فیلم سینمایی «همشهری کین» با اینکه همچنان برترین فیلم تاریخ سینماست اما رکورد ۱۰۰ درصد نقد مثبت آن در سایت معتبر راتن تومیتوز با پیدا شدن یک نقد مربوط به ۸۰ سال پیش یک درصد کاهش یافت.

پایگاه خبری تئاتر: تا همین یک ماه پیش میانگین امتیاز نقدهای منتقدان به شاهکار اورسن ولز ۱۰۰ بود؛ ۱۰۰ از ۱۰۰! تا اینکه یادداشت یک منتقد بر «همشهری کین» مربوط به ۸۰ سال پیش به انبوه نقدهای فیلم افزوده و باعث شد میانگین امتیاز نقدهای آن یک درصد کم شود. حالا فیلم تحسین‌شده ولز با این نقد نه‌چندان مثبت دیگر جایگاه بی‌همتای گذشته را ندارد و باید با ۹۹ درصد نقد مثبت بسوزد و بسازد.

این نقد را فردی با نام مستعار ما تینی در هفتم ماه می ۱۹۴۱ در روزنامه شیکاگو تریبیون نوشته و در آن «همشهری کین» را فیلمی دانسته که نمی‌تواند بر منتقدان تاثیر بگذارد. این منتقد که پیداست با موج ستایش از فیلم ولز همراه نشده، چنین نوشته است: «قطعا زیاد درباره این فیلم شنیده‌اید و من در آگهی‌ها دیده‌ام آن را بزرگ‌ترین فیلم تاریخ می‌دانند. من چنین نمی‌اندیشم. فیلم متفاوت و جذاب است و می‌تواند به موزه تاریخ سینما بپیوندد اما سادگی را فدای پیچیدگی کرده و ارزش‌های سرگرم‌کنندگی‌اش از بین رفته است.»

این نقد در ۱۹۴۱ نوشته و دوم مارس ۲۰۲۱ به سایت راتن تومیتوز افزوده شده تا تنها گوجه نارس و سبزرنگ در میان انبوه گوجه‌های قرمز و رسیده (به نشانه تحسین فیلم) باشد. وقتی یک منتقد به فیلم نمره ۶۰ از ۱۰۰ بدهد، رنگ گوجه او در سایت سبز می‌شود. مسئولان راتن تومیتوز در پروژه آرشیو سراغ نقدهای قدیمی رفته و آنها را به مجموع نقدهای مربوط به فیلم‌های کلاسیک افزوده‌اند.

«همشهری کین» نخستین فیلم اورسن ولز در مقام کارگردان محصول ۱۹۴۱ است. کین، جوزف کاتن، دوروتی کامینگور، روث واریک و اورت اسلون در این فیلم بازی کرده‌اند و داستان آن درباره تلاش گروهی از گزارشگران درباره کشف معنی «رزباد» است؛ آخرین واژه‌ای که چارلز فاستر کین، غول رسانه‌ای پیش از مرگ بر زبان می‌آورد.

«همشهری کین» نامزد دریافت ۹ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد شد و فقط توانست یک اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی را برای هرمن جی منکیه‌ویتس و ولز به ارمغان آورد.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید