خلع ید از سازمان سینمایی در شبکه نمایش خانگی با انتقال اختیار صدور مجوز سریال‌های توزیع شده در وی او دی‌ها یا همان ویدیوکلوب‌های اینترنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد به سازمان سینمایی، عملاً اختیار صدور مجوز برای سریال‌های تولیدی در شبکه نمایش خانگی از این وزارتخانه سلب شده و به صداوسیما منتقل خواهد شد؛ اتفاقی که تاکنون از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسکوت گذاشته شده است.

پایگاه خبری تئاتر: بهمن حبشی، مدیر کل دفتر نظارت بر تولید فیلم به تازگی با اعلام اینکه صدور مجوز تولید سریال های نمایش خانگی تا اطلاع ثانوی متوقف شده است، گفت: «تعداد مجوز‌های صادره و سریال‌های در حال تولید و آماده توزیع برای نمایش خانگی، بیشتر از نیاز و ظرفیت بازار است و تا نمایش چند سریال آماده توزیع و ایجاد تعادل میان زنجیره صدور مجوز تا توزیع، لازم است چند ماهی از صدور مجوز جدید خودداری شود.»

حبشی تاکید کرد: «در غیر این صورت، با پدیده جدیدی به نام سریال سوزی مواجه خواهیم شد؛ مانند مشکلاتی که در افزایش تولید فیلم‌های سینمایی ایجاد و به فیلم سوزی و سرمایه سوزی منجر می‌شود و گریبان نمایش خانگی را نیز خواهد گرفت»؛ اظهارنظری که شائبه برانگیز بود، چون تاکنون سابقه نداشت سازمان صداوسیما به عنوان مداخله‌گر برای تنظیم بازار شبکه نمایش خانگی وارد عمل شود و برخی این سیاست را در راستای حمایت از برخی سریال‌هایی قلمداد کردند که قرار است عرضه شود اما ظاهراً اتفاق مهم‌تری در جریان است.

بر اساس اطلاعات دریافتی «تابناک»، پس از آنکه اختیار صدور مجوز «وی او دی / VOD» یا ویدیوکلوب‌های اینترنتی از سازمان سینمایی سلب و به سازمان صداوسیما واگذار شد، اکنون مجوز صدور محتوا برای وی‌او‌دی‌ها نیز سرنوشت مشابهی یافته و با توجه به آنکه مصرف کننده اصلی سریال‌های تولید شده برای شبکه نمایش خانگی VOD‌ها هستند، تاکید شده که از این پس باید برای عرضه در وی او دی‌ها از صداوسیما مجوز دریافت کنند.

با در نظر گرفتن اینکه برخی سریال‌ها به این سمت و سو رفته‌اند که یا اساساً توزیع فیزیکی در شبکه نمایش خانگی نداشته باشند و یا این توزیع را بسیار محدود انجام دهند، در عمل نهادی که مجوز پخش سریال در VOD را صادر کند، متولی حوزه شبکه نمایش خانگی است. بدین ترتیب با وقوع این تغییرات، عملاً اختیارات از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سلب و به سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی سازمان صداوسیما منتقل می‌شود.

این تغییر مسیر صدور مجوز می‌تواند تاثیرات چشمگیری در فرآیند تولید داشته باشد. «تابناک» با پیش بینی این وضعیت در بهمن ۱۳۹۸، این پرسش را همان زمان مطرح کرد که «فیلمسازان به دریافت پروانه ساخت سریال برای وی‌اوی‌دی‌ها نیاز دارند؟!» و اکنون آن پیش بینی تحقق یافته است. با توجه به اینکه شماری از سریال‌های توزیع نشده با استاندارد سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد تهیه و هنوز توزیع نشده، مشخص نیست اگر قرار باشد ممیزی صداوسیما بر آن‌ها اعمال شود، چه فرمی رخ خواهند یافت.

به نظر می‌رسد، عدم اطلاع رسانی این موضوع از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسکوت گذاشتن ماجرا، پیگیری برای حفظ وضعیت گذشته از طریق رایزنی با تصمیم گیران باشد و به همین دلیل، هنوز این موضوع رسانه‌ای نشده است. رویکرد مشابهی درباره انتقال اختیار مجوز وی او دی‌ها به صداوسیما نیز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد در پیش گرفته شده بود، ولی در نهایت این اتفاق در سکوت به وقوع پیوست.


منبع: تابناک