مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر کار مطالعاتی و کارشناسی در قالب تعامل و گفت‌وگو با هنرمندان تئاتر کشور گفت: تمامی عوامل اجرایی دست در دست یکدیگر داده‌اند تا در مسیر و شیوه برگزاری این جشنواره گرفتار اما و اگرها نشویم.

پایگاه خبری تئاتر: شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ که تا به امروز با فراز و فرودهای مختلفی ادامه داشته تاثیر مستقیمی بر شیوه اجرای برنامه‌های مختلف حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و البته فرهنگی داشته است.

در کنار این تغییرات علاوه بر تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری که تا ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ با دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همراهی با ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی شاهد بودیم، برگزاری رویدادها و رخدادهایی که در قالب جشنواره هنرهای نمایشی در کشور شناخته می‌شود از دیگر مسائلی بود که طی این بازه زمانی بارها چه از جانب اهل رسانه و چه از سوی خانواده تئاتر خطاب به مسئولان مورد پرسش قرار گرفته است.

اتفاقی که در نهایت طی هفته گذشته منتج به معرفی حسین مسافرآستانه به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر از یک سو و از سوی دیگر برگزاری مستقل جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک شد. درحالی‌که پیش‌تر عنوان شده بود جشنواره عروسکی تهران-مبارک قرار است که در بطن جشنواره تئاتر فجر برگزار شود.

حال با تاکید مسافرآستانه مبنی بر کار کارشناسی متقن و دقیق تا پیش از اعلام فراخوان برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره تئاتر فجر با توجه به همراهی و همزیستی‌مان با ویروس کرونا، وی در گفت‌وگویی که پیش از این با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) داشت، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی درباره شیوه برگزاری این جشنواره را منوط به کار کارشناسی و تعامل با شورای سیاست‌گذاری دانسته بود.

همچنین برگزاری جشنواره عروسکی تهران-مبارک که از رویدادهای مهم بخش هنرهای نمایشی کشور در قامت بین‌المللی بوده با توجه به وضعیت کشورهای جهان در درگیری و همراهی با ویروس کرونا از دیگر مسائلی است که هنوز پاسخی شفاف درباره آن داده نشده است.

گفتنی است بعد از فقدان و درگذشت گلزار محمدی که پیش از این به عنوان دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک، مسئولیت هماهنگی و برنامه‌ریزی اجرای این رویداد را بر عهده داشت؛ دبیر جشنواره هنوز مشخص نشده و همین مسئله، اما و اگرهای فراوانی را در مسیر برگزاری این رویداد با خود به همراه داشته است.

برای آشنایی هرچه بیشتر با حال‌وهوای اجرایی این دو جشنواره با مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از خاطر شما می‌گذرد.

بنیان و پایه متقن جشنواره تئاتر فجر در سایه کرونا

 قادر آشنا گفت: مهم‌ترین پرسش در مواجهه با جشنواره تئاتر فجر تا پیش از این برگزار شدن یا عدم برگزاری آن در سایه شیوع ویروس کرونا در کشور بود که با رایزنی‌های مختلف، کار کارشناسی و انتخاب دبیر برگزاری این رخداد قطعی شده است.

وی افزود: نکته مهم آنست که تمامی عوامل اجرایی دست در دست یکدیگر داده‌اند تا در مسیر و شیوه برگزاری این جشنواره گرفتار اما و اگرها نشویم.

تلاش داریم تا در سایه تعامل، گفت‌وگو و بهره بردن از نظرات کارشناسی شورای سیاست‌گذاری و هنرمندان فعال در عرصه تئاتر کشور پایه متقنی را برای برگزاری این رویداد برنامه‌ریزی کنیم تا حتی در صورت شیوع بیشتر ویروس کرونا در زمستان پیش‌رو بتوانیم شرایط برگزاری این جشنواره را بدون اعمال تغییرات مجدد به گونه‌ای برگزار کنیم که به سمت تعطیلی حرکت نکند.

بخش بین‌الملل از جشنواره‌ها حذف شد جز تئاتر فجر آنهم با یک استثناء

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر آنکه ممکن است جشنواره تئاتر فجر با تاکید مسئولان برای برگزاری در سایه شیوع بیشتر ویروس کرونا به‌ویژه در زمستان پیش رو در قالب مجازی برگزار شود گفت: یکی از اصلی‌ترین تمهیداتی که برای برگزاری این رخداد مورد تاکید مسئولان و کارشناسان شورای سیاست‌گذاری و گروه همفکری با دبیر این جشنواره قرار گرفته، تحلیل شیوه‌های مختلف برگزاری این جشنواره چه در قالب فضای مجازی و یا در قالب آثار محیطی، خیابانی و یا بخش نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه خوانی کشور خواهد بود. اما قطعی شدن تمامی این شرایط بعد از کار مطالعاتی، کارشناسی و پیش از انتشار فراخوان جشنواره صورت خواهد گرفت.

آشنا ادامه داد: همچنین به سبب فراگیری شیوع ویروس کرونا که نه‌تنها در کشور که در سراسر جهان شاهد آن هستیم، هیچ‌یک از جشنواره‌های هنرهای نمایشی کشور که تا پیش از این در قالب بخش بین‌الملل نیز میزبان آثار هنرمندان دیگر کشورها بود در سال جاری به شکل بین‌المللی برگزار نخواهد شد؛ اما دراین‌میان استثنایی در حوزه جشنواره تئاتر فجر وجود دارد که اگر بنا به برگزاری بخشی از آن به شکل مجازی باشد ممکن است که آثار مدعوینی از هنرمندان تئاتر در کشورهای مختلف را داشته باشیم که بتوانیم بخش بین‌الملل این جشنواره را نیز در کنار سایر آثار به مخاطبان ارائه دهیم.

اهمیت جشنواره تئاتر عروسکی به برگزاری مستقل آن منتج شد

آشنا در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر آنکه ابتدا قرار بود جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک در بطن جشنواره تئاتر فجر برگزار شود اما با اعمال تغییراتی شاهد برگزاری مستقل این رویداد در اسفندماه ۱۳۹۹ خواهیم بود، درباره دلایل این تغییر رویکرد گفت: نباید فراموش کنیم که در حوزه تئاتر عروسکی، جشنواره بین‌المللی تئاتر تهران-مبارک یکی از مهم‌ترین رویدادهای نمایش عروسکی در جهان است که در تقویم رویدادهای بین‌المللی تئاتر نیز به ثبت رسیده است.

طی گفت‌وگوهایی که با شورای سیاست‌گذاری و هنرمندان دست‌اندرکار این شیوه نمایشی داشتیم بنا را بر آن گذاشتیم که در گام نخست شاهد تعطیلی این رویداد به سبب اهمیت آن در سال جاری نباشیم و در گام بعدی با توجه به هویت مستقل و جایگاه تاثیرگذاری و جریان سازی تئاتر عروسکی تمام تلاش و توان خود را بر آن داریم تا این جشنواره را به شکل مستقیم و مستقل در اسفندماه ۹۹ برگزار کنیم.

سیاست‌های جشنواره تئاتر عروسکی تغییری نخواهد کرد

آشنا با تاکید بر آنکه دبیر جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک حداکثر تا پایان تیرماه معرفی خواهد شد خاطرنشان کرد: درباره شیوه برگزاری و سیاست‌های کاری جدیدی که ممکن است در قالب این شیوه برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک در دستور کار قرار گیرد بعد از انتخاب دبیر اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: باتوجه به شیوه‌نامه و سیاست پیشین اجرای برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک شاهد تغییرات چندانی در سیاست‌های برگزاری آن نیستیم اما تردیدی در این مسئله وجود ندارد که این دوره جشنواره به شکل بین‌المللی برگزار نخواهد شد.


منبع: خبرگزاری ایرنا