دبیر سومین جشنواره تئاتر شهر با اشاره به آماده نشدن مرکز تئاتر خاوران برای اجرای آثار جشنواره تئاتر شهر، از اختصاص سالن‌های فرهنگسراهای مختلف تهران برای این جشنواره خبر داد و عنوان کرد در هر بخش بیش از نیمی از آثار برای اجرای عمومی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

پایگاه خبری تئاتر: شهرام کرمی دبیر سومین جشنواره تئاتر شهر درباره مکان برگزاری این رویداد هنری گفت: قرار بود سومین جشنواره تئاتر شهر امسال صاحب مکانی مشخص و دائمی شود اما متاسفانه به دلیل طولانی شدن مراحل ساخت و ساز مرکز تئاتر خاوران این امکان میسر نشد. البته این مکان در مراحل نهایی ساخت قرار دارد اما افتتاح آن در تابستان میسر نخواهد شد و در اختیار داشتن یک پایگاه ثابت برای جشنواره تئاتر شهر از سالهای آتی میسر می شود.

وی درباره سالن هایی که به این جشنواره اختصاص می یابد، توضیح داد: با این وجود ما مشکلی از لحاظ در اختیار داشتن سالن برای اجرای نمایشهای جشنواره نخواهیم داشت چون تالارهای فرهنگسراهای مختلف برای این امر در اختیار ما قرار می گیرد. فرهنگسراهای شفق، ابن سینا، اندیشه، ارسباران، خاوران، تالار محراب و همچنین سالن های مهر و ماه حوزه هنری برای اجرای نمایشهای این جشنواره درنظر گرفته شده اند.

کرمی با اشاره به حضور 60 گروه نمایشی در این دوره از جشنواره متذکر شد: از آنجا که هدف ما فعال‌سازی سالن های فرهنگسراها است، تلاش می کنیم که تئاتر به شکل مستمر در این مکان ها جریان یابد. همچنین همانطور که در فراخوان نیز اعلام کرده بودیم بعد از پایان جشنواره در هر بخش بیش از نیمی از آثار برای اجرای عمومی مورد حمایت جشنواره تئاتر شهر قرار می گیرند.

دبیر جشنواره تئاتر شهر یادآور شد: به این ترتیب که گروه ها علاوه بر دریافت کمک هزینه در طول یکسال آینده، برای اجرای عمومی هم مورد حمایت قرار می گیرند. بسیار خرسندم که نمایش «من» به کارگردانی فرهاد تجویدی اثر برگزیده دوره دوم با حمایت جشنواره تئاتر شهر و همکاری و مشارکت تالار محراب از 10 شهریور ماه در این سالن به صحنه می رود.

تجلیل از اسماعیل خلج

این کارگردان تئاتر درباره برگزاری مراسم تقدیر از یک هنرمند پیشکسوت در این جشنواره توضیح داد: در اولین دوره از جشنواره تئاتر شهر ما از زنده‌یاد محمود استادمحمد و حسین محب اهری تقدیر کردیم. در دوره دوم علی نصیریان تقدیر شد و در سومین دوره به پیشنهاد آقای نصیریان رییس جشنواره قرار است اسماعیل خلج مورد تجلیل قرار گیرد. معیار جشنواره در تقدیر از هنرمندان پیشکسوت بر این اساس است که افرادی مورد تقدیر قرار می گیرند که سهم عمده ای در معرفی فرهنگ شهری در تئاتر کشور داشته اند.

وی تصریح کرد: از انجا که اسماعیل خلج در طول دوران فعالیتش تلاش بسیاری در معرفی فرهنگ مردم شهر تهران داشته و تلاش بسیاری برای حفظ میراث فرهنگی مردم کرده است در سومین دوره از جشنواره تئاتر شهر مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

کرمی که مدیریت تالار هنر را نیز بر عهده دارد درباره نبود اجراهای صبح در این مجموعه، عنوان کرد: رویکرد ما در تالار هنر اجرای نمایش در صبح و برای دانش آموزان نیست چون تالار هنر برای خانواده ها و فرزندانشان نمایش اجرا می کند بنابراین ترجیح ما این است که فقط بعد از ظهرها در این تالار نمایش روی صحنه برود.

امکان فعال کردن اجراهای صبح در تالار هنر نیست

کارگردان «پوتین های عمو بابا» ادامه داد: نکته مورد توجه دیگر این است که تالار هنر در حال حاضر بیش از ظرفیتی که دارد فعالیت می کند بنابراین اگر قرار باشد صبح ها هم در این تالار نمایشی به صحنه برود سالن دچار فرسایش می شود و امکانات نور و برق جوابگوی گروه های نمایشی نخواهد بود. همچنین برای این اقدام ما با کمبود نیروی انسانی هم روبرو هستیم چون اجراهای صبح مدیریت و وقت جداگانه ای را طلب می کند که فعلا از حدود ما خارج است.

وی بیان کرد: خوشبختانه فرهنگسراهای ارسباران و اندیشه برنامه هایی برای اجراهای صبح دارند که مورد استقبال هم قرار گرفته اند اما متاسفانه ما فعلا زیرساختهای مناسب و نیروی انسانی کافی برای این کار را در اختیار نداریم.

کرمی که قرار است به زودی نمایش «خانه خورشید» را در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری روی صحنه ببرد در این باره نیز عنوان کرد: نمایش «خانه خورشید» از 16 شهریور ماه اجرای خود را آغاز خواهد کرد. بعد از مدتها دوری از تئاتر کودک بسیار خرسندم که با این نمایش توانستم دوباره به این دنیا بازگردم. امیدوارم این نمایش بتواند رضایت بچه ها را کسب کند چون کار کردن برای کودکان بسیار سخت است.

کار برای کودکان سخت است

کارگردان نمایش «شکار بزرگ شنبه» درباره اجرای نمایش‎های کودک گفت: با وجودیکه برخی کار کردن برای کودک را خیلی سهل و آسان می پندارند اما برای من کار کردن برای کودک سخت ترین کار دنیاست و حتی از کار برای بزرگسالان هم مشکل تر است. وقتی قرار است برای کودکان نمایشی را به صحنه ببرم دچار دلشوره و نگرانی می شوم.

وی در پایان صحبتهایش بیان کرد: حوزه کودک مخاطبانی بی غل و غش دارد بنابراین بسیار مهم است که بتوانید ذهن آنها را درگیر کنید نه اینکه فقط آنها را سرگرم کنید. ممکن است دیدن یک نمایش کودک تاثیر بسیاری بر روح بچه ها بگذارد و در شکل گیری شخصیت آینده شان بسیار موثر باشد بنابراین حوزه کودک بسیار حساس است و با حوزه بزرگسال تفاوتهای اساسی دارد.

سومین جشنواره بین المللی تئاتر شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مدیریت شهرام کرمی مهرماه امسال برگزار می‌شود.

در نمایش «خانه خورشید» که با نگاهی به داستان «جاناتان مرغ دریایی» نوشته شده است پرستو گلستانی، آرش نوذری، سید علیرضا دری، مینووش رحیمیان، روژان کردنژاد، روح‌الله زندی به ایفای نقش می‌پردازند.