پس از اظهارنظر نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی بر متوقف ماندن پروانه نمایش ۳۰ فیلم مساله‌دار از دولت قبل، می‌توان گمانه‌زنی کرد که کدام فیلم‌ها نیاز به بازبینی مجدد در دولت جدید خواهند داشت.

پایگاه خبری تئاتر: مصاحبه نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با "خبرگزاری فارس" درباره نمایش ۳۰ فیلم مساله‌دار سینمای ایران که در دولت قبل پروانه نمایش گرفته‌اند، خیلی سریع با واکنش صنوف و اهالی سینما مواجه شد. بیژن نوباوه در این مصاحبه تاکید کرد که اگر این فیلم‌ها در دولت جدید نمایش داده شوند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس فراخوانده خواهد شد. همین اظهارنظر از سوی یک نماینده مجلس که عضو شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی نیز شده است، سبب شد تا صنوف سینمایی و اهالی هنر هفتم نسبت به این روند موضعگیری مجلس واکنش نشان دهند. 

نوباوه در این مصاحبه از ۳۰ فیلم سینمای ایران سخن به میان آورده است که از دیدگاه وی ارزش‌های اخلاقی، انقلابی و ملی در آن‌ها زیر سوال رفته است و در صورت اکران با واکنش عمومی مواجه خواهند شد. در روزهای گذشته نیز محمدتقی نقدعلی (نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی) بیان کرد که اکران فیلم سینمایی «شهر گربه‌ها» احساسات متدینین را جریحه‌دار کرده است. وی خواستار آن شد که رقص و آوازها در این فیلم متوقف شود. جواد هاشمی نیز در پی این اظهارات و کمپین توقیف این فیلم در یک خبرگزاری، اعلام کرد که نسخه جدید و اصلاح شده‌ای را برای پخش به سینماها خواهد داد.

پیش از این نیز محمد خزاعی (رییس سازمان سینمایی) در دیدار با نمایندگان مجلس اظهار کرده بود که در ساز و کار جدید این سازمان؛ دیگر به فیلم‌های مبتذل پروانه ساخت داده نخواهد شد.

اکنون با توجه به تعداد بالای آثار اکران نشده در ۲ سال گذشته که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها راهی به پرده نقره‌ای پیدا نکردند، نمی‌توان به طور دقیق گفت که کدام فیلم‌های تایید شده در دولت قبل، احتمال دارد که در دولت جدید هم نیاز به بازبینی یا اصلاحیه داشته باشند. گزارش پیش رو گمانه‌زنی درباره فیلم‌هایی است که در روزهای پایانی دولت قبل مجوز نمایش گرفته‌اند اما به احتمال فراوان دوباره توسط شورای جدید پروانه نمایش مورد بازبینی قرار گیرند.

گربه سیاه

«گربه سیاه»

شب گذشته اکران خصوصی فیلم سینمایی «گربه سیاه» به کارگردانی کریم امینی و تهیه کنندگی بهرام رادان در یکی از هتل‌های بزرگ تهران برگزار شد و رادان در این مراسم خبر از تعویق اکران این فیلم داد. این فیلم طبق اعلام شورای صنفی نمایش قرار بود از امروز 10 آذر در سینماها اکران شود اما به نظر می‌رسد جزو آن دسته از فیلم‌هایی قرار گرفته که برای نمایش عمومی مجددا باید توسط شورای جدید پروانه نمایش بازبینی شود.

«گربه سیاه» قصه سه جوان از قشرهای مختلف جامعه را روایت می‌کند که در تلاطم اجتماع و گسترش روزافزون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی درگیر اتفاقاتی هیجان‌انگیز می‌شوند.

یقه سفیدها

«یقه سفیدها»

یکی دیگر از فیلم‌های کمدی که در تیرماه سال جاری پروانه نمایش برای آن صادر شد، فیلم «یقه سفیدها» به کارگردانی شهرام مسلخی است. این کارگردان در گفتگویی که با ایلنا انجام داد، از نبود پروانه نمایش فیلم خود در پروفایل شخصی‌اش در سایت سازمان سینمایی خبر داد و گفت که به ما اعلام کردند برای اکران این فیلم باید مجددا آن را برای نمایش به سازمان سینمایی ببریم. 

کارگردان این فیلم درباره داستان آن گفته است: «این فیلم بر خلاف دیگر فیلم‌هایم موضوع کمدی، اجتماعی دارد و همانطور که از نام فیلم پیداست در کنار فضای متفاوت کمدی‌، موقعیت نقدی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در زیر متن فیلم وجود دارد.»

جگر زلیخا

«جگر زلیخا»

فیلم کمدی دیگری که در روزهای پایانی دولت دوازدهم پروانه نمایش گرفت، جگر زلیخا به کارگردانی به تهیه‌کنندگی مشترک ایرج تقی پور و کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم است که با آخرین نقش آفرینی مرحوم علی انصاریان در سینمای ایران نیز همراه بوده است. در این فیلم علی انصاریان در نقش یک خواننده غیر مجاز که به زبان انگلیسی مسلط نیست اما اصرار به خواندن ترانه‌های انگلیسی دارد، بازی کرده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده: «در ایران پدر و مادرها به بچه‌هاشون اجازه هرکاری را نمی‌دهند، ولی همیشه نوه داستانش فرق داره!»

عروس خیابان فرشته

«عروس خیابان فرشته»

«عروس خیابان فرشته» با نام سابق «عروس هندی» فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی مهدی خسروی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا است. این فیلم که در اواخر خرداد ماه سال جاری پروانه نمایش دریافت کرده است، درباره خانواده مهاجری است که در خانه‌ای قدیمی در دل خیابان فرشته که متعلق به دایی خانواده است زندگی می‌کنند.

دست انداز

«دست انداز»

فیلم جدید کمال تبریزی که سال گذشته به تهیه کنندگی محمد آفریده پس از چندین بار توقف سرانجام فیلمبرداری آن به اتمام رسید، داستانی اجتماعی با رگه‌هایی از طنز دارد. قرار بود «داستان دست‌انداز» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد اما به دلایل نامشخصی این فیلم نتوانست به جشنواره فجر برسد و پروانه نمایش بگیرد. این فیلم از جمله آثاری است که در روزهای پایانی دولت دوازدهم توانست پروانه نمایش دریافت کند. در خلاصه داستان این فیلم آمده: «رها که علاقمند به نویسندگی است آخرین داستان خود را با آرزوهایش همراه می‌کند.»

چند میگیری گریه کنی۲

«چند میگیری گریه کنی۲»

این فیلم در ادامه قسمت قبلی خود به کارگردانی و تهیه کنندگی حسن توکل‌نیا تولید شده است. قسمت اول این فیلم در سال ۸۴ به کارگردانی شاهد احمدلو، تهیه کنندگی حسن توکل نیا و نویسندگی محسن تنابنده و حسن وارسته ساخته شد.ابوالفضل پورعرب، حمید لولایی،حامد آهنگی، اشپیتیم آرفی، محیا دهقانی، عباس جمشیدی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

چپ راست

«چپ راست»

 این فیلم از جدیدترین فیلم‌های کمدی ایرانی به کارگردانی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی است. حامد محمدی فیلم‌های پرفروشی دیگری همچون «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «اکسیدان» و «چهار انگشت» را در کارنامه دارد. «چپ راست» یکی از فیلم‌های کمدی پرحاشیه‌ای است که در روزهای پایانی سال گذشته در جلسه فوق العاده شورای پروانمه نمایش توانست مجوز اکران بگیرد اما تا به امروز اکران نشده است. رامبد جوان، سروش صحت، پیمان قاسمخانی، یشکا آسایش و سارا بهرامی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

گفتنی است سازمان سینمایی دولت دوازدهم، در ۱۶ مرداد جدول آخرین پروانه نمایش‌های صادر شده در سال جاری را منتشر کرد که برخی از این فیلم‌ها نیز توانستند بدون مشکل در سینما اکران شوند.


منبع: خبرگزاری ایلنا