به دلیل گسترس بیماری کرونا در بوسنی، جشنواره فیلم سارایوو اعلام کرد به صورت فیزیکی برگزار نمی‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: سازمان‌دهندگان فستیوال فیلم سارایوو که قرار بود یکی از نخستین فستیوال‌های بین‌المللی فیلمی باشد که در تابستان به صورت فیزیکی برگزار می‌شود، در لحظه آخر به خاطر افزایش ناگهانی تعداد موارد ابتلا به کووید -۱۹ در بوسنی تصمیم گرفته‌اند فستیوال را کاملاً آنلاین برگزار کنند.

این فستیوال قرار بود از هفته دیگر آغاز شده و بین روزهای چهاردهم تا بیست‌ویکم آگوست (۲۴ تا ۳۱ مرداد) در پایتخت بوسنی برگزار شود و تیم پشت آن ماه‌ها بود که می‌گفتند می‌توانند با وجود کنسل شدن گسترده دیگر فستیوال‌ها، جشنواره سارایوو را به صورت فیزیکی برگزار کنند.

کمتر از دو هفته پیش این فستیوال فیلم‌ها و هیات داوران خود را که قرار بود تحت هدایت میشل هازاناویسیوس کارگردان «آرتیست» هدایت شوند، معرفی کرد. برنامه سینه‌لینک این فستیوال قرار بود به خاطر پیچیدگی‌های مرتبط با سفر بین‌المللی به صورت آنلاین برگزار شود.

اما چند کشور اروپایی شاهد افزایش تعداد موارد ابتلا به کووید -۱۹ هستند. در بوسنی، تعداد موارد ابتلا تا اواسط ژوئن بسیار کم بود اما حالا به بیش از ۱۳ هزار مورد رسیده و نزدیک به ۴۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

حالا چشمان جامعه بین‌المللی فیلم معطوف به فستیوال فیلم ونیز خواهد بود که قرار است بین روزهای دوم تا دوازدهم سپتامبر به صورت فیزیکی برگزار شود. در حال حاضر تعداد موارد ابتلا به ایتالیا ثابت باقی مانده و کشور خوش‌بین است که بتواند از یک موج دوم عظیم اجتناب کند.

اما وضعیت فستیوال فیلم سن سباستین اسپانیا متفاوت خواهد بود چون این کشور در حال حاضر وسط موجی جدید از ابتلا به ویروس قرار دارد. این شامل منطقه باسک هم می‌شود که محل برگزاری فستیوال در آن قرار دارد.

سارایوو قصد دارد تمام برنامه‌های خود را آنلاین کند که این شامل نمایش فیلم افتتاحیه خود «تمرکز کن، مامان بزرگ» ساخته پیر زالیکا کارگردان اهل بوسنی هم می‌شود. فستیوال همچنین شامل مجموعه‌ای از مسترکلس‌های آنلاین می‌شود.