به‌نظر قرار نیست سالنی تعطیل باشد و گروه‌های نمایشی تا اطلاع ثانوی باید با این نوع اجرا کنار بیایند. هر چند سالن‌دارها و گروه‌های نمایشی با رعایت تمام موارد بهداشتی چراغ برخی از سالن‌های نمایشی را روشن نگه داشته‌اند، اما این تلاش‌ها گاهی بی‌نتیجه است و تماشاگران کمتری در سالن‌ها حضور دارند.

پایگاه خبری تئاتر: همانقدر که نمایش فیلم این روزها یک ریسک بزرگ برای سازندگان فیلم به‌حساب می‌آید، همین ریسک در تئاتر چند برابر است؛ گروه‌های نمایشی که برخلاف اکران فیلم، باید هر شب روی صحنه بروند به امید تماشاگرانی هستند که قرار است برای تماشای نمایش‌شان در سالن حاضر شوند؛ بازیگرانی که چندین‌ماه برای اجرا تمرین کرده‌اند، وقت گذاشته‌اند و هزینه کرده‌اند. با اینکه بسیاری معتقدند با توجه به تماشاگران اندکی که به تماشای اجرا می‌آیند، باز بودن یا نبودن سالن‌ها فرقی نمی‌کند، اما عباس صالحی، وزیر فرهنگ در توییتی عنوان کرد که معیشت را نمی‌توان تعطیل کرد اما باید عادت‌ها و سنت‌ها را موقتا تغییر دهیم.

به‌نظر قرار نیست سالنی تعطیل باشد و گروه‌های نمایشی تا اطلاع ثانوی باید با این نوع اجرا کنار بیایند. هر چند سالن‌دارها و گروه‌های نمایشی با رعایت تمام موارد بهداشتی چراغ برخی از سالن‌های نمایشی را روشن نگه داشته‌اند، اما این تلاش‌ها گاهی بی‌نتیجه است و تماشاگران کمتری در سالن‌ها حضور دارند تا آنجا که با نگاهی به آمار می‌توان دریافت که فروش بلیت به یک‌چهارم دوره قبل از شیوع کرونا رسیده است.

اجرای 22نمایش
با شروع فعالیت سالن‌های نمایشی، تماشاخانه‌ها در نخستین روزهای تابستان، میزبان 10نمایش شدند که این تعداد در میانه تیر‌ماه به اجرای 22نمایش افزایش یافته است؛ نمایش‌هایی که به لحاظ کمیت از سینما پیشی‌ گرفته‌اند. در روزگاری که تنها 3فیلم روی پرده سینماست، اجرای 22نمایش با تمام سختی‌هایش قابل تامل و توجه است.
تماشاخانه‌ها قبل از شیوع کرونا میزبان بیش از 100نمایش بودند و حالا 22نمایش در حالی اجرای خود را ادامه می‌دهند که نمی‌توانند حتی فروش حداقلی خود را پیش‌بینی کنند و به امید همین حداقل‌ترین‌ها و حمایت‌هایی که قرار است صورت بگیرد، چراغ سالن‌های نمایشی را روشن نگه داشته‌اند؛ وضعیتی که فعلا وجود دارد و به‌نظر باید با این شرایط کنار آمد.

کاهش فروش بلیت به یک‌چهارم گذشته
به گفته محمد عمروآبادی که مدیریت سایت تیوال را برعهده دارد، با وجود تعداد اجراها، فروش تئاتر هم مانند سینما کاهش یافته و به یک‌چهارم گذشته خود رسیده است. در این میان نمایش‌هایی نیز دیده می‌شود که با توجه به استفاده از ظرفیت 50درصدی سالن و قیمت بلیت‌های نمایش، فروش خوبی داشتند.

همچنان کیفیت مهم است
البته عمرو‌آبادی کیفیت نمایش را مانند گذشته مهم‌ترین معیار استقبال تماشاگران و خرید بلیت از سوی مردم عنوان کرده و به همشهری می‌گوید: «در گذشته مخاطبان تئاتر از میان نمایش‌هایی که روی صحنه بود در‌ ماه سعی می‌کردند 3تا 4نمایش را ببینند، اما امروز با توجه به شیوع گسترده کرونا و پذیرش خطر برای رفتن به سالن‌های نمایشی، مخاطبان تئاتر ترجیح می‌دهند در ‌ماه یک نمایش را ببینند؛ بنابراین کیفیت را مدنظر قرار می‌دهند و سعی می‌کنند گزینه‌ای را انتخاب کنند که جذابیت و کیفیت بهتری داشته باشد.» علاوه بر کیفیت نمایش‌ها، این روزها خود سالن‌های نمایشی نیز در حدی در انتخاب تماشاگر مؤثر است؛ اینکه سالن‌ها تمهیدات لازم برای رعایت موارد بهداشتی داشته باشند و بتوانند میزبانی امن برای این روزها باشند.

اجراهای 15روزه تا یک ماه
با نگاهی به آمار اجراهای نمایش در هفته پایانی نخستین‌ ماه تابستان، 22نمایش در سالن‌های مختلف اجرا می‌شود که این نمایش‌ها در بازه زمانی 15تا 20روز روی صحنه هستند. تماشاخانه‌های مهرگان، سپند، ‌نوفل‌لوشاتو، شهرزاد، ایران تماشا، هنر، سنگلج، ‌سالن سایه تئاترشهر، عمارت روبه‌رو، شانو، مولوی و تئاتر مستقل در این روزها میزبانی یک یا 2 نمایش را برعهده دارند که می‌توان از تماشاخانه مولوی و تئاتر مستقل به‌عنوان سالن‌های فعال نام برد. در این میان اکثر صندلی‌ها به واسطه نگرانی مردم از حضورشان در سالن‌های دربسته، خالی است، اما برخی نمایش‌ها هستند که به نسبت اوضاع و احوال فروش خوبی داشتند که می‌توان به «یه گاز کوچولو» فقیهه سلطانی یا نمایش «است» پرنیا شمس تا به امروز اشاره کرد؛ هر چند سالن مولوی نیز با نمایش‌هایی که دارد توانسته تماشاگران خود را به این سالن بکشاند.

آغاز اجراهای جدید
با پایان برخی از نمایش‌های در حال اجرا، چند نمایش جدید در هفته پایانی تیر‌ماه روی صحنه می‌روند. سالن شماره یک تماشاخانه سپند میزبان «همه متهمیم» ساشا کشوادی بوده و این نمایش اجرای خود را با بلیت  40 هزار تومانی از شب گذشته آغاز کرد. نمایش «آزادی از قید تعلق» از دیگر نمایش‌هایی است که در سالن شماره یک نوفل‌لوشاتو اجرای خود را تا نهم مردادماه، ساعت 21ادامه می‌دهد. تماشاخانه سنگلج نیز از امروز با اجرای «عجیب‌السلطنه» بهنود محمدی‌پور همراه می‌شود. این نمایش با بلیت 30هزار تومانی و 50درصد تخفیف ساعت 19:30روی صحنه می‌رود. در مهرگان نیز نمایش «کودک 40ساله» محمدمهدی قائم‌پناه روی صحنه می‌رود. تالار محراب هم از 25تیر‌ماه پذیرای «عمو زنجیرباف» مهدی رضایی است. احمد دهقان، رعنا زرگرزاده هم در همین تالار نمایش «به‌دنبال بخت» را که رپرتواری از نمایش‌های سنتی است، اجرا می‌کنند.


منبع: همشهری
نویسنده: فهیمه پناه آذر