پروژه‌ای که با بازی لئوناردو دی‌کاپریو بر اساس فیلم برنده اسکار «یک دور دیگر» ساخته می‌شود، تازه‌ترین تجربه هالیوود در بازسازی نسخه آمریکایی فیلم‌های موفق خارجی است.

پایگاه خبری تئاتر: سینمای آمریکا و هالیوودنشینان پیشینه‌ای دیرین در بازسازی فیلم‌های موفق خارجی به شیوه خودشان و امانت گرفتن متن و ایده از دیگر زبان‌ها دارند؛ از «بعضی‌ها داغش رو دوست دارن» در ۱۹۵۹ بر اساس یک کمدی فرانسوی تا فیلم تازه گای ریچی بر اساس یک اکشن تولید سال ۲۰۰۴ فرانسه.

تازه‌ترین نمونه هم «یک دور دیگر» تامس وینتربرگ دانمارکی است که همین یکی دو روز پیش برنده اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شد و حالا شنیده می‌شود قرار است با بازی دی‌کاپریو در شرکت فیلمسازی او تبدیل به نسخه‌ای آمریکایی شود. هر چند هنوز کارگردانی نسخه انگلیسی‌زبان «یک دور دیگر» معرفی نشده است.

آنچه پیش رو دارید، ۱۰ فیلم آمریکایی است که بر اساس فیلم‌های خارجی‌زبان ساخته شده و بیشتر آنها موفق بوده‌اند.

۱. «دروغ‌های حقیقی» جیمز کامرون با بازی آرنولد شوارتزنگر و جیمی لی کرتیس در ۱۹۹۴. این فیلم نسخه آمریکایی یک کمدی فرانسوی به نام La Totale! به کارگردانی کلود زیدی محصول ۱۹۹۱ است.

۲. «بگذار وارد شوم» مت ریوز محصول ۲۰۱۰ بر اساس درام ترسناک عاشقانه «آدم درست را راه بده» به کارگردانی توماس آلفردسن محصول ۲۰۰۸ سینمای سوئد.

۳. کمدی موزیکال «بعضی‌ها داغش رو دوست دارن» بیلی وایلدر محصول ۱۹۵۹ با بازی مریلین مونرو، جک لمون و تونی کرتیس که بر اساس فیلمی فرانسوی محصول ۱۹۳۵ ساخته شد.

۴. «سراشیبی» ساخته نت فکسن و جیم رش در ۲۰۲۰ یعنی شش سال پس از کمدی سیاه «فورس ماژور» روبن استلوند بر پرده سینماها رفت. نسخه سوئدی برنده جایزه داوران نوعی نگاه کن شد و نماینده سوئد در اسکار بود.

۵. مارتین اسکورسیزی هم برای ساختن فیلم تحسین‌شده خود «رفتگان» مانند کوئنتین تارانتینو سراغ سینمای آسیا رفت و با الهام از تریلر هنگ‌کنگی «امور دوزخی» محصول ۲۰۰۲ تنها اسکار بهترین کارگردانی خود را برد. «رفتگان» در ۲۰۰۶ چهار اسکار از جمله بهترین فیلم را برد.

۶. «خانه‌ای روی برکه» با بازی کیانو ریوز و ساندرا بولاک محصول ۲۰۰۶ آمریکا برگرفته از یک فیلم از سینمای کره جنوبی است که شش سال پیش از آن ساخته شده بود.

۷. «بی‌خوابی»؛ هر دو نسخه نروژی در ۱۹۹۷ و آمریکایی در ۲۰۰۲ همنام بودند و موفقیت «بی‌خوابی» کریس نولان با بازی ال پاچینو، رابین ویلیامز و هیلاری سوانک باعث دیده شدن بیشتر فیلم‌های نروژی از جمله «دختری با خالکوبی اژدها» شد.

۸. «سه مرد و یک نوزاد» ساخته لئونارد نیموی در ۱۹۸۷ بازسازی یک کمدی فرانسوی به نام «سه مرد و یک گهواره» بود که دو سال زودتر در سینماها اکران شده بود.

۹. «دام والدین» دو بار در هالیوود بازسازی شد آن هم بر اساس یک فیلم محصول ۱۹۵۰ آلمان غربی به نام «لوته دوگانه»؛ بار اول در ۱۹۶۱ با بازی هیلی میلز و بار دیگر در ۱۹۹۸ با بازی لیندزی لوهن در نقش خواهران دوقلو.

۱۰. «خشم مردانه» به کارگردانی گای ریچی و بازی یار همیشگی‌اش جیسن استیتم که بازسازی «تریلی حمل پول» به کارگردانی نیکلاس بوکریف محصول ۲۰۰۴ فرانسه است. «خشم مردانه» بهار امسال در آمریکا اکران می‌شود.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید