ابراهیم پشت‌کوهی با انتقاد از کم‌توجهی اطلاعیه وزارت ارشاد نسبت به تئاتر گفت: گویی این اطلاعیه از سر رفع تکلیف صادر شده است.

پایگاه خبری تئاتر: این هنرمند تئاتر اسفند سال گذشته مشغول اجرای نمایش «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو» بود که اجرای تئاترش به دلیل تعطیلات کرونایی متوقف شد.
او در واکنش به اطلاعیه تازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازگشایی تئاتر ، سینما و کنسرت‌های موسیقی گفت: در این اطلاعیه یا تئاتر بی‌اهمیت تلقی شده یا باید منتظر باشیم از سوی مرکز هنرهای نمایشی به عنوان متولی تئاتر کشور، بیانیه‌ای در شان و منزلت این هنر منتشر شود.
این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر ادامه داد: تنها موردی که در این بیانیه درباره آن صحبت شده این است که نیمی از ظرفیت سالن‌ها پر شود. گویی تئاتر کودکی سرراهی و طفیلی است.
او ابراز تاسف کرد: ظاهرا مسئولان ما متوجه نیستند جمعیتی بی‌شمار از خانواده هنری کشور را هنرمندان تئاتر تشکیل می‌دهند. مظلومیت تئاتر در این بیانیه هم به روشنی دیده می‌شود.
پشت‌کوهی خاطرنشان کرد: یا ما درباره اهمیت تئاتر متوهم هستیم یا مسئولان نمی‌دانند تئاتر چه هنر فرهنگ‌سازی است!
او با ابراز تاسف از شرایط نابسامان هنرمندان تئاتر در دوره کرونایی افزود: بعد از چندین ماه تعطیلی که سبب شده تئاتر بیش از پیش آسیب‌پذیر شود، انتظار می‌رفت دستورالعملی صادر شود که هنرمندان این رشته را مشتاق و دلگرم به اجرا کند ولی آنچه در این اطلاعیه می‌بینیم، رفع تکلیف است، نه کار کارشناسی صورت گرفته و نه شرایط گروه اجرایی مورد توجه قرار گرفته است و حتی تدبیری برای ترغیب تماشاگران برای تماشای تئاتر در آن دیده نمی‌شود.
او تاکید کرد: فرهنگ از ابتدا یک امر بخش نامه‌ای و دستورالعملی نبوده است. اگر واقعا خواهان بازگشایی سالن‌ها هستیم، باید در این مدت کار کارشناسی انجام می‌دادیم، وضعیت معیشت گروه‌های نمایشی را جویا می‌شدیم، سلامت گروه اجرایی و تماشاگران را مورد مطالعه قرار می‌دادیم و ...
این هنرمند افزود: خانواده تئاتر از دو جهت تحت فشار است؛ اگر قرار به تعطیلی باشد، دل نگران بیکاری و مشکلات اقتصادی است و اگر قرار بر اجراست، سلامتی گروه و تماشاگر، ایجاد دغدغه می‌کند.
این هنرمند افزود: دستگاه عریض و طویل وزارت ارشاد یا مرکز هنرهای نمایشی از طریق مشورت با هنرمندان تئاتر باید فکری برای این وضعیت بکند.

او که نمایشش را در تالار قشقایی تئاتر شهر اجرا می‌کرد، ادامه داد: نفس تئاتر به تماشاگر بند است. این نفس را چگونه می‌خواهیم بگیریم. یک گروه 20 نفره باید در یک سالن 100 نفره که فقط 50 تماشاگر امکان حضور دارند، اجرا بروند. این وضعیت نه از نظر اقتصادی درست است و نه اصلا عقلانی است. اگر قرار به بازگشایی تئاتر است، باید سلامت جسمانی، روانی و اقتصادی گروه‌ها، تماشاگران و کارکنان سالن‌ها حفظ شود.

پشت‌کوهی با اشاره به یکی از موارد مندرج در این اطلاعیه اضافه کرد: چه کسی تضمین می کند که اگر تماشاگران به صورت یک صندلی در میان بنشینند، ویروس منتقل نمی‌شود. آن هم در شرایطی که موج دوم کرونا راه افتاده و آمار مبتلایان دوباره افزایش داشته است.
او در پایان گفت: بعد از چند ماه تعطیلی و خانه‌نشینی، ای کاش مسئولان دست از صادر کردن بخش نامه‌های غیر کارشناسی بردارند و حرفی بزنند که برای هنرمندان تئاتر قابل پذیرش و دلگرم‌کننده باشد.