عماد سالکی کارگردان نمایش «عصر طویلگی» عنوان کرد این اثر نمایشی تلفیقی از درد مشترک بین انسان ها و حیوانات را به تصویر می کشد.

پایگاه خبری تئاتر: عماد سالکی که این روزها نمایش «عصر طویلگی» را در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه دارد درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: ایده شکل‌گیری «عصر طویلگی» که اجرای خود را از ۱۸ مهرماه آغاز کرده است از سال ۹۲ آغاز شد و زمانی بود که من نمایشنامه‌ای با عنوان «من آلیس نیستم ولی اینجا همه چیز عجیب است» را خواندم که نوشته علیرضا غفاری بود. از طریق یکی از دوستانم با آقای غفاری ارتباط برقرار کردم و در همان جلسه اول که در حال توضیح طرح و ایده‌هایم برای وی بودم ایشان کتابی به نام «دفتر خاطرات حیوانات» را به من معرفی کرد که نوشته خودش بود و نمایشنامه «من آلیس نیستم ولی اینجا همه چیز عجیب است» بخشی از این کتاب محسوب می‌شد. با خواندن آن کتاب من با دنیای تازه‌ای آشنا شدم و تصمیم گرفتم اجرایی از این کتاب را به صحنه ببرم.

وی ادامه داد: آقای غفاری فردی بسیار منعطف و همراه با کارگردان است و هیچگاه من را برای نوشتن متن محدود نکرد. البته متن اولیه با متنی که در حال حاضر روی صحنه می‌رود، متفاوت و تلفیقی از آن ۲ کتاب بود. چون من سال‌هاست که بازیگر تئاتر هستم آن زمان متنی که نوشته بودم به درستی ایده‌هایی را که در ذهن داشتم، منتقل نمی‌کرد تا اینکه بعد از چند سال اوائل سال ۹۸ بود که امیرکاوه آهنین جان به من پیشنهاد داد متنی را کار کنم و قرار بر این شد این نمایش تولید آکادمی هنرهای سولو باشد که مدیریت آن را نادیا حسام همسر آقای آهنین جان برعهده دارد و این ۲ عزیز هم به عنوان مشاور کار در کنار من باشند.

سالکی با اشاره به تغییرات نمایشنامه در زمان تمرینات توضیح داد: با شروع تمرین‌ها متن را دوباره سرپا کردم و آرش پارساخو نیز به عنوان دراماتورژ به کار اضافه شد و در طول تمرین‌ها به صورت کارگاهی متن جدید شکل گرفت و در اتاق فکری که داشتیم با ایده‌ها و طراحی‌های جدید به نمایشنامه تازه‌ای دست یافتیم که همان جهان مد نظر من بود و تقریباً ۸۰ درصد آن نیز براساس همان کتاب «دفتر خاطرات حیوانات» شکل گرفت. نمایش بهمن ماه ۹۸ بازبینی شد اما به دلیل شرایط کرونا از خرداد ۹۹ تا همین ۱۸ مهر که بالاخره به صحنه رفت اجرایش به تعویق می‌افتاد.

این بازیگر و کارگردان درباره مضمون نمایش بیان کرد: این نمایش از درد مشترک انسان و حیوان سخن می‌گوید و فضایی مدرن دارد که تلفیقی از رئالیسم و سوررئالیسم است. تلاش ما این بوده چیزی را به تصویر بکشیم که براساس حال و روز جامعه بین‌الملل باشد و مردم ما نیز با آن همذات پنداری کنند. داستان نمایش درباره یک سیرک اعجاب‌آور است که در شب آخر نمایش دچار تغییر و تحولاتی می‌شود. در آن شب خاطرات دردآور حیوانات و انسان‌ها را می‌بینیم و متوجه می‌شویم که چقدر دردهای مشترک بین ما و حیوانات وجود دارد؛ دردهایی که منشأ آن درون خود ماست.

وی در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد: در این نمایش بر این نکته تاکید می‌شود که تمام موجودات چه انسان‌ها و چه حیوانات با درد و رنج زندگی می‌کنند به این علت که مهربانی را از یاد برده‌اند. مجری طرح این نمایش آکادمی هنرهای سولو است و در طول این مدت امیر کاوه آهنین جان، نادیا حسام و علیرضا غفاری بسیار با من همراه بودند چون اجرای کار مدام به تعویق می‌افتاد و این دوستان در طول این ۲ سال از گروه حمایت زیادی کردند.

بازیگران نمایش (به ترتیب ایفای نقش) علیرضا مویدی، سامان کرمی، امید غلامی، حامد شمسه، علی صحراگرد، شهین انصاری، گلاره اکبری، رضا کریمی، یاسمین حسن زاده، مهناز نوروزی، امیرحسین ذوالقدر، روژین قنواتی زاده هستند که تا ۷ آبان ماه ساعت ۱۸ در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه خواهد بود.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: آروین موذن زاده