که دیده شود و تنها محل اکران فیلم‌ها هم نه سینمای داخلی که جشنواره‌های خارجی خواهد بود.

مسعودفر با اشاره به فضای آنلاین برای اکران هم خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر رایزنی‌هایی با وی‌اودی‌های داخلی کرده‌ام تا در صورت امکان شرایط پخش آنلاین فیلم را پیدا کنم.

او همچنین با اشاره به فیلم کوتاه «ساعت صفر» آن را شمایلی از دژاوو (آشناپنداری) خواند و گفت: در این فیلم با فردی روبه‌رو هستیم که در تصورات زندگی‌اش نوعی از مازوخیسم و توهم توطئه دارد. ساختار فیلم بیشتر بر شیوه روایتش استوار است و با اثری روبه‌رو نیستیم که صرفا به داستان‌گویی خطی خلاصه شود.

مسعودفر با اشاره به پیوند قصه با فرمی که برای روایت انتخاب کرده است،‌ گفت: با علی دیهیمی آشنایی قبلی داشتم که این داستان را نوشت و باهم درباره‌اش گپ زدیم و فرمی که برای ساخت فیلم انتخاب کردیم خیلی پیچیده و عجیب نیست. داستان فیلم درباره چند جوان در یک خانه است و فرم روابط درباره بازی بچه‌های دهه هفتاد و هشتاد و نسل امروزی است. در کنار اینها، درون خودش اندکی خشونت کلامی آدم‌ها را نیز باهم دارد.

این کارگردان ادامه داد: آدم‌های قصه در تمام مدت دچار توهم توطئه و خیانت هستند و شاهد عدم اعتماد آدم‌ها به‌هم هستیم. شاید بتوان گفت تصویری از نسلی ارائه می‌دهیم که تمام مدت دنبال حاشیه‌هاست؛ که به‌نظر من این قضیه ناشی از عدم آگاهی درست نسبت به دنیا از طریق تماشای فیلم و خواندن کتاب است.

مسعودفر خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم «ساعت صفر» به دلیل موضوع‌محور و دیالوگ‌محور بودن، می‌تواند باعث شود آدم‌ها در صحنه‌های مختلف فیلم جا بخورند و شوکه شوند.

یادآور می‌شود، به تازگی تصویربرداری فیلم کوتاه «ساعت صفر» به کارگردانی امید مسعودفر و تهیه‌کنندگی بهنوش یگانه به پایان رسیده است. امید مسعودفر عکاس با سابقه سینماست که اولین فیلم کوتاه خود را کارگردانی کرده است و هم‌اکنون مراحل فنی فیلم خود را پشت سر می‌گذارد.

در خلاصه داستان «ساعت صفر» آمده: «اگر مراقب ذهنت نباشی تبدیل به یه قاتل می‌شی...» و شقایق جعفری‌جوزانی، مرتضی حکاکیان، محمد فتح‌اللهی، بشری فروزنده، کیوان فیضی و بهنوش یگانه در آن بازی کرده‌اند.

از دیگر عوامل می‌توان به وحید رضویان (صدابردار)، سهند ثبوتی (فیلم‌بردار)، علی مردانی (تدوین)، سهیل ثابت (طراح گریم)، فرزانه موحدافشاری، فرزانه شکوری (دستیاران کارگردان)، مریم افشار (منشی صحنه)، مرتضی سامانی (دستیار صدا)، فوژان پارسا (عکاس) و سارا حدادی (مشاور رسانه‌ای) اشاره کرد.