جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند «هات داکس» که به دلیل شیوع ویروس کرونا امسال به‌صورت آنلاین برگزار شد، شب پیش با معرفی نفرات برتر منتخب تماشاگران، به کار خود خاتمه داد.

پایگاه خبری تئاتر: فیلم «والروس و سوت‌زن» ساخته ناتالی بیباو درباره یک مربی سابق والروس (گراز دریایی) در مرینلند واقع در منطقه آبشارهای نیاگارا که در نهایت به دفاع از حقوق حیوانات برمی‌خیزد، به عنوان برنده جایزه ۵۰ هزار دلاری منتخب مردم جشنواره بین‌المللی فیلم کانادایی هات داکس انتخاب شد. این جشنواره امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار شد.

برنده دوم فیلم «بچه‌های ۹/۱۱» ساخته الیزابت سن فیلیپ بود که درباره ۱۶ دانش‌آموزی است که حالا بیست و چند ساله هستند. اینها همان دانش‌آموزانی هستند که جورج بوش به عنوان رییس جمهور در زمان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر به مدرسه‌شان برای بازدید رفته بود و در کلاسشان بود.

جایزه سوم هم به دیوید فرانس برای مستندی با عنوان «به چرنوبیل خوش آمدید» رسید که درباره رمضان کادیروف از فعالان اجتماعی روسی است.

جشنواره بین‌المللی هات داکس امسال به صورت آنلاین از ۲۸ ماه می تا ۶ ژوئن (۸ تا ۱۷ خرداد) برگزار شد و بیش از ۱۴۰ فیلم و ۶۹ جلسه پرسش و پاسخ با کارگردان‌ها را ارایه کرد.

برندگان جایزه مخاطبان ۲۰۲۰ نیز در مراسمی مجازی یکشنبه شب (دیشب) معرفی شدند.

همچنین بر مبنای نظر مخاطبان عنوان بهترین مستند نیمه بلند به فیلمی با عنوان «فانتزی‌های کی‌بورد: ماجرای بورلی گلن-کوپلند» ساخته پوسی دیکسون رسید و فیلم «کارگاه نانسی» ساخته آیچا دیوپ هم به عنوان بهترین مستند کوتاه انتخاب شد.

پیشتر برندگان بخش‌های دیگر معرفی شده بودند که شامل بهترین مستندهای کانادایی و بین‌المللی بود.

در بخش بین‌المللی مستند «ولگرد» درباره سگ‌های خیابانی ترکیه به عنوان بهترین فیلم مستند بلند بین‌المللی انتخاب شد و جایزه ۱۰ هزار دلاری را دریافت کرد. جایزه ویژه هیات داوران این بخش به ارزش ۲۵۰۰ دلار نیز به مستند «۴۹۹» ساخته رودریگو رِیس محصول مشترک آمریکا و مکزیک رسید که درباره جایگاه استعمار در مکزیک مدرن است.

جشنواره بین‌الملل فیلم مستند هات‌داکس کانادا، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد فیلم مستند و بازار فیلم در آمریکای شمالی است و هر سال بیش از ۲۰۰ فیلم در این رویداد به نمایش درمی‌آید و حدود ۲۰۰۰ مستندساز، تهیه‌کننده، خریدار و توزیع‌کننده فیلم مستند از سراسر جهان در آن حضور می‌یابند.

جشنواره هات‌داکس مورد تایید آکادمی اسکار است و برنده بخش مسابقه بین‌الملل مستندهای بلند جشنواره به رقابت اسکار راه می‌یابد.

جشنواره فیزیکی هات داکس امسال قرار بود از ۳۰ آوریل تا ۱۰ ماه می (۱۱ تا ۱۸ اردیبهشت) برگزار شود که به دلیل بحران کرونا برگزار نشد و در نهایت به صورت آنلاین انجام شد.