دعوای طرف‌های ایرانی و ترک بر سر سرنوشت فیلم سینمایی «مست عشق» پرده‌ها را کنار زده و واقعیت‌هایی تازه این پروژه سینمایی/تلویزیونی تولید مشترک ایران و ترکیه آشکار کرده است.

پایگاه خبری تئاتر: «مست عشق» پروژه‌ای است که سال گذشته با جنجال‌ها و خبرسازی‌های فراوان در ترکیه کلید خورد و قرار بود خیلی زود آماده نمایش شود اما تجربه حضور حسن فتحی در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی نشان می‌داد نمی‌توان و نباید به این قید «خیلی زود» خوشبین بود. از آنجا که داستان عشق و دلدادگی شمس و مولانا با بازی شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در نقش‌های اصلی فرسنگ‌ها دورتر روایت می‌شد، سهم طرف ایرانی صرفا تصاویر و خبرهای جسته و گریخته از ادامه تولید بود.

ماجراها ادامه داشت تا اینکه سر و کله کرونا پیدا شد اما از آنجا که قرار بود «مست عشق» بسیار پیش از آمدن ویروس به پایان رسیده باشد، انتظار می‌رفت خبر نهایی شدن تولید و آماده شدن فیلم برای نمایش منتشر شود. تا اینکه در روزهای اخیر سهراب پورناظری، سازنده موسیقی متن «مست عشق» از نیمه‌کاره ماندن پروژه خبر داد؛ فیلمی که پیش‌تر گفته شده بود با گرفتن چند صحنه باقیمانده تابستان امسال برای اکران در ایران و ترکیه آماده می‌شود.

مست عشق

اندکی بعد نوبت به سرمایه‌گذار ترک رسید که از آماده شدن «مست عشق» در قالب یک فیلم سینمایی و یک مجموعه تلویزیونی و پخش جهانی آن در آذرماه همزمان با هفته جهانی مولانا خبر داد. سپس فتحی در واکنش به این ادعا اعلام کرد ۸ سکانس از صحنه‌های مهم باقی مانده و احتمالا در یکی دو ماه آینده جلوی دوربین می‌رود. کارگردان «مست عشق» اختلاف مالی و شیوع کرونا را از دلایل اصلی تاخیر دانست و گفت که دخل و تصرف در تدوین و امور فنی فیلم بدون اطلاع و هماهنگی و اجازه کارگردان و تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ایرانی واجد پیگرد قانونی است.

فرهاد توحیدی هم که نویسنده فیلمنامه «مست عشق» است، به میدان آمد و با تایید کردن وجود تنش میان دو طرف به ایسنا گفت: «کار بازیگران ایرانی تمام شده و هشت سکانس مانده مربوط به بازیگران ترکیه‌ای است. سرمایه‌گذار ترک فقط یک‌چهارم در پروژه سهم دارد و شگفت‌انگیز است که مدعی اکران جهانی فیلم و تدوین سریال از آن می‌شود. متاسفانه همه راش‌ها در اختیار طرف ترک است من برای پایمال نشدن زحمات همکاران‌مان از وزارت امور خارجه هم درخواست کمک دارم.»

هنوز یک روز از استمداد توحیدی از وزارت امور خارجه نگذشته بود که روابط عمومی سرمایه‌گذار ترک «مست عشق» بار دیگر پاسخی مفصل برای ادعاهای کارگردان و نویسنده آماده کرد. در بخشی از این پاسخ چنین آمده است: «اگر آقای فتحی صاحب و سازنده اثر است، چرا در این ۱۰ ماه سراغی از سرنوشت آن نگرفته است؟ فیلمبرداری برای هشت هفته برنامه‌ریزی شده و قرار بود فیلم دی ۹۸ (دو ماه پیش از شیوع کرونا) آماده نمایش شود اما مرحله فیلمبرداری ۱۶ هفته طول کشید.»

مست عشق

ترک‌ها با اشاره به اینکه کارگردان برای یک فیلم ۹۰ دقیقه‌ای حدود ۷۰ ساعت فیلمبرداری کرده و تازه هشت سکانس مهم را هم هنوز نگرفته اعلام کردند: سرمایه‌گذار ایرانی بخش تدوین‌شده از سریال شش قسمتی را دیدند و از پیشرفت کار راضی بودند. پس خبر شایعه و کذب نیست و ما بر اساس بار سنگین مالی پروژه با همکاری بهترین عوامل فنی و احترام به اصالت فیلمنامه تدوین را به سرانجام رساندیم. همه مجوزها در ترکیه امضا و گرفته شده و از این نظر مشکل حقوقی وجود ندارد.»

با اینکه سرمایه‌گذار ترک ابراز امیدواری کرده «مست عشق» پیش از اکران جهانی ابتدا در ایران به نمایش درآید اما باید منتظر ماند و دید سرنوشت یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌های مشترک سال‌های اخیر سینمای ایران به کجا می‌رسد؛ فیلمی که خیلی‌ها با توجه به حضور همزمان حسینی و پیروزفر و همبازی شدن این دو ستاره با چهره‌های جذاب سینمای ترکیه امیدوار بودند نام شمس و مولانا در این دو کشور بلندآوازه‌تر کند. 

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید


منبع: همشهری