همزمان با تکرار فاجعه مرگ هزاران قطعه پرنده در تالاب میانکاله، مستند زیست محیطی «پرواز بی‌بازگشت» با محوریت کشف راز این فاجعه زیست محیطی به کارگردانی مسعود دهنوی آماده نمایش شد.

پایگاه خبری تئاتر: سال گذشته و پس از وقوع  فاجعه محیط زیستی تلف شدن بیش از ۳۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله شهرستان بهشهر که اخبار ضد و نقیضی از علت این تلفات به گوش ‌رسید، گروهی از مستندسازان با حضور در محل، سعی در کشف حقایق پنهان این موضوع در قالب مستند کردند که همزمان با تکرار این فاجعه زیست محیطی برای دومین سال پیاپی، مستند «پرواز بی بازگشت» آماده نمایش شد.

موضوع فاجعه محیط زیستی میانکاله از جایی حائز اهمیت است که گروه‌های مختلف از جمله مسئولان سازمان محیط زیست، نیروهای مردمی فعال محیط زیست، مردم محلی و حتی شکارچیان هرکدام روایت متفاوتی را از علل وقوع این حادثه بیان می‌کنند و به همین دلیل مسعود دهنوی از مستندسازان خانه مستند اسفندماه سال ۹۸ به همراه تیم‌اش راهی منطقه میانکاله شد تا با تحقیق میدانی به کشف علت مرگ این پرندگان دست پیدا کنند.

تصویربرداری مستند «پرواز بی‌بازگشت» در ۲ فاز اول انجام شده است که فاز اول این پروژه محیط زیستی سال گذشته به پایان رسید و فاز دوم آن نیز در سال ۹۹ تصویربرداری شد تا عوامل وقوع این فاجعه زیست محیطی به شکل کامل بررسی شود.

سم بوتالیسم همان سمی است که در تن ماهی نیز وجود دارد و برای فاسد نشدن تن ماهی به کار می‌برند و برای مصرف حتما باید آن را جوشاند تا اکسیژن موجود در آن آزاد و قابل خوردن شود. به واسطه آلوده بودن محیط تالاب میانکاله و اینکه این تالاب دیگر توانایی اکسیژن سازی ندارد، بدن جانوران و ریزمغزی‌های موجود در تالاب میانکاله سرشار از سم بوتالیسم شده است که فلامینگوها و سایر گونه‌های پرنده ساکن این زیست بوم پس از تغدیه از ریز مغزی‌ها دچار فلج شده و در آب خفه می‌شوند.

 مستند زیست محیطی و کاوشگر «پرواز بی بازگشت» به کارگردانی مسعود دهنوی و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تولید شده در خانه مستند است.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید