غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در نشست با هییئت مدیره صنف تماشاخانه‌های خصوصی بر لزوم نقش و سهم هنر و به خصوص تئاتر در ستاد ملی کرونا تأکید کرد. منتظری با اشاره به اهمیت ارتباط اهالی فرهنگ و هنر با کمیسیون فرهنگی مجلس، بر لزوم حمایت از هنرمندان تاکید کرد.

پایگاه خبری تئاتر: نشست هم‌اندیشی مدیران تماشاخانه‌های خصوصی به منظور تشریح مشکلات تماشاخانه های خصوصی   ، با حضور  دکتر غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به دعوت پردیس تئاتر شهرزاد برگزار شد.

منتظری با ارج‌گذاری به حضور مدیران تماشاخانه های خصوصی و نقش بزرگشان در حمایت از تئاتر، گفت: واقعیت اینست که یک رابطه معناداری بین اوقات فراغت و حوادث سیاسی اجتماعی وجود دارد. وقتی جامعه  دچار یک سری مشکلات٬ دغدغه ها و چالش ها می شود اوقات فراغت که سینما،تئاتر و موسیقی هم زیر شاخه ی آن قرار می گیرد،  از سبد اولویت جامعه هدف بطور طبیعی خارج می شود. برای حل این مشکلات باید نوع نگاه متولیان نسبت به حوزه فرهنگ و هنر تغییر کند.  باید بپذیریم که فرهنگ نماد بالندگی و رشد و توسعه ی جامعه است ولی در عمل اینگونه نیست و فقط در کلام فرهنگ چنین جایگاهی دارد .

وی در ادامه افزود: باورم براین است که در بین عناصر تشکیل دهنده ی فرهنگ با شکوهترین٬ جذاب ترین و تماشایی ترینش هنر است. وقتی هنر را از فرهنگ بگیریم خیلی تماشایی نیست.این اولین نکته ای است که حالا ما در کمیسیون فرهنگی به آن می پردازیم. اینکه که چه باید کرد که نوع نگاه عوض شود.چون بین منزلت و نوع نگاه رابطه معناداری وجود دارد.

باید نقش و سهم هنر را در ستاد ملی کرونا مشخص کنیم

منتظری در همین زمینه تصریح کرد: در کمیسیون فرهنگی بحث تعیین اولویت ها را مطرح کردیم و  برای نخستین بار است که  در کمیسیون فرهنگی این موضوع مطرح می شود  که ما باید نقش و سهم فرهنگ و هنر را در ستاد ملی کرونا مشخص کنیم و متاسفانه تا امروز از این موضوع غافل بودیم.حتی مصوبه کمیسیون شد که ما پیشنهاد بدهیم که رییس کمیسیون فرهنگی عضو ستاد ملی کرونا شود و از ظرفیت های فرهنگی و هنری برای مدیریت این پروژه استفاده شود و هم اهالی هنر در منابع فراوانی که به کرونا اختصاص پیدا می کند نقش و سهم فرهنگ و هنر مشخص شود.و اگر در صحن مجلس هم تصویب شود یک روزنه امید است برای دغدغه ها و مشکلات هنرمندان در زمان کرونا و بیشتر پسا کرونا که به نظر من جدی تر است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به آسیب هنرمندان و سالن های خصوصی تئاتر افزود: بحث دیگری که در کمیسیون مطرح شده آسیب ها و خسارت هایی است که هنرمندان و مدیران تماشاخانه های خصوصی در این شرایط می بینند. این را فعلا طرح مسئله شده و هنوز کمیسیون وارد شور نشده چون هنوز کمیته های تخصصی شکل نگرفته اند و روز گذشته محور و خطوط کلی کمیته ها مشخص شد و زمانی که کمیته ها شکل بگیرند یکی از دغدغه های کمیته فرهنگ و هنر و رسانهء ما همین مباحث حمایت از هنرمندان خواهد بود چه به شکل عمومی چه به شکل اختصاصی.

وی در پایان متذکر شد: این خط کلی بود که خواستیم شما به عنوان اعضای هیئت مدیره صنف تماشاخانه ها خصوصی در جریان باشید در جریان باشید و در ارائه راهکار به متولیان این امر کمک کنید

تماشاخانه های خصوصی بخش یزرگی از تئاتر ایران هستند

در ادامه این نشست، شاهین چگینی رئیس انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی ایران درباره وضعیت فعلی تماشاخانه خصوصی و روند فعالیت آن‌ها با توجه به شرایط کرونایی موجود و نبود حمایت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما این مسیر را کامل طی کردیم.. مجموع صندلی های تماشاخانه های خصوصی 2856 درسطح  تهران است که این یعنی بیش از پنجاه درصد از مجموع صندلی های تئاتر و  بیشتر از ظرفیت بخش دولتی.

چگینی در ادامه افزود: در تماشاخانه های خصوصی 200 نفر پرسنل مستقیم وجود دارد که به عنوان کارمند و مسئول فنی با این مجموعه ها همکاری می کنند.2419 هنرمند تنها در یک ماه با تماشاخانه های خصوصی درگیری کاری داشتند که به واسطه ویروس کرونا کلیه اجراها تعطیل شد. ما تمام این موارد را اطلاع رسانی کردیم و متذکر شدیم که تماشاخانه های خصوصی بخش یزرگی از تئاتر ایران است و تعداد زیادی از هنرمندان به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این صنف در ارتباط هستند. با برآورد ریالی خسارات اسفند ماه مشخص است که بعد از چند ماه تعطیلی تماشاخانه های خصوصی در چه وضعیتی به لحاظ اقتصادی قرار دارند.

رئیس انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی ایران در پایان افزود: صنف تماشاخانه هاي ايران ،گزارش ميزان خسارت و پيشنهادات لازم به منزل برون رفت از شرايط فعلي را به كمسيون فرهنگي وقت مجلس ارسال كرد و كمسيون فرهنگي به پيوست نامه را به وزير محترم ارشاد ارسال كردند كه در آن به وزير پيشنهاد داديم كه در اولويت نخست وام بلاعوض براي تماشاخانه هاي زيان ديده در نظر گرفته شود صرفا به منظور روشن نگه داشتن چراغ سالن ها و در اولويت دوم به منظور تداوم كار سالن ها پس از بازگشايي اماكن عمومي ، وام كم بهره بلند مدت در نظر گرفته شود.ولی متاسفانه  تا به امروز به هیچکدام از این نامه ها پاسخ داده نشده  و هیچ اتفاقی هم نیفتاده به غیر از همان یک ظرف آب ژاول که به صنف ما دادند .

تمام تماشاخانه‌های خصوصی  بدهکاری سنگین دارند

محمد دشت گلی مدیر پردیس تئاتر شهرزاد نیز گفت: ما پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم ولی وضعیت اصلاً مناسب نیست. در حال حاضر تمام تماشاخانه‌ها بدهکاری سنگین دارند. ما امیدواریم با توجه به اینکه آقای منتظری پیش از این مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده اند، دلسوزانه در این وادی اقدام کنند.

دشتگلی در ادامه افزود: در این شرایط دو کلید واژه دلجویی و مساعدت به‌عنوان مطالبه اصلی هنرمندان و مدیران تماشاخانه‌های خصوصی از مسئولان و متولیان امر هنر در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی به شمار می‌رود.وی تصریح کرد: به‌هرحال آسیب‌ها و زیان‌های مالی در این بین مقوله‌ای خواهد بود که چه در نگاه کوتاه‌مدت و چه در نگاه بلندمدت گریبان گروه‌های نمایشی، تک‌تک هنرمندان و مدیران تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی را خواهد گرفت و عبور از این پیچ و بحران بدون هیچ تردیدی تنها با یاری و مساعدت مسئولان بدنه فرهنگ و هنر کشورمان امکان‌پذیر است.

اگر تصمیم ضربتی و عاجل گرفته نشود چیزی به نام تئاتر نخواهیم داشت

مهدی کوهیان رئیس شورای داوری انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران نیز در همین زمینه  متذکر شد: بحث کرونا هنوز به پایان نرسیده ،اگر امروز بگویند که کرونا تمام شده !در بعضی حوزه ها و مثل فرهنگ و هنر  حداقل دوسال طول میکشد مردم اعتماد بکنند و حاضر شوند که به سالن های تئاتر و سینما بیایند. الان زمانی است که باید مثل سلامت از حوزه ی هنر حراست کنند.زیرا فرهنگ و هنر یک امر عمومی است و دولت باید به آن سوبسید بدهد.

وی در همین زمینه افزود: از آبان ماه تاکنون کوچکترین نا امنی و بحرانی  که در کشور اتفاق افتاده اولین ترکشش را سینما و تآتر خورده است.وقتی که بالاخره نا امنی در خیابان است مردم اجازه نمی دهند فرزندانشان  یا خود و خانواده شان به سینما و تآتر بیایند پس ما اول تعطیل می شویم .مجموعه ی  این عوامل باعث شده که آینده ای  بسیار بسیار مبهم و افق ناروشنی داشته باشیم و من فکر میکنم در سالی که اتفاقا سال جهش تولید نامگذاری شده اولین چیزهایی که با مشکل روبه رو شده تولیدات فرهنگی هنری است.

اگر در یکی دو ماه آینده یک تصمیم ضربتی و عاجل گرفته نشود من فکر نمی کنم در دوسال آینده چیزی به نام تئاتر و سینما در کشور داشته باشیم.یعنی افق به قدری مبهم میشود که کم کم این نیروها که منتظر ما نمی مانند میروند شغل دیگری پیدا می کنند و جذب بازار دیگری می شوند و یا در حوزه فرهنگ و هنر فرار مغزها را شاهد خواهیم بود. این می طلبد که واقعا  با یک نگاه بلند و بزرگ ٬  روبه جلو  شمابه عنوان نماینده مردم پیگیری کنید و هم دولت ورود کند و هم نهادهای دیگری که در این زمینه می توانند تصمیم گیر باشند.