سرتیپی: انتظار داریم از پانزده روز آینده رونق به سالن‌های سینما بازگردد. تلاش می‌كنیم چند فیلم مخاطب‌پسند مثل «شیشلیك» یا «درخت گردو»، «روز صفر»، «گشت ارشاد 3»، «دینامیت» و... در سینماها اكران شوند تا مخاطبان در تابستان با فیلم‌های خوبی در سالن‌ها مواجه شوند.

پایگاه خبری تئاتر: تقریبا یك ماه از بازگشایی دوباره سالن‌های سینما بعد از پیك چهارم كرونا می‌گذرد و این روزها سینماداران مثل باقی صنوف به امورات جاری مشغولند و در صدد رفع ضرر و زیان برآمده از بحران كرونا هستند. از ابتدای فروردین‌ماه امسال تا به امروز تنها پنج فیلم «خورشید»، «تك‌خال»، «خون شد»، «لاله» و «هفته‌ای یك بار آدم باش» در سینماها اكران شد. اگرچه روزهای ابتدایی بازگشایی، سالن‌ها مخاطبی نداشتند اما رفته‌رفته از آن حالت ركود خارج شدند و چراغ سالن‌ها با حضور اندك تماشاگران روشن شد. البته در این مسیر بعضی سینماداران از اكران بازی فوتبال مقدماتی جام جهانی و لیگ بازی‌های رایانه‌ای هم برای ترغیب بیشتر مخاطبان به سالن‌ها بهره بردند، ولی با این حال نمی‌توانیم كتمان كنیم كه مهم‌ترین چالش سینما در سال جاری نظم و نسق‌دهی صف اكران فیلم‌ها، چگونگی جذب مخاطبان به سالن‌های سینما و رونق دوباره چرخه اكران است. حالا در جدیدترین خبرها آمده واپسین ساخته اصغر فرهادی «قهرمان» پاییز در سینماهای سراسر كشور اكران می‌شود و پخش‌كننده این فیلم در تدارك است تا به صورت گسترده‌ای این فیلم را برای مخاطبان به نمایش درآورد. بی‌تردید در شرایط بغرنج فعلی سینماها كه از سوی سازمان سینمایی هم حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد و برنامه‌ریزی مناسبی هم برای رونق سینماها ندارند اكران فیلم فرهادی خبر خوشی برای سینماداران خواهد بود و برای مخاطبان در هر شرایطی وسوسه‌برانگیز است تا این فیلم را در سینماها تماشا كنند اما اكران فیلم داخلی و جهانی «قهرمان» مربوط به پاییز است و تا این فصل سه ماه زمان باقی است. در حال حاضر باید فصل تابستان را دریابیم كه زمان طلایی برای اكران فیلم‌ها در سینماها به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد ضرورت نمایش فیلم‌های خوب برای سینماها در این بازه دو چندان است. در گزارش پیش رو با طرح این پرسش كه آیا اكران فیلم فرهادی را می‌توان شانس دوباره برای جذب تماشاگران به سینماهای ایران دانست به این مهم پرداختیم كه برای استفاده از اكران سینماها در فصل طلایی تابستان چه  تمهیداتی  باید  اندیشیده  شود؟ 

تابستان  اكران  خوبی  خواهیم  داشت
وقتی موضوع رونق دوباره اكران را با علی سرتیپی تهیه‌كننده سینما، مدیرعامل موسسه فیلمیران و مدیر پردیس سینمایی كوروش در میان می‌گذاریم به ما می‌گوید: «ما انتظار داریم از 15 روز آینده رونق به سالن‌های سینما بازگردد. تلاش می‌كنیم چند فیلم مخاطب‌پسند مثل «شیشلیك» یا «درخت گردو»، «روز صفر»، «گشت ارشاد 3»، «دینامیت» و... در سینماها اكران شوند تا مخاطبان در تابستان با فیلم‌های خوبی در سالن‌ها مواجه شوند.» او در عین حال با اشاره به این نكته كه قطعا و بی‌شك اكران فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی برای رونق سالن‌ها تاثیرگذار است و اتفاق بسیار خوبی برای تداوم فعالیت سینماها خواهد بود، می‌گوید: «این روزها به نسبت گذشته مخاطبان سینماها بیشتر هم شده و اگر دوباره با پیك كرونا مواجه نشویم و وزارت ارشاد هم از اكران فیلم‌های تابستان حمایت لازم را داشته باشد (قول‌هایی در این زمینه داده شده) سینماها به روزهای خوب  برمی‌گردند.»

فیلم  خوب  و   واكسیناسیون  را  جدی  بگیریم
 غلامرضا موسوی، رییس اتحادیه تهیه‌كنندگان سینما در همین زمینه معتقد است: «هر چقدر مراحل واكسیناسیون مردم جدی‌تر پیش برود طبیعتا امكان حضور مردم در مجامع عمومی و به‌طور خاص سینما بیشتر می‌شود. او می‌گوید: به اكران فیلم‌ها در فرانسه، امریكا و بعضی كشورهای دیگر توجه كنید كه با چه استقبال خوب تماشاگران همراه شده است. در ایران هم می‌توانیم شاهد این موضوع باشیم. به اعتقاد من نمایش فیلم‌های جذاب و جدی گرفتن واكیسناسیون مردم توامان می‌تواند به بهتر شدن وضعیت اكران فیلم‌ها كمك كند.»
وقتی نظر این تهیه‌كننده سینما درباره اكران فیلم فرهادی در سینماها و رونق دوباره به سالن‌ها را جویا می‌شویم او به صحبت‌هایش اضافه می‌كند كه اكران فیلم جهانی و داخلی فیلم آقای فرهادی به صورت همزمان پاییز و شاید به زمستان موكول شود و تا آن زمان اگر 60 درصد مردم واكسینه شوند از اكران این فیلم استقبال بالایی می‌شود ولی علی‌الحساب تا آن زمان مشخص، باید اكران فیلم‌های جذاب با عوامل صاحب نام را جدی بگیریم و به مراحل واكسیناسیون  مردم هم  اهمیت  بیشتری  دهیم.
به گفته موسوی چه بخواهیم، چه نخواهیم فیلم خوب مخاطب را به سالن‌ها جذب می‌كند؛ همان‌طوركه در فرانسه 8 صبح مردم برای تماشای فیلم و هنرمندان محبوب‌شان  مقابل سالن‌ها  به  صف شدند.

از  صاحبان آثار مطرح ممنونیم كه فیلم‌شان را  اكران می‌كنند
 مرتضی شایسته تهیه‌كننده سینما، سینمادار و دبیر شورای صنفی نمایش اكران فیلم اصغر فرهادی را در پاییز خبر خوشی برای سینمای ایران می‌داند كه باعث جذب تماشاگر به سالن‌ها می‌شود و در سخنان كوتاهی به روزنامه اعتماد می‌گوید: «به‌طور كلی هر فیلم مطرحی كه در این شرایط بحرانی به داد سینماها برسد و با نمایش در سالن‌ها باعث رونق سینماها شود باعث خوشحالی است و ما از صاحبان آثار ممنونیم و همچنین از همه تهیه‌كننده‌ها، پخش‌كننده‌ها و سینماداران می‌خواهیم به یاری سینما بیایند و با اكران فیلم‌شان باعث شكوفایی سالن‌های سینما و چرخه اكران شوند. امیدواریم هرچه زودتر سینما‌ها دوباره شرایط عادی خود را تجربه كنند.»

كمی از «قهرمان» اصغر فرهادی 
اما «قهرمان» با مدت زمان دو ساعت و 7 دقیقه نهمین ساخته فرهادی است. این فیلم درباره شخصیتی به نام رحیم است كه به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی‌اش در زندان به سر می‌برد اما طی دو روز مرخصی در تلاش است شاكی خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد به پس گرفتن شكایت خود كند، اما اتفاقات آن‌گونه كه برنامه‌ریزی شده پیش نمی‌رود. 
 امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی، احسان گودرزى و سارینا فرهادی به همراه جمعی دیگر از بازیگران كه اغلب از چهره‌های جدید هستند در آن ایفاى نقش كرده‌اند. استودیو آمازون حق پخش فیلم «قهرمان» را در امریكا در اختیار دارد و كمپانی فرانسوی ممنتو پیكچرز، تهیه‌كنندگی و فروش بین‌المللی فیلم «قهرمان» را بر عهده دارد و این فیلم را در فرانسه نیز اكران خواهد كرد. همچنین كمپانی «لاكی رد» نیز فیلم جدید فرهادی را در ایتالیا اكران خواهد كرد. فیلم «قهرمان» به عنوان یكی از ۲۴ فیلم بخش رقابتی اصلی هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم كن با آثاری از كارگردانان سرشناسی چون «وس اندرسون»، «نانی مورتی»، «شین بیكر»، «فرانسوا اوزون»، «پل ورهوفن» و «شان پن» برای كسب نخل طلای بهترین فیلم رقابت می‌كند.

قطعا فیلم فرهادی باعث جذب مخاطب می‌شود 
 حبیب اسماعیلی، تهیه‌كننده، پخش‌كننده و مدیرعامل پردیس سینمایی شرق تهران (نارسیس) در تحلیلش می‌گوید: «قطعا اكران فیلم اصغر فرهادی و دیگر فیلم‌های جذاب و پرمخاطب در سینماهای ایران با استقبال تماشاگران مواجه می‌شود و شاید فیلم آقای فرهادی اصلا احتیاجی به تبلیغ نداشته باشد و همین كه مردم در خبرها مطلع شوند كه این فیلم در سینماها نمایش داده می‌شود برای تماشای این فیلم به سینماها می‌آیند ولی توقع داریم سازمان صداوسیما و شهرداری در اطلاع‌رسانی همكاری كنند تا مردم از بازگشایی سینماها باخبر شوند. او می‌گوید: «فراموش نكنیم تا پاییز سه ماه دیگر زمان باقی است و ما باید از این زمان طلایی اكران تابستان بهترین استفاده را ببریم چون سینماها در این روزها از شرایط نامناسبی  رنج   می‌برند.

در  حق  سرمایه‌گذاران   بی‌انصافی  نكنیم
به گفته اسماعیلی اگر صاحبان دو فیلم پرمخاطب برای اكران در این بازه پیش‌قدم شوند (مشروط به حمایت سازمان سینمایی و دیگر ارگان‌ها) قطعا اتفاقات خوبی را در تابستان می‌توانیم شاهد باشیم: «به هر جهت بپذیریم كه مشكلات سینما درد مشترك همه ما اهالی سینماست و ما سینماگران باید به داد خودمان برسیم از طرفی نمی‌توان توقع داشت كه در این شرایط نابسامان سرمایه‌گذاران سرمایه فیلم‌شان را به خطر بیندازند و این اصلا منصفانه نیست و سازمان سینمایی باید به كمك سینماگران بیاید و حمایت كند. باید همه دست در دست هم بدهیم تا ارتباط تماشاگران با سینما قطع نشود و سینما رونق دوباره بگیرد. البته به این نكته اشاره كنم كه پارسال از طرف سازمان سینمایی پیشنهاد شده بود كه چند فیلم پرمخاطب برای اكران گارانتی شوند و از نمایش‌شان برای جلب‌توجه مردم و رونق اكران استفاده شود ولی گویا به نتیجه نرسیده‌اند. امیدواریم این  مهم  اجرایی شود.»

اسماعیلی به صحبت‌هایش اضافه می‌كند: «این نكته را در نظر بگیریم كه سینما با فیلم معنی پیدا می‌كند همان‌طوركه بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها با اجناسی كه در آن هستند مشتری پیدا می‌كنند باید تمام تلاش‌مان را برای رونق دوباره سالن‌ها انجام دهیم برای اینكه ماهیت تمام تلاش ما در سینما روی پرده و سالن‌های سینما هویت پیدا می‌كند.»
نمی توانستیم  «قهرمان» را  تابستان  اكران كنیم
 سعید خانی مدیرعامل دفتر «خانه فیلم» مسوولیت پخش فیلم قهرمان اصغر فرهادی را بر عهده دارد. از او می‌پرسیم كه چرا تلاش نكردید این فیلم در تابستان امسال اكران شود؟ توضیح می‌دهد: «قهرمان در جشنواره كن به نمایش درمی‌آید و برپایی این رویداد بین‌المللی در تیرماه و در ابتدای تابستان است، همچنین این فیلم در جشنواره جهانی دیگری هم در تابستان شركت می‌كند از این جهت نمی‌توانستیم قهرمان را در تابستان اكران كنیم. با این حال امیدواریم اتفاقات خوبی برای این فیلم شاهد باشیم و در فصل پاییز كه فصل خوبی برای اكران فیلم‌ها نیست با نمایش فیلم قهرمان رونق به سالن‌های سینماها برگردد چرا كه به نظرم فیلم آقای فرهادی پتانسیل بالایی برای جذب  مخاطب  دارد.

 این تهیه‌كننده و مدیرعامل «صبا مال» در ادامه صحبتش به این نكته اشاره می‌كند كه تا پاییز، سه ماه فصل تابستان را هم داریم و قرار است بعد از انتخابات و با طی كردن بیشتر مراحل واكسیناسیون، دو فیلم كمدی خوب در سینماها اكران كنیم تا مردم برای تماشای فیلم ترغیب سالن سینما‌ها شوند. او با بیان اینكه نه تنها فیلم قهرمان كه پخش فیلم‌های «خط استوا»، «دو زیست» دینامیت و... را نیز به عهده دارد، می‌گوید: «رابرت دنیرو بازیگر بزرگ هالیوود در سخنانی می‌گوید كه برای احیای سینما هر كاری از دستش بربیاید انجام می‌دهد. او كه بازیگری بزرگ است این حرف را می‌گوید پس ما اهالی سینما هم باید كمك كنیم تا سینما روزهای خوبی را  ببیند  و احیا  شود.»

اینكه سازمان سینمایی و مسوولان سینما چقدر در این احیای مجدد می‌توانند سهیم باشند نكته مهمی است كه خانی در این مورد می‌گوید: «مسوولان سازمان سینمایی از همان ابتدای بحران با بیان عبارت «پول  نداریم» خودشان را راحت كردند و كنار كشیدند. حالا ما سینماگران باید برای رونق سینماها تلاش كنیم. اما آنچه كه اهمیت دارد و باید به آن توجه كرد این است كه سالن‌های سینما نسبت به دیگر صنف‌ها اولین مكانی بود كه با تعطیلی مواجه شد و سینماداران با شیوع كرونا بیشترین لطمه و آسیب را دیدند. بعید می‌بینیم خسارت وارده به سینماداران به این زودی‌ها مرتفع شود اما به هر حال از دولت بعدی توقع داریم از سینما حمایت كند و با پرداخت سوبسید به صاحبان  فیلم‌ها و سینماداران كمك  كند.» 

جلسه‌ای  بدون  خروجی 
تمام این بحث‌ها در حالی مطرح می‌شود كه جلسه روز گذشته شورای صنفی نمایش بدون مصوبه جدید برای ورود فیلم‌های تازه به چرخه اكران برگزار شد و جلسه بعدی این شورا قرار است روز سه‌شنبه ۲۵ خردادماه برگزار شود و باید دید تا آن زمان چه اتفاقی را برای اكران تابستان شاهدیم. آیا تداوم بحران اكران و مشكلات سینماداران در تابستان هم ادامه خواهد داشت؟ 


منبع: روزنامه اعتماد
نویسنده: تینا جلالی