مستند «وقتی که دارکوب ها می روند» به بخش مسابقه رسمی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم محیط زیست بارسلون و مکزیک راه یافت.

پایگاه خبری تئاتر: بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم محیط زیست بارسلون و مکزیک SUNCINE از تاریخ ۳ تا ۱۱ ماه نوامبر ۲۰۲۱ برابر با ۱۲ الی ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۰ در اسپانیا و مکزیک برگزار خواهد شد.

مستند «وقتی که دارکوب‌ها می‌روند» در بخش مسابقه جهت دریافت جایزه خورشید طلایی که شامل مبلغ نقدی ۴ هزار دلار آمریکا است و به بهترین فیلم مستند بلند اهدا می‌شود، با دیگر فیلم‌ها رقابت خواهد کرد.

همچنین این فیلم برای بخش مسابقه «اکولوژی انسان» نیز انتخاب شده است. جایزه این بخش توسط شرکت پخش آمریکایی به میزان ۵۰۰ دلار آمریکا، اهدا خواهد شد. این جشنواره از قدیمی‌ترین جشنواره‌های محیط زیست در جهان است و هدف از برگزاری آن استفاده از ابزار فیلم و سمعی و بصری برای آموزش در مورد اهمیت محیط زیست پیرامونمان است.

محمد احسانی در جدیدترین مستند خود از زبان شخصیت اصلی که پیرمردی ۷۰ ساله و سرحال است، به بیان مشکلات محیط زیستی‌ای که در منطقه کبودرآهنگ ایجاد شده است، می‌پردازد. این پیرمرد و خانواده‌اش به دلیل مشکلات ایجاد شده درگیر مهاجرت اقلیمی شده‌اند، چرا که مهم‌ترین شغل در روستای کردآباد محل زندگی آن‌ها کشاورزی است و به دلیل بی‌آبی امکان زراعت در این منطقه وجود ندارد. در نزدیک زمین کشاورزی این مرد فروچاله‌ای بزرگ به عمق ۶۰ متر ایجاد شده است که دلیل به وجود آمدن این فروگودال یا فروچاله‌ها، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و چاه‌های غیرمجاز است.