امیر دژاکام که زمستان گذشته نمایش «ایوب خان» را اجرا کرده است، اعلام کرد که پرونده اجرای این نمایش همچنان باز است.

پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان تئاتر که سال گذشته گفته بود نمایش «ایوب خان» را برای اجرای در مکان‌های مختلف طراحی کرده است، درباره اجرای دوباره آن گفت: «ایوب خان» از آغاز برای اجراهای بلند مدت کار شد. به هنگام آماده‌سازی این نمایش مدام ضرب‌المثلی در ذهنم می‌چرخید که مادرم همیشه به کار می‌برد: «به درویش گفتند بساطت را جمع کن، دهانش را بست و رفت». این جمله در تئاتر همیشه برایم مهم بوده است.

او با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی افزود: در روزهایی که یک کارگر نمی‌تواند گوشت بر سفره‌اش بگذارد و یک بچه دبستانی در زاهدان دفتر مشق ندارد، چگونه می‌توانم برای اجرای یک نمایش مبلغ گزافی هزینه کنم؟ به همین دلیل تصمیم گرفتم با کمترین امکانات، فضادهی متفاوتی داشته باشم. همچنانکه در تعدادی از اجراهای گذشته‌ام هم دکور بسیار محدودی داشتم. اما در «ایوب خان» از هیچی استفاده کردیم و فقط با نور، فضاسازی کردیم.

دژاکام خاطرنشان کرد: بخشی از این تصمیم‌گیری به دلیل مسایل اقتصادی است. بهتر دیدم به جای اینکه برای دکور هزینه بالایی متقبل شوم، آن بودجه را به عنوان دستمزد به بچه‌های گروهم بدهم، چون در این مدت هرگز نتوانستم دستمزدی به آنان بپردازم.

این کارگردان که در نظر دارد نمایش خود را در فضاهای گوناگونی اجرا کند، اضافه کرد: از سوی دیگر برای اجرا در فضاهای مختلف، لازم بود سبکبار باشیم. با یک دکور سنگین نمی‌شد کار را در مکان‌های مختلف اجرا کرد.

دژاکام از ارایه این نمایش به جشنواره تئاتر آیینی سنتی خبر داد و افزود: در صورت امکان، این نمایش را در بخش خارج از مسابقه جشنواره کار خواهیم کرد چراکه ریخت اجرایی این نمایش بر اساس نقالی و قصه‌گویی شکل گرفته است. بنابراین اصلی‌ترین فضای اجرای آن همین جشنواره آیینی سنتی است.

او توضیح داد: «ایوب خان» را هم در سالن می‌توان اجرا کرد و هم در فضاهای باز به شرط اینکه سکوت داشته باشد و جایگاهی برای نشستن تماشاگران.

دژاکام از رایزنی با چند استان برای اجرای این نمایش در مکان‌های باستانی و تاریخی خبر داد و گفت: در اجرای این نمایش، آزمون تغییر مکان را داریم، به این معنا که تغییر مکان چه تاثیری بر زیبایی‌شناسی کار می‌گذارد. ضمن اینکه تصمیم داریم فیلم تئاتر این کار را هم ضبط کنیم.

او که این روزها مشغول نگارش یک فیلمنامه است، اعلام کرد که بعد از نوشتن این فیلمنامه به شکل متمرکزتری درباره اجراهای «ایوب خان» تصمیم‌گیری خواهد کرد.

دژاکام در پایان گفت: ما این نمایش را در دل کرونا اجرا کردیم و خداوند کمک کرد که مشکلی برای بچه‌های گروه پیش نیامد. برای اجرای دوباره آن منتظر واکسیناسیون می‌مانیم و تقاضا داریم در شرایط امن هم اجرای دیگری داشته باشیم زیرا وقتی در دوران کرونا تمام ظرفیت مجاز سالن پر می‌شد، اطمینان دارم در اجرای دوباره هم اتفاقات خوبی برای این نمایش رخ خواهد داد.


منبع: خبرگزاری ایسنا