کارگردان مستند «رویاهای دم صبح» گفت: امروز این کرونا است که جهان را به قبل و بعد از خود تقسیم کرده است و اجازه خطا در مواجهه با آن را نداریم.

پایگاه خبری تئاتر: مهرداد اسکویی درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی و رویدادهای هنری در شرایط کرونایی، گفت: بعد از سال ۱۹۱۸ که جهان تجربه آنفلوانزای اسپانیایی را به‌صورت گسترده پشت‌سر گذاشت، امروز این کرونا است که جهان را به قبل و بعد از خود تقسیم کرده است. در این شرایط احترام به سلامت انسان‌ها همواره باید در اولویت قرار گیرد. هر رویدادی باید از تمامی هنرمندان و چهره‌های اجرایی فعال در آن مراقبت کند.

وی با تأکید بر موضع مخالف خود نسبت به برگزاری فیزیکی جشنواره‌های سینمایی گفت: این رویدادها به‌خوبی می‌توانند در فضای آنلاین برگزار شوند. کما اینکه تجربه موفق «سینماحقیقت» هم نویدبخش همین رویکرد بود.

این مستندساز با اشاره به برخی نگرانی‌ها بابت برگزاری محافل فیزیکی در جشنواره‌های سینمایی تأکید کرد: حتی اگر یک نفر مبتلا به این بیماری شود و فرآیند برگزاری یک رویداد، مسبب آن باشد، شخصا فکر می‌کنم در عمل، ضد آن چیزهایی که در جشنواره‌ها برای آن‌ها کار می‌کنیم، ‌عمل کرده‌ایم. سلامت انسان‌ها آنقدر حائز اهمیت است که هرگونه خطایی می‌تواند پایبندی‌ ما به مباحث اخلاقی را دچار چالش‌های جدی کند.

کارگردان مستند «آخرین روزهای زمستان» که داوری بخش مستند و داستانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «رضوی» را بر عهده دارد، گفت: شخصا با تمام توانم در کنار جشنواره فیلم کوتاه رضوی ایستاده‌ام و بسیار علاقه مندم آثار فیلمسازان جوان حاضر در این رویداد دیده شود. در عین حال معتقدم ما باید اولین افرادی باشیم که جنسی از اخلاق‌مداری و نگاه انسانی نسبت به هم‌نوع را داشته باشیم و ملاحظات بهداشتی را هم به‌صورت فردی رعایت کنیم.

اسکویی خاطرنشان کرد: خوشحالم که جشنواره چهاردهم رضوی در گرگان و با دبیری فردی آشنا به حوزه سینمای کوتاه برگزار می‌شود. مجموعه همکاران این رویداد در شرایط مالی و بحرانی که دامن‌گیر همه رویدادهای سینمایی شده است،‌ با ایثار این رویداد را با چنین کیفیتی برگزار می‌کنند. به سهم خود از تک‌تک‌شان سپاسگزاری می‌کنم.

عضو هیأت داوری بخش مستند و داستانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «رضوی» درباره این رویداد نیز گفت: تا به امروز در چند دوره از جشنواره فیلم کوتاه رضوی به‌عنوان داور حضور داشته‌ام و فکر می‌کنم این رویداد به‌گونه‌ای است که فیلمسازان به‌خوبی از آن استقبال می‌کنند. سال‌ها قبل حوزه هنری جشنواره‌ای با تمرکز بر فیلم‌های معناگرا و دینی برگزار می‌کرد که امروز جشنواره «رضوی» به‌خوبی جایگزین آن رویداد شده است.

این کارگردان سینمای مستند تأکید کرد: در دوره‌هایی داور این رویداد بوده‌ام و به‌خصوص در این دوره، فیلم‌های بسیار خوبی را در جشنواره دیده‌ام و خیلی خوشحالم که این فرصت برایم مهیا شده تا شاهد فیلم‌های مستند و داستانی با این کیفیت در این رویداد باشم.

اسکویی درباره وجه تمایز جشنواره «رضوی» با دیگر رویدادهای موضوعی در سینما که معمولا عمر کوتاهی دارند، تأکید کرد: در زمینه استمرار برگزاری یک رویداد، مدیران اجرایی و حامیان مالی نقش مهمی دارند. جشنواره رضوی علاوه بر این ویژگی، رویدادی است که فیلمسازان سینمای کوتاه ما علاقه ویژه‌ای به آن دارند چراکه رویکرد متفاوتی نسبت به موضوعات معناگرا و انسانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره به‌صورت خیلی گسترده، مضامین متنوعی را در خود جای می‌دهد و به همین دلیل بخش عمده‌ای از سینمای کوتاه ایران می‌تواند در این رویداد سهیم شود. به‌خصوص که سینمای ایران در عرصه ملی و بین‌المللی به ‌ٌصورت ویژه با این مضامین شناخته می‌شود.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایرنا