رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین گفت: تئاتر قزوین اصلاً وضعیت مساعدی ندارد و این هنر به‌خوبی در جامعه شناخته‌ نشده؛ اگر تعداد جمعیت مردم قزوین را تقسیم کنید به تعداد صندلی‌های سالن‌های تئاتر یا تماشاخانه‌هایی که در شهر قزوین وجود دارد می‌بینید که بین مخاطب و تئاتر فاصله است و چقدر تئاتر مظلوم است و هیچ عزم راسخی وجود ندارد که این فاصله را در این سال‌ها کم‌تر کند.

پایگاه خبری تئاتر: کیوان حبیبی بابیان اینکه تئاتر قزوین اصلاً وضعیت مساعدی ندارد گفت: هنر تئاتر به‌خوبی در جامعه شناخته‌ نشده و با این شرایط و خیل عظیمی که از علاقه‌مندان وجود دارد این راه که می‌رویم به ترکستان است!

 وی خاطرنشان کرد: تئاتری‌ها نه حقوق‌بگیر دولت‌ هستند و نه بودجه مناسبی به آن‌ها می‌رسد، نه مکان‌های خوبی برای تمرین و نه سالن‌های مناسب برای اجرا دارند. ما امروز در این شرایط حداقل یک مستمری ناچیز، مثل یک کارگر محترم و بزرگوار که برای چرخیدن چرخ اقتصاد کشور زحمت می‌کشد؛ نداریم. مسئولان در این شرایط اقتصادی حداقل خانواده تئاتر را درک کنند و تلاش کنند نیروی انسانی در تئاتر را از دست ندهند.

حبیبی گفت: معادله روشن و آشکاری است اگر تعداد جمعیت مردم قزوین را تقسیم کنید به تعداد صندلی‌های سالن‌های تئاتر یا تماشاخانه‌هایی که در شهر قزوین وجود دارد می‌بینید که بین مخاطب و تئاتر فاصله است و چقدر تئاتر مظلوم است و هیچ عزم راسخی وجود ندارد که این فاصله را در این سال‌ها کم‌تر کند. کافی است ما به شهرهای کوچک‌تر از خودمان سری بزنیم می‌بینیم مسئولان آن‌ها این مسئله را به‌عنوان امری واجب فرض کرده‌اند و مکان‌های فرهنگی را برای اجرای تئاتر گسترش داده‌اند.

وی اظهار کرد: مشکل امروز تئاتر قزوین این است که بچه‌هایی که در تئاتر رشد پیدا می‌کنند هیچ آینده شغلی ندارند. کسانی که با رتبه‌های خوب در دانشگاه‌های معتبر کشور قبول می‌شوند اطمینان شغلی، اعتماد شغلی و کاری برای امرار معاش ندارند. مشکل تئاتر قزوین این است که با همه کمکی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کند ما هنوز از کمبود فضا رنج می‌بریم. هنوز که هنوز است تماشاخانه‌های معتبر و درجه‌یک نداریم. هنوز که هنوز است مخاطب ما نمی‌داند که برای استفاده از این خوراک فرهنگی به کجا باید مراجعه کند و همین باعث می‌شود بین مخاطب و اجراکنندگان و سازندگان تئاتر یک دریا فاصله بیفتد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی قزوین با بیان اینکه متأسفانه مردم قزوین آن‌چنان که بایسته و شایسته است از هنر تئاتر استقبال نمی‌کنند، تصریح کرد: یکی از این دلایل این است که خیل عظیمی از مردم نمی‌دانند تماشاخانه‌های این شهر کجاست و هیچ مکان ثابتی برای اجرای تئاتر وجود ندارد. اگر به شهرهایی همچون تهران، مشهد، رشت و حتی استان هم‌جوار خودمان مثل همدان، نظری بیاندازیم می‌بینیم این‌ها مجموعه‌هایی دارند، که به اسم تئاتر شهر معروف است و مطمئناً از این طریق می‌توان تماشاچی پرورش داد که عادت به دیدن تئاتر پیدا می‌کند و این می‌تواند اتفاق بسیار خوبی باشد.

ساخت «خانه تئاتر» مهم‌ترین اقدام برای ارتقای تئاتر در قزوین است

وی به راهکارهایی برای حل مشکلات تئاتر قزوین اشاره کرد و افزود: ساخت خانه تئاتر می‌تواند اولین و مهم‌ترین قدم برای ارتقای این هنر در شهر قزوین حتی استان ما باشد. که حتماً این مکان را باید در اختیار مجموعه‌ای قرار دهیم که با این هنر آشنایی دارد و تعریف درستی از تئاتر دارد و برای این مجموعه دلسوزی می‌کند. هنرمندان تئاتر را به‌عنوان یک انسان نگاه کنیم که حق زندگی دارند و باید درآمد کسب کنند، باید بیمه داشته باشند، باید بدانند که برای کاری که انجام می‌دهند به آن‌ها احترام گذاشته می‌شود.

این مسئول بابیان اینکه نزدیک به سی سال است در عرصه تئاتر فعالیت دارم گفت: تا به امروز همه این‌ها جز سراب آرزو چیزی نبوده و دریغ از یک توجه درست به این خانواده ۳۰۰ هزارنفری که در کل کشور وجود دارد. بچه‌های تئاتر به‌شدت مورد بی‌مهری مسئولین قرار گرفتند. هنرمندان تئاتر از درآمد مکفی برای گذران زندگی محروم‌ هستند و به این حرفه به‌عنوان شغل نگاه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه تولید یک اثر نمایشی را نباید دست‌کم گرفت افزود: به علت این‌که تولید یک اثر هنری هزینه‌بر است هنرمندان مجبورند آثاری تولید کنند که کمترین هزینه را ببرد که این بزرگ‌ترین ضربه به هنر نمایش است و مخاطب را از سالن‌ها فراری می‌دهد.

رئیس انجمن تئاتر قزوین با اشاره به ساخت خانه تئاتر گفت: خانه تئاتری که در قزوین در حال ساخت است قطع به‌یقین یک اتفاق بی‌نظیر است، قابل‌دسترس برای مردم، داخل پارک عمومی ملت در محل مناسب شهر قرار دارد و مکانی است که هنرمندان می‌توانند استعدادهای خود را شناسایی و پرورش دهند اما نگرانی اهالی تئاتر این است که پس از ساخت این تماشاخانه صاحبان اصلی چه کسانی هستند. به این دلیل که تئاتر معمولاً بعدازظهرها یا شب‌ها اجرا می‌شود. نگهداری و استفاده از سالن باید مختص هنرمندان تئاتر باشد نه ارگانی دیگر که این موضوع ازجمله دغدغه‌های هنرمندان است.

وی بابیان اینکه داشتن یک سالن استاندارد و خانه تئاتر و حضور هنرمندان شهرهای دیگر در قزوین و اجرای برنامه تئاتر می‌تواند در پیشرفت فرهنگی یک شهر بسیار مفید باشد؛ ادامه داد: قزوین پیشینه خوبی در عرصه تئاتر دارد که از خیلی قدیم با دعوت از هنرمندانی نمایش تخت حوضی اجرا می‌شد. بعد از پیشرفت و رشد شهرنشینی سالن‌هایی برای شهر ساخته شد ازجمله بلدیه که در حال حاضر در اختیار شهرداری است و یک سالن تئاتر بوده که روس‌ها ساخته بودند و این امر نشان‌دهنده آن است که حدود یک قرن پیش در این شهر تئاتر اجرا شده است.

حبیبی گفت: به‌تازگی با حمایت اداره کل ارشاد اسلامی یک تماشاخانه کوچک ۶۰ نفری به اسم تماشاخانه استاد ابراهیم فرخ منش سازمان‌دهی شده و در اختیار اهالی تئاتر گذاشته شده است. حوزه هنری هم در حمایت از هنرمندان تئاتر همکاری لازم را داشته است.

وی اظهار کرد: تقاضای ما از سازمان‌ها ازجمله سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین این است که به خاطر احیای این هنر از اهالی نمایش در قزوین حمایت کند و مبالغی در اختیار گروه‌ها برای گذران زندگی و تولید هرچه بهتر کار قرار دهد. در ضمن سازمان‌ها و ادارات می‌تواند حداقل سالی ۲۰ کار از هنرمندان تئاتر خریداری کنند و به این صورت از جشنواره‌های استانی و همایش تئاتر جوان حمایت شود. تفریح مردم در کشورهای پیشرفته تماشای نمایش است در صورتی که متأسفانه کمتر مسئولی در قزوین به دنبال حمایت از تئاتر است. تعزیه اگر سرپاست به دلیل استقبال مردم و مسئولین است که این اتفاق باید برای تئاتر هم رخ دهد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمرین هنرمندان تئاتر داخل مجتمع فرهنگی هنری ارشاد و تماشاخانه علامه رفیعی که از آن نهاد کتابخانه‌های عمومی استان است، صورت می‌گیرد که با توجه به شرایط موجود و بر اساس تصمیم ستاد کرونا سالن‌های تئاتر قزوین تعطیل است اما تمرین علاقه‌مندان به این عرصه باوجود همه سختی‌ها ادامه دارد.


منبع: خبرگزاری ایسنا