شخصیت پدر در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به عنوان پنجمین پدر ماندگار تاریخ سینما و بالاتر از آثاری چون «کشتن مرغ مقلد» و «دزدان دوچرخه» برگزیده شد.

پایگاه خبری تئاتر: پایگاه اینترنتی روزنامه شیکاگو تریبیون با بازنشر گزارش سایت استکر ۲۵ فیلم برتر تاریخ سینما را با موضوع ماندگارترین پدرها را معرفی کرده است که در این فهرست نام فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» در رده پنجم به چشم می‌خورد.

فیلم تحسین‌شده فرهادی با نمره ۸.۳ کاربران سایت معتبر آی‌ام‌دی‌بی و امتیاز ۹۵ متاسکور داستان زوجی از طبقه متوسط ایران را روایت می‌کند که با وجود داشتن یک دختر نوجوان، در گیر و دار پایان دادن به زندگی مشترک خود هستند. مرد برای مراقبت از پدر پیرش یک پرستار زن استخدام می‌کند و... از مهم‌ترین دیالوگ‌های «جدایی» می‌توان به گفتگوی سیمین و نادر در جلسه دادگاه اشاره کرد. سیمین: اون می‌فهمه که تو پدرشی؟ نادر: من که می‌فهمم اون پدرمه!

«جدایی نادر از سیمین» پنجمین فیلم فرهادی در مقام کارگردان محصول سال ۸۹ است. لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی، علی‌اصغر شهبازی، کیمیا حسینی، حمید جانانه، شیرین یزدان‌بخش و مریلا زارعی بازیگران این فیلم تحسین‌شده ۱۲۳ دقیقه‌ای هستند که علاوه بر بردن جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان، نامزد دریافت اسکار بهترین فیلمنامه هم شد اما آن را به «نیمه‌شب در پارس» وودی آلن واگذار کرد.

برترین پدر تاریخ سینما طبعا باید مربوط به یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما باشد؛ دن کورلئونه با بازی مارلون براندو در «پدرخوانده» فرانسیس فورد کوپولا. شخصیت‌های پدر در «جنگ‌های ستاره‌ای» جورج لوکاس، «زندگی زیباست» روبرتو بنینی و «انگل» بونگ جون-هو هم بالاتر از «جدایی نادر از سیمین» فرهادی در رده‌های دوم تا چهارم ایستاده‌اند. «دزدان دوچرخه» ویتوریو دسیکا، «زیستن» آکیرا کوروساوا، «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» استیون اسپیلبرگ، «خون به‌پا می‌شود» پل تامس اندرسن و «کشتن مرغ مقلد» رابرت مالیگن هم فیلم‌های ششم تا دهم رده‌بندی برترین پدرهای تاریخ سینما هستند.

در این فهرست نام فیلم‌هایی چون «یافتن نمو»، «در جستجوی خوشبختی»، «ربوده‌شده»، «خانواده اشرافی تننبام»، «حصارها»، «پدر عروس»، «عروسی مانسون» و «دیپان» هم به چشم می‌خورد.