مستند «دیوران» در اولین حضور بین المللی خود منتخب بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم اسلو در کشور نروژ شد.

پایگاه خبری تئاتر: مستند «دیوران» به کارگردانی سیدحمید میرحسینی و تهیه کنندگی مهدی ملک قاسمی در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم اسلو به نمایش در می آید.

این مستند بخشی از فرهنگ ناملموس و معنوی ایران زمین را در خود ثبت کرده است و آیین عروسی در منطقه رابر را روایت می کند که هفت شبانه روز به طول می انجامید.

در گذشته مادر داماد، عروس آینده خودش را انتخاب می کرد، در شب خواستگاری خانواده داماد و بزرگان و ریش سفیدان محله همراه با شیرینی و قرآن و چادر نماز و روسری به منزل پدر عروس می رفتند و یک روز مقدسی را به عنوان روز جشن عروسی انتخاب می کردند و بعد مردم برای پاک کردن گندم دور سرهم جمع می شدند و چند مَن (سه کیلوگرم) را روی فرش پهن می کردند. البته گندم را مردم هرکس به اندازه توان خود می آورد تا در این شادی هم شریک باشند و هم کمکی کرده باشند بعد از آن روز گندم ها را با ساز و دُهل و با صلوات و شادی کنان به آسیاب می بردند و ...

دیگر عوامل این مستند عبارتند از مدیر تصویربرداری: علیرضا نجیب زاده، مدیر تولید: سمیرا مظفری، مشاور کارگردان: فرهاد ورهرام، صدابردار: بهنام عبدالهی، عکاس: فرزاد میرحسینی، مشاور رسانه ای: سارا کبریایی، برنامه ریزی: برسیانا صفرزاده، دستیاران تصویر: حجت کارگرزاده و سعید هابیلی، صداگذاری: مژگان محمدی، اصلاح رنگ و نور: رضا سیف الدینی، موسیقی محلی: ناصر رضایی، تدوین: سیدحمید میرحسینی، تهیه کننده: مهدی ملک قاسمی.



محمد شهابی