طی مراسمی با حضور«قادر آشنا» مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزارشد؛ از برگزیدگان بخش مسابقه نمایشنامه نویسی دهمین دوره تئاتر صاحبدلان تقدیر شد. همچنین در این مراسم به رسم یادبود از زنده یاد کریم اکبری مبارکه تجلیل شد.

پایگاه خبری تئاتر: قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی گفت: کریم اکبری مبارکه انسان بزرگی بود من به او غبطه میخورم. آدم های مثل او با فکر واندیشه شان در جامعه ماندگار می مانند.

او با اشاره به همکاری اش با کریم اکبری مبارکه یادآور شد: من از سال 1376 با او در جهاد دانشگاهی همکاری داشتم؛ او انسان بسیار منظم با اخلاق و متواضعی بود. او انسان وظیفه شناس و باورمندی بود و همواره به بهترین شیوه وظایفش را انجام می داد و همواره در نقش هایی که بازی می کرد، خوش می درخشید.

آشنا در ادامه با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) گفت: انسان باید به گونه ای زندگی کنند که به انسان های دیگر عشق بورزد و به آن ها انرژی خوب و آرامش بدهند. کریم اکبری مبارکه یکی ازاین انسان های یگانه بود. نام یاد این عزیز گرامی باد.

در ادامه محمود فرهنگ مدیرکانون تئاتردینی درباره کریم اکبری مبارکه گفت: دوستی من و کریم به بیش از 40 سال پیش بازمی گردد و چیزی که همواره از او به خاطر دارم؛ مهربانی، منش خوب و انسانی، تعهد و اخلاق است. در دوران دوستی مان همواره او را انسان یگانه ای یافتم که نگران تئاتر بود.

او افزود: در 11 سال اخیر که جشنواره تئاتر صاحبدلان برگزار می شود؛ همواره کریم اکبری مبارکه به عنوان داور و مشاور همراه ما بود و دلم میخواست از او که در سینما و تئاتر الگوی اخلاق بود؛ در این رویداد تقدیر شود.

در ادامه مسلم قاسمی گفت: کریم اکبری مبارکه انسان نمونه و صاره ای از معرفت و سخاوتمندی بود. او انسان با مرام و معرفتی بود و حرام حلال سرش می شد و در هر رویدادی که شرکت می کرد به آن رویداد اعتبار می بخشید. او هرگز هنرش را به کسی نفروخت.

او افزود: کریم اکبری همواره با ملاطفت سخن می گفت و از بیان حقیقت کوتاه نمی آمد. او قلب رئوفی داشت با این که از رفتار نادرست آدم ها می رنجید، هرگز درصدد تلافی نبود. او زیرک و دانا بود و هرگزآبروی کسی را نمی برد.

قاسمی با اشاره به همکاری دراز مدتش با اکبری مبارکه (این بازیگر چند ماه قبل، بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت) گفت: در دوران جوانی ما هر دو مربی تئاتر کانون پرورش فکری کودکان بودیم. او در آن دوره که جنگ ایدئولوژی های چپ و راست بود، هرگز خودش را در امر آموزش درگیر این ایدئولوژی ها نکرد و همواره تلاش داشت تا آموزش هایش انسان ساز باشند.

به گفته قاسمی؛ کریم اکبری مبارکه به فرهنگ و هنر ملیتش عشق می ورزید. او هر نقشی را که بازی می کرد چه در مرگ یزدگرد، امام علی و این اواخر بچه مهندس بهترین بود.

در ادامه سید عباس عظیمی گفت: کریم اکبری مبارکه انسان بی نظیری بود وقتی پیامک هایی که برایم فرستاد می خوانم پیام های او چیزی جز دوستت دارم و ابراز ارادت نبود. درانجمن هر کار دشواری که نیاز به پیگیری داشت همواره روی کمک او حساب می کردیم. انجمن هنرمندان پیشکسوت واقعا یکی از یاوران اصلی خود را از دست داد.

در ادامه احمد جولایی گفت: کریم اکبری مبارکه انسان صاف، ساده و با صداقتی بود. او هرگز درصدد این نبود که زیرآب کسی را بزند تا بر صندلی او بنشیند. او هرگز به این چیزها فکر نمی کرد. هنرمندان چند دسته هستند؛ پیشرو و صف شکن، همگام و پس گام. کریم اکبری مبارکه هنرمند پیشرویی بود که همواره حواسش به همه چیز جمع بود و واکنش نشان می داد.

او در ادامه افزود: من واقعا افتخار می کنم که کریم اکبری مبارکه درآخرین نمایشی که روی صحنه بردم بازی کرد. این نمایش درباره شهید قشقایی بود که تالار قشقایی به یاد او نام گرفته است.

به گفته جولایی هنرمندان وجدان زنده و بیدار جامعه هستند و جامعه ای که هنرمندش بتواند مردم را آگاه و اقناع کند دیگر نیازی به پلیس و قاضی و زندانبان و زندان ندارد. پیام اصلی تمام آثار بزرگ جهان از جمله اتلو بیداری انسان ها است.

او افزود: هنرمند باید از نظر روحی و جسمی سلامت باشد. وقتی هنرمند روحش سلام باشد، هرگز زیر یوغ کسی نمی رود.

در بخش پایانی مراسم به رسم یادبود تندیس تئاتر صاحبدلان و هدایای به رسم یادبود به خانواده کریم اکبری مبارکه اهدا شد.

در پایان براساس رای هیئت انتخاب مسابقه نمایشنامه نویسی تئاتر صاحبدلان متشکل از محمدرضا الوند، کاوه مهدوی، ندا ثابتی از میان 158 اثر رسیده به دبیرخانه سه نمایشنامه «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» نوشته محمدرضا آریان فر- جایزه مقام اول،«مردی که خواب کسوف می دید» نوشته حمید نامق- جایزه مقام دوم،«قلندر» نوشته روزبه حسینی- جایزه مقام سوم به عنوان آثار برتر این دوره از صاحبدلان تقدیر شدند.

این مراسم توسط کانون تاتر دینی با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، بنیاد فرهنگی هنری رودکی، موسسه هنرمندان پیشکسوت، امورهنری و نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، شورای تخصصی تئاتر و طرح امام حسن(ع) با حضور خانواده مرحوم برگزار شد.

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید