چند سالی است که حجم زیادی از گردش پول سینمای ایران در شبکه نمایش خانگی جاخوش کرده است. شاید به خاطر همین است که این بستر نمایشی برای خیلی از بازیگران و کارگردان‌های سینمای ایران شیرین و جذاب است

پایگاه خبری تئاتر: چند سالی است که حجم زیادی از گردش پول سینمای ایران در شبکه نمایش خانگی جاخوش کرده است. شاید به خاطر همین است که این بستر نمایشی برای خیلی از بازیگران و کارگردان‌های سینمای ایران شیرین و جذاب است. در این چند سال شاهد بودیم بازیگرانی که در سینما و تلویزیون مشهور شدند در شبکه نمایش خانگی حضور یافتند.

 پرویز پرستویی

 پرویز پرستویی

از پیش از ساخت سریال «همگناه»، تیتر رسانه‌ها با خبر بازی پرویز پرستویی در این سریال همراه بود. برای مخاطبان سینمای ایران هم بازی او بعد از چند سال در یک سریال جذابیت داشت و برای همین تیم تولید سعی کردند با خبر بازی پرستویی در همگناه مخاطب را با خود همراه کنند. پرستویی با برادران کیایی از فیلم «مطرب» یک راست سراغ «همگناه» آمده بود.

او درباره حضور دوباره‌اش در یک سریال گفته بود: «بعد از آشپزباشی تصمیم گرفتم در تلویزیون کار نکنم ولی سریال همگناه از مطرب شروع شد و آشنایی من با آقای کیایی از آنجا بود و واقعیتش همیشه مساله‌ام این بود که می‌گفتم کارهای شبکه نمایش خانگی، کارهای شونه تخم‌مرغی است، داخل سوپرمارکت می‌روی و یک شونه تخم‌مرغ می‌گیری یک دی‌وی‌دی هم می‌گیری. البته به کسی توهین نمی‌کنم اما آنقدر محتوای غلط به خورد مخاطب داده می‌شد که این مساله همیشه در ذهنم وجود داشت. اما یکی از علت‌های پذیرش من برای سریال همگناه، فصل اول سریال شهرزاد بود.

خیلی‌ها هستند که سینما نمی‌روند اما تلویزیون را همه دارند. ذوقی که به شهرزاد داشتم باعث شد تا فیلمنامه همگناه را بخوانم و بعد از خواندن بسیار دوستش داشتم. البته این را هم بگویم که برخی از این مجموعه‌ها که در شبکه نمایش خانگی وجود دارد، شاید مردم ببینند اما علت اصلی این دیدن به این برمی‌گردد که تلویزیون چیزی برای تماشا ندارد. متاسفانه متر و معیار فیلم خوب الان فروش است، یک بار به یک مسئولی ‌گفتم اگر می‌بینید که مردم به فلان فیلم سینمایی علاقه دارند. خیلی خوشحال نباش که اثر درخشانی کار کردیم. مردم می‌فهمند که این فیلم خوب نیست اما چون چیزی برای تماشا ندارند به سراغ این فیلم‌ها می‌روند. به نظرم همگناه سلیقه بیننده را تغییر داد. امیدوارم که این مساله تداوم داشته باشد. خوب است که در هر لحظه و در هر زمان مردم و نگاه‌شان را در نظر بگیریم.»

شهاب حسینی

شهاب حسینی

نام سریال «شهرزاد» به پرونده دادگاه اقتصـــــــــــــــــــــادی تهیه‌کننده‌اش گره خورده است اما نمی‌توان منکر این شد که فصل اول این سریال بخش مهمی از مخاطبان سینمای ایران را متوجه ظرفیت‌های ناشناخته شبکه نمایش خانگی کرد. شهاب حسینی که نقش کلیدی در این سریال داشت، با نقش قباد توانست یکی از ماندگارترین نقش‌هایش را ایفا کند. حسینی معتقد است که او پدیده سریال شهرزاد نبوده و علی نصیریان توانست نقشی ماندگار را رقم بزند. او چندی پیش در برنامه «همرفیق» حرف‌های تازه‌ای در مورد «شهرزاد» زد و در یکی از قسمت‌های این برنامه که با حضور زنده‌یاد علی انصاریان و رضا صادقی پخش شد، از روند تولید و پخش دو فصل بعدی پس از موفقیت خیره‌کننده فصل اول آشکارا انتقاد کرد. حرف‌هایی که به نوعی به شایعه‌های آن زمان درباره ناراضی بودن ستاره سریال و بازیگر نقش قباد دیوانسالار مهر تایید زد.

حسینی درباره روندی که به ادامه یافتن تولید و پخش «شهرزاد» منجر شده بود، گفت: «کلا سریال قرار بود برای یک فصل ساخته شود و فصل اول یک پایان حیرت‌انگیز داشت اما تولید سریال همزمان شد با آغاز پخش و استقبال مردم. ناگهان دندان‌های نیش تیز شد و سر قصه کج شد به یک مسیر دیگر. من در فصل 2 و 3 دیگر خودم را ندیدم. کار به شکلی بود که نمی‌شد بیایید بیرون. چون قصه و شخصیت ناتمام می‌ماند و به بیننده که این مدت قصه را دنبال کرده بود، توهین می‌شد. اگر «شهرزاد» با همان فکر اول و اصلی ساخته می‌شد، سریالی بود که می‌شد آن را مثل سریال‌های ترکیه صادر کرد.»

ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی در سینمای ایران شناخته شده است اما بازی او در نقش شهرزاد برای او سکوی پرتابی مهم برای پریــــدن در آغــــــــــــــوش سریال‌دوستان بود و به قول خودش زندگی‌اش را تغییر داد. او تا قبل از بازی در سریال شهرزاد معتقد بود که شبکه نمایش خانگی برای آثار طنز است و در این باره گفته بود: « من تابه حال با آقای فتحی همکاری نداشتم ولی از قبل ایشان را می‌شناختم. از کارهایشان شناخت داشتم و پیش از اینها صحبت همکاری بین ما اتفاق افتاده بود ولی شرایطش مهیا نشد. نکته جالبی که درباره آقای فتحی وجود دارد این‌ است که آدم اهل مطالعه و با معلوماتی در زمینه ادبیات نمایشی و تاریخی هستند و این از کارهایشان مشخص است.

همیشه سریال‌های‌شان را دنبال می‌کردم و برایم جالب بود. وقتی به من پیشنهاد دادند که نقش شهرزاد را بازی کنم، با تصور اینکه سر این کار نخواهم رفت و همکاری نخواهم داشت، حس خوبی نداشتم چون چیز تجربه شده‌ای نبود. دیدگاهم این بود که تا به حال با تلویزیون کار نکردم و اینکه به نظرم شبکه نمایش خانگی مختص آیتم‌های طنز است! تجربه نشان داده بود که کارهای شبکه خانگی کارهای موفقی نیستند و عمدتا به نتیجه نمی‌رسند و این گزینه هم امتحان خودش را پس نداده بود و واقعا کار ریسکی بود. بعید می‌دانستم این کار را بکنم منتهی قصه را که خواندم، وسوسه شدم و قرار بر این شد که باهم صحبت کنیم.

خوشبختانه نه‌فقط من و آقای فتحی بلکه همه گروه عوامل و بازیگرها فهمیدیم که دنبال یک چیز واحدی هستیم؛ دنبال یک جنس خاصی از کار. نمی‌خواهم بگویم کار بی‌عیب و نقص است، ولی اول اینکه متن قوی داشت. دوم اینکه از شیوه پیشرفت کار مشخص است که قرار است چه اتفاقی بیفتد. البته همه اینها به شرط این بود که کار خوب دیده شود. با این حال کار شبکه نمایش خانگی شبیه هندوانه دربسته است و نگرانی ما بیشتر از این جهت بود، واقعا نمی‌شود آینده را پیش‌بینی کرد.»

 مهران مدیری

 مهران مدیری

برای کسانی که عاشــــــــــق طنزهای مهران مدیـــــــــری هستند، سریال «هیولا» یک اتفاق تازه و جدید بود که می‌توانست حال‌شان را خوب کند. مدیری هم با هوشمندی همیشگی به سراغ موضوعی رفت که برای مردم قابل درک بود و می‌توانست با شخصیت اصلی داستان همزادپنداری کنند.

البته او قبلا هم در شبکه نمایش خانگی کار کرده بود و زمانی که خبر از ساخت هیولا آمد، خیلی‌ها ذهن‌شان به سمت «قهوه تلخ» «ویلای من» و «شوخی کردم» رفت و شاید هم کمی ناامید بودند اما خب هیولا و روایت زندگی خانواده شرافت، باعث شد تا مخاطب با این سریال همراه شود. اما باز هم انتقادهای زیادی به این سریال و روند کار مدیری وجود داشت و این انتقادها هم باعث شد تا کمی سریال در حاشیه قرار بگیرد.

مهران مدیری در بازیگری و ساخت مجموعه‌های طنز به یک الگو تبدیل شده است اما خودش یک زمانی اعلام کرد که از ساخت سریال خسته شده و دیگر نمی‌خواهد این کار را ادامه بدهد. پنج سال پیش در برنامه سینمایی 7 وقتی جلوی فراستی و افخمی نشسته بود و از آرزوها و خواست‌های امروزش حرف می‌زد، گفته بود: «حوصله ندارم. خیلی وقت است که حالم خوب نیست. یک نوع دگردیسی نیاز است. برای ترک تلویزیون و سینمای خانگی به سمت سینما می‌روم و سالانه یک یا 2 فیلم سینمایی خواهم ساخت. برای اینکه از این شکل کار خسته و اشباع شده‌ام. اصلا دیگر دوست ندارم و ارضایم نمی‌کند.» اما او با هیولا دوباره به شبکه نمایش خانگی بازگشت و بعد از هیولا هم که حالا به سراغ «دراکولا» رفته است.

نوید محمدزاده

نوید محمدزاده

حضور نوید محمدزاده در سریال «قورباغه»، اولین حضور او در شبکه نمایش خانگی بود. محمدزاده بارها در صفحــــــــه شخصــــــی اینستاگرامش بارها تاکید کرده است که این نقش را دوست دارد و برخی از منتقدان، بازی او را خلاقانه و جذاب عنوان کرده‌اند.

البته مسعود فراستی منتقد سینما، حضور محمدزاده در این نقش را خوب نمی‌داند و دراین‌باره گفته است: «مصداق «قورباغه» هم نوید محمدزاده است که اصلا خوب نیست. در قسمت اول محیط اصلا ساخته نمی‌شود. آدم‌ها یا تیپ هستند یا شخصیت. در سینما این آدم‌ها در محیط زندگی‌شان معنا می‌شوند. در «قورباغه» اما این چیز وجود ندارد. آدم‌ها حتی تیپ هم نیستند و مکان هم ساخته نمی‌شود. حتی ارتباط بین آنها هم درنمی‌آید. حتی در جاهایی غیر منطقی می‌شود.»

قورباغه تجربه چهارم همکاری مشترک نوید محمدزاده و هومن سیدی بود، اما به قول خودش، نوری همین شخصیتی که او در قورباغه بازی کرده است آنقدر برایش دوست‌داشتنی است که نقش‌های دیگرش را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

«همیشه بذار یه چیزی کم باشه تا بگردن و پیداش کنن.» این یکی از دیالوگ‌های مهم و تاثیرگذار نوید محمدزاده در نقش نوری در سریال قورباغه است. همیشه او را در نقش‌هایی دیدیم که بیشترین اکت و حرکت را داشتند اما او در قورباغه باید کمترین حرکت را داشته باشد و مخاطب را با چشم‌هایش تحت‌تاثیر قرار بدهد. وقتی با او در این سریال همراه می‌شویم، گذشته‌اش را می‌بینیم و متوجه تغییر و پختگی در نقش او می‌شویم که چقدر توانست با بازی مناسب و خوب، نقش نوری را برای مخاطب تاثیرگذار کند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید 


منبع: روزنامه فرهیختگان
نویسنده: عاطفه جعفری