تهیه‌کننده نمایش «برگشتن» با ارایه توضیحاتی درباره حضور یکی از بازیگران این نمایش،گفت: اگر از پیش تعهدی نداشتم، به اجرای نمایش دوباره در این وضعیت دشوار تن نمی‌دادم.

پایگاه خبری تئاتر: این روزها نمایش «برگشتن» کار حسین مسافر آستانه در تماشاخانه سرو روی صحنه است. هر چند از سوی گروه اجرایی اعلام شده علی سلیمانی یکی از بازیگران آن است اما تماشاگرانی که به دیدن این نمایش نشسته‌اند، این بازیگر را روی صحنه ندیده‌اند.
در همین باره جواد نوری،تهیه‌کننده این اثر نمایشی گفت: قرار بود نمایش «برگشتن» اسفند سال گذشته برای دومین بار به صحنه برود که به دلیل شیوع کرونا از اجرای آن بازماندیم. آن زمان قرار بود مجید رحمتی و علی سلیمانی هر دو در یک نقش بازی کنند چراکه مجید رحمتی به دلیل حضور در پروژه‌های دیگر، در بعضی از اجراها نمی‌توانست همراه ما باشد. به همین دلیل قرار شد علی سلیمانی در اجراهایی که رحمتی امکان حضور در آنها را نداشت، کنار ما باشد.

او ادامه داد: با هر دو بازیگر تمرین کردیم که البته به دلیل شیوع کرونا، اجرایی در کار نبود تا اینکه دوباره قرار شد نمایش به صحنه برود و حالا چند روزی از اجرای ما می‌گذرد. در این شب‌ها مجید رحمتی حضور داشته ولی در برخی از اجراهای آینده، نمی‌تواند همراه ما باشد و علی سلیمانی به جای او حضور خواهد داشت.

نوری افزود: در خبرها نام هر دو بازیگر را قید کرده‌ایم ولی این موضوع را در بروشور نمایش توضیح داده‌ایم.

او سپس درباره ادامه اجراهای این نمایش توضیح داد: تعهد ما برای 20 اجراست و قطعا بعد از این مدت دوباره اجرای دیگری نخواهیم داشت چراکه شرایط بسیار دشوار است و از نظر اقتصادی نمی‌توانیم پاسخگوی هزینه‌ها باشیم. در این وضعیت نمی‌توانیم اعضای گروه را در خدمت نمایش نگه داریم و بهتر است همه فراغ بال داشته باشند تا به دیگر پیشنهادهای خود فکر کنند. بنابراین از نظر اقتصادی و زمانی، اجرای دوباره، برای ما تصمیم درستی نیست.
او اضافه کرد: اگر برای این 20 اجرا تعهد نداشتیم، به همین اجرا هم فکر نمی‌کردم چراکه تئاتر بدون حمایت، نمی‌تواند سر پا بماند. درست است که شرایط برای دیگر هنرها مانند سینما هم دشوار است ولی سینما دست کم از حمایت‌هایی برخوردار شده اما متاسفانه تئاتر بدون هیچ حمایتی باقی مانده است.

نوری یادآوری کرد: هرچند مرکز هنرهای نمایشی قول داده از گروه‌هایی که به دلیل کرونا متضرر شده‌اند، حمایت کند تاکنون نشنیده‌ام این حمایت عملی شده باشد و اگر این وضعیت سخت ادامه پیدا کند، طبیعتا گروه‌های بیشتری از اجرای نمایش‌هایشان منصرف می‌شوند همچنانکه تماشاخانه‌های خصوصی هم در خطر تعطیلی جدی هستند.
او با اشاره به لزوم خالی ماندن نیمی از ظرفیت سالن‌های تئاتر که در پروتکل‌های بهداشتی دولت اعلام شده بود، افزود: این بخش‌نامه از سوی دولت اعلام شده ولی چه کسی پاسخگوی ضرری است که گروه‌ها متحمل می شوند بخصوص که بسیاری از گروه‌های نمایشی توان پرداخت هزینه‌های تبلیغات هم ندارند و در این وضعیت، مدام بار بیشتری به لحاظ اقتصادی به آنان تحمیل می‌شود.
به گفته او نمایش «برگشتن» که سال 98 اولین دور اجرای خود را در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر گذراند، نهایتا تا 26 یا 27 تیر ماه امسال در تماشاخانه «سرو » روی صحنه خواهد بود.
این نمایش نوشته خیرالله تقیانی پور و کار حسین مسافر آستانه است که هر شب ساعت 19 به صحنه می‌رود.


منبع: خبرگزاری ایسنا