علی مرادخانی معاون جدید امور هنری شامگاه 18 شهریورماه دیداری دوستانه با جمشید مشایخی هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون داشت و در این دیدار که با همراهی هادی مرزبان کارگردان تئاتر در خانه مشایخی انجام شد، دغدغه‌هایش را در حوزه تئاتر مطرح کرد.

پایگاه خبری تئاتر: علی مرادخانی معاون جدید امور هنری شامگاه 18 شهریورماه دیداری دوستانه با جمشید مشایخی هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون داشت و در این دیدار که با همراهی هادی مرزبان کارگردان تئاتر در خانه مشایخی انجام شد، دغدغه‌هایش را در حوزه تئاتر مطرح کرد.

مرادخانی: بیشترین دغدغه‌ام تئاتر است

مرادخانی در آغاز سخنش خطاب به مشایخی گفت: امروز اینجا هستم تا از شما کسب معرفت کنم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین دغدغه‌ام تئاتر است، چون در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت‌هایی انجام شده و به نتایجی رسیده‌ایم اما تئاتر نیازمند کار بیشتری است.

این مدیر هنری که در روزهای اخیر دیدارهایی با تعدادی از هنرمندان تئاتر داشته است، ادامه داد: با دوستان مختلف گفت‌وگو کرده و نظرات آنان را جویا شده‌ام. البته این نظرات متفاوت است و باید به یک جمع‌بندی کلی برسیم.

مشایخی: تیغ سانسور باید کُند شود

در این دیدار، معاون هنری از جمشید مشایخی خواهش کرد دیدگاه‌هایش را برای بهبود وضعیت تئاتر مطرح کند و در پاسخ به او مشایخی تاکید کرد: تیغ سانسور باید کُند شود.

مشایخی در این باره توضیح داد: یکی از مسائلی که به شدت به هنر لطمه می‌زند، سانسور است و در این مدت تیغ سانسور را بسیار برنده کرده‌اند. حتی دیده‌ایم به نمایشی اجازه کار می‌دهند اما در میانه اجرا آن گروه دچار مشکل می‌شود. از سوی دیگر سانسور برخی از هنرمندان و به ویژه نویسندگان را دلسرد کرده است.

این هنرمند پیشکسوت با تاکید دوباره بر اینکه تیغ سانسور باید کُند شود، افزود: با این شیوه است که نویسندگان شور و شوق کار و حرکت پیدا می‌کنند. اگر می‌خواهیم متن ایرانی داشته باشیم، نویسندگان خودمان باید بنویسند. اما در کنار آن نیازمند اجرای متون بزرگ جهان هم هستیم که برای همه هنرمندان آموزنده خواهد بود و با این شیوه است که مردم به دیدن تئاتر تشویق می‌شوند.

او با ابراز تاسف از ناکامی حمید سمندریان در اجرای نمایش «گالیله» اضافه کرد: همیشه می‌گفتم حمید سمندریان استاد من است و خیلی دلم سوخت که نتوانست «گالیله» را اجرا کند. حیف بود متن به آن زیبایی اجرا نشد.

مشایخی سپس خطاب به مرادخانی گفت: برخی از افراد به دنبال بزرگ کردن میزشان هستند اما من می‌دانم شما اهل مقام نیستید و هنر را قربانی میز و جایگاهت نخواهی کرد، چون شما جاه‌طلب نیستید و در اندیشه خدمت به هنر و مردم هستید.

این هنرمند پیشکسوت خطاب به مرادخانی، ادامه داد: شما از هنر حمایت کنید و ما همه پشتیبان شما خواهیم بود.


 


می‌خواهیم نمایش‌های با کیفیت به صحنه ببریم

در ادامه مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد همچنین با تاکید بر لزوم امنیت شغلی هنرمندان تئاتر از اجرای نمایش‌های با کیفیت به عنوان یکی دیگر از برنامه‌هایش خبر داد و گفت: قرارمان با آقای وزیر این است که برای سالن‌ها ارزش قائل باشیم تا هر نمایشی، اجازه اجرا در سالن‌های حرفه‌ای ما را نداشته باشد. از سوی دیگر اگر نمایش خوبی اجرا شود، بتواند ماه‌ها به اجرایش ادامه دهد.

او پرداختن به اقتصاد تئاتر را به عنوان یکی دیگر از برنامه‌هایش برشمرد و افزود: باید نگاه معمارحمایت‌گر، داشته باشیم تا تئاتر کم‌کم بتواند برای خود درآمدزایی کند.

مرادخانی با تاکید بر اینکه« تئاتر باید به نقد جامعه امروز ما بپردازد»، تصریح کرد: تئاتری که نتواند برای امروز جامعه، دیدگاهی داشته باشد، به چه کاری می‌آید؟ اما با نقد جامعه است که مردم به تئاتر علاقه‌مند می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به تعداد زیاد فعالان تئاتر، یکی از مشکلات این حوزه را کمبود سالن برای اجرای تئاتر برشمرد و افزود: به جز کمبود سالن، از نظر مالی هم وضعیت خوبی وجود ندارد. البته بنده طرحی دارم که براساس آن بتوانیم خانه‌های خوبی را که می‌توانند به عنوان سالن تئاتر تعریف شوند، در اختیار بگیریم و به آنها مجوز کار بدهیم. این خانه‌ها می‌توانند خانه‌های قدیمی و تاریخی باشند و به مرور به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شوند.

هادی مرزبان کارگردان تئاتر نیز که در این دیدار حضور داشت، با ابراز خرسندی از انجام این ملاقات خطاب به مرادخانی گفت: بسیاری از هنرمندان به دیدن شما آمده‌اند، اما اینکه خودتان برای دیدار با آقای مشایخی پیش‌قدم شدید، بسیار ارزشمند است.

مشایخی با اشاره به جایگاه تئاتر در میان همه هنرها خطاب به مرادخانی گفت: من کسی نیستم اما با همه کوچکی‌ام اگر بتوانم کاری انجام بدهم، در خدمتم.

مرادخانی نیز در پاسخ به او گفت: تئاتر جاذبه‌ای دارد و هر که به تئاتر آمد، گرفتارش می‌شود.

 این دیدار در فضایی کاملا دوستانه انجام شد. علی مرادخانی، جمشید مشایخی و هادی مرزبان خاطراتی از گذشته را مرور کردند.

همچنین سخنانی درباره نادر مشایخی پسر جمشید مشایخی که هنرمند موسیقی است، انجام شد و علی مرادخانی گفت: از بچگی که شما را در آثار هنری می‌دیدم، همیشه حس خیلی خوبی به شما داشتم و بخشی از رفاقت من و نادر به دلیل شباهتهای رفتاری او با شماست.

مرادخانی با تاکید بر اینکه ارکستر سمفونیک باید دوباره فعال شود، افزود: امیدوارم نادر مشایخی را هم در ایران دوباره برنامه اجرا کند.