یک کارگردان تئاتر با اشاره به رواج تئاتر آنلاین در کشور، گفت: در شرایط فعلی لازم است کسانی که در حوزه آموزش یا اجرای آنلاین تئاتر تجربه دارند، تجربه‌های خودشان را با سایر فعالان این حوزه به اشتراک بگذارند.


وی با اشاره به این که بسیاری از آموزش‌های تئاتر سال‌ها قبل از طریق نوار ویدئو و لوح فشرده به دست مخاطبان می‌رسیدند، اظهار داشت: ‌ برخی از گروه‌های تئاتری مطرح در دنیا امروزه فیلم‌های آموزشی خودشان را می‌فروشند.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از مدارس و مراکز آموزش تئاتر در قالب کلاس‌های آنلاین هنرجوهای خود را هدایت می‌کنند.

وی افزود: در بسیاری از کشورها محصولات فرهنگی – آموزشی – به شکل رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرند و ‌ای کاش این موضوع در ایران نیز مورد توجه قرار می‌گرفت.

علی شمس با اشاره به این که در سه ماه اخیر اکثر کلاس‌های‌ آموزشی در ایران به شکل مجازی برگزار می‌شوند، عنوان کرد: اگر مدرسان آنلاین از حمایت‌های دولتی بهره‌مند می‌شدند می‌توانستند محتوای خودشان را به طور رایگان در اختیار عموم مردم قرار دهند.

وی با بیان این که ما از کرونا و شرایط زیستی ناشی از شیوع آن مطلع نبودیم، اذعان داشت: بحران کرونا در عین اعمال محدودیت‌های مختلف شرایط پیشروی خودش را نیز پیشنهاد می‌کند.

به گفته شمس، فضای مجازی جذابیت‌های خودش را دارد و در حال حاضر بسیاری از گروه‌های تئاتر در قالب فضای مجازی فعالیت تئاتری خودشان را ادامه می‌دهند.

وی افزود: روند نامطلوب آموزش‌های آنلاین تئاتر در دوران کرونا نباید فضای اصلی آموزش آنلاین را به حاشیه ببرد، همه ما می‌دانیم که در شرایط قبل از کرونا هم عده‌ای غیر متخصص در حوزه تئاتر فعالیت می‌کردند و بدون در نظر گرفتن اصول و کیفیت کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کردند.

این فعال حوزه تئاتر اضافه کرد: در هر حوزه کاری همیشه عده‌ای هستند که سوءاستفاده می‌کنند در فضایی غیر حرفه‌ای کارها را پیش می‌برند.

وی با اشاره به شیوه فعالیت موسسات آموزشی تئاتر، اظهار داشت: یادمان نرود که همه موسسه‌های آموزشی با تکیه بر جذب هنرجو و آموزش مستمر هزینه‌های جاری خودشان را تامین می‌کنند و در شرایط فعلی هم نیاز است این موسسات به تناسب شرایط جدید فعالیت‌های خودشان را ادامه دهند.

علی شمس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در شرایط فعلی لازم است کسانی که در حوزه آموزش یا اجرای آنلاین تئاتر تجربه دارند، تجربه‌های خودشان را با سایر فعالان این حوزه به اشتراک بگذارند.

وی افزود: بازیگری و جغرافیا و مواجهه در تئاتر آنلاین تفاوت‌های بسیار زیادی را با تئاتر عادی دارند.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: بسیاری از تئاترهای آنلاین از فناوری‌های نوین استفاده می‌شود و گروه با تکیه بر اشیا و استفاده از تکنیک‌های کارگردانی تلویزیونی کار خودشان را پیش می‌برند.

وی با بیان این که تئاتر آنلاین آموزه‌ها و قواعد خودش را می‌طلبد، تصریح کرد: در شرایط کرونا بهترین زمان است که ما به سمت تئاتر آنلاین برویم و قواعد این حوزه را بیاموزیم.